Man op vrouwenfiets?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
KoenMTBOH
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 23 feb 2017 03:44
Rijdt met: Bikeloos momenteel :-)

Man op vrouwenfiets?

Bericht door KoenMTBOH »

Hallo,

Op het net valt er hier en daar wel wat te vinden over vrouwen die op een herenmodel rijden, maar andersom...

Ik ben op zoek (zie vorig topic) naar een nieuwe bike en heb na een bezoek aan Koblenz uiteindelijk mijn oog laten vallen op Grand Canyon AL SL 8.9 (SLX afmontage, Marvic Crossride FTS-X wielen en Rockshox Reba RL vork), al vond ik de AL SLX 9.9 (XT afmontage, DT Swiss M1900 wielen en fox 32 vork) wel erg leuk rijden, maar die fox vork hoeft voor mij niet absoluut.

Het verschil in prijs tussen deze twee bikes is 300 euro.

Enkele dagen later ben ik het vrouwenmodel van Grand Canyon AL SLX 9.9 toevallig beginnen bekijken op hun site en stelde ik vast dat deze qua afmontage XT is (remmen wel SRAM), ook de DT Swiss wielen heeft en toch de Rockshox Reba RL. En op de koop toe slechts 100 euro duurder is dan de AL SL 8.9 en dus 200 euro goedkoper dan de mannelijke tegenhanger (AL SLX 9.9)

Ander zadel (en stuurpen) erop en klaar of zit er bij Canyon toch verschil in de geometrie en verhoudingen ketting tov wielen en zadelbuis of noem maar op? Iemand ervaring mee? Kan iemand bevestigen of het frame en de verhoudingen vd AL SLX 9.9 in de vrouwen medium maat identiek zijn aan die van het herenmodel aub? Op hun foto's lijken de frames te verschillen (meer sloping, kortere bovenbuis bij vrouwen), maar dat ligt volgens hun aan het gebruik van de Small maat bij de vrouwenfoto en de medium bij de heren...

Toch even op zeker spelen voordat ik een vrouwenmodelletje bestel. ;-)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door _anonymus_ »

Geen idee, maar als je de geometrietabellen van beide modellen naast elkaar legt zou je toch moeten kunnen zien of er verschil op zit?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door Free_ltd »

Meest vreemde vraag die ik ooit gelezen heb. Waarom zou ge als man op een vrouwen fiets gaan zitten :lol:
Nu, wss is de geometrie niet hetzelfde.

Anderzijds wilt ge de fiets ook weer terug verkopen na verloop van tijd en de vraag is groter naar heren MTB's. Achteraf gaat ge er moeilijker vanaf geraken.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door julie »

volgens mij is er geen speciale geometrie voor vrouwenmodellen bij canyon anders dan misschien een aangepast zadel.
Zou dus ook niet weten waarom je het niet zou doen.
Wat freeltd beweert, lijkt me nogal onzin, goed ok als de fiets nou knalroze was of zo, maar ziet er gewoon netjes uit.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door geertg »

Heb mij destijds samen met mijn echtgenote een Scott Spark gekocht (2015), ik een scott spark 700 premium en zij een (goedkopere) scott spark contessa 700 RC. Geen verschil in geometrie, vind de hare zelfs mooier : https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door BertG »

Als de geometrie naar uw zin is waarom niet. Btw, vroeger verkocht o.a. On-One roze frames (ook voor mannen). Moet je wel een beetje zelfzeker zijn om daar mee rond te rijden natuurlijk, niks voor mietjes :-D .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door Free_ltd »

Zou ik ook met een roze frame durven rijden als man. Zolang het geen rood is :lol:

Als ge het echt niet ziet aan de fiets, zie ik ook geen reden om het ni te doen. Buj sommige merken ziet ge wel degelijk een verschil in kader. Bij Canyon mss ni.
KoenMTBOH
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 23 feb 2017 03:44
Rijdt met: Bikeloos momenteel :-)

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door KoenMTBOH »

Als ik op hun website de verhoudingen nogmaals deftig vergelijk lijkt de geometrie van de mediummodellen mij hetzelfde te zijn (zoals enkelen onder jullie en ze bij Canyon zelf ook beweren)

Buiten het zadel, de vork, de remmen en enkele minimale verschillen (stuur 70cm ipv 72, stuurpen 60 ipv 70 en verzetten 24-34 ipv 26-36) lijkt mij dit dus perfect dezelfde fiets te zijn. Geen ramp dat smallere stuur enz, want ben 173 cm en zit dus net op het randje van een mediummodel. Ook het blauwe kleurtje is hetzelfde als dat van het mannenmodel, enkel de bovenbuis is lichtblauw ipv (schijt)geel, wat ik zelfs mooier vind op het eerste zicht.

Herenmodel: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... x-9-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Damesmodel: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... 9-wmn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(de blauwe wel te verstaan)

Ik denk dus dat ik ervoor ga gaan. Heb 30 dagen retourrecht hè. ;-)

Het is weer eens wat anders, een vent op een vrouwenfiets! Maar, de eerste die het opmerkt trakteer ik. :-)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door geertg »

Niemand zal het merken, mijn mtb's hebben allemaal een (ingekort) stuur van 70 cm en een stuurpen van 60 mm. Een zadel is vlug veranderd en zo'n groot verschil is er nu ook niet tussen een 24-34 en 26-36.
Mooie fiets trouwens.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Man op vrouwenfiets?

Bericht door Kevin82 »

Free_ltd schreef:Zou ik ook met een roze frame durven rijden als man. Zolang het geen rood is :lol:

Als ge het echt niet ziet aan de fiets, zie ik ook geen reden om het ni te doen. Buj sommige merken ziet ge wel degelijk een verschil in kader. Bij Canyon mss ni.

Moet ik toch tegenspreken. Bij Trek zit er buiten een ander zadel ook totaal geen verschil in de Procaliber... Dit hebben medewerkers van Trek mij zelf gezegd. Heb trouwens zelfs eentje getest in de vrouwenversie (maar dan met ander zadel). Wat was het verdict tussen beiden, euh... inderdaad, niets...
Plaats reactie