Hallo,
Ik heb momenteel een Alu fully.
Mijn voorkeur wegens comford gaat dus uit naar een nieuwe fully.
Volgens verschillende LBS hebben premium carbon / Tita HT een bijna gelijk comford wegens de absorbtie
van materiaal en het duidelijk lager gewicht.
Is dit verkoopspraat, of zit er waarheid in ?
Alu fully vs HT Carbon / Tita
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 523
- Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
- Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Hallo,
Veel hangt af van welke fully u nu heeft. 26", hoeveelheid veerweg, ... ?
De laatste jaren is men overgeschakeld naar grotere wielmaten, bredere banden, bredere velgen, lagere bandendruk, ... .
Deze komen het comfort ten goede, maar om te zeggen dat een HT carbon of titanium in vergelijking met een alu fully bijna of even comfortabel zijn, vind ik sterk.
In geval van dezelfde wielmaat, banden, velgbreedte, dan deel ik die mening niet.
In principe is een fully zwaarder, onderhoudsgevoeliger, ... dan een hardtail.
Groetjes,
Joeke
Veel hangt af van welke fully u nu heeft. 26", hoeveelheid veerweg, ... ?
De laatste jaren is men overgeschakeld naar grotere wielmaten, bredere banden, bredere velgen, lagere bandendruk, ... .
Deze komen het comfort ten goede, maar om te zeggen dat een HT carbon of titanium in vergelijking met een alu fully bijna of even comfortabel zijn, vind ik sterk.
In geval van dezelfde wielmaat, banden, velgbreedte, dan deel ik die mening niet.
In principe is een fully zwaarder, onderhoudsgevoeliger, ... dan een hardtail.
Groetjes,
Joeke
- Wacky-S
- Mountainbiker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
- Rijdt met: ene zonder moteur
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Dat is verkoopspraat
Vraag aan die LBS of je een testritje met een carbon HT in de straat mag maken en rij er eens de stoep (boordsteen) mee op, dan merk je vanzelf het verschil.
Wat wel zo is, is dat carbon trillingen beter absorbeert, maar eerlijk gezegd, op de stijfheid na, merk je daar ook niet heel veel van.
En laat je niet misleiden als je de alu en carbon versie van hetzelfde model test. De carbon zit meestal in een hogere prijsklasse waardoor je ook betere onderdelen/wielen erop hebt staan, en vooral die wielen kunnen een groot verschil maken.
Vraag aan die LBS of je een testritje met een carbon HT in de straat mag maken en rij er eens de stoep (boordsteen) mee op, dan merk je vanzelf het verschil.
Wat wel zo is, is dat carbon trillingen beter absorbeert, maar eerlijk gezegd, op de stijfheid na, merk je daar ook niet heel veel van.
En laat je niet misleiden als je de alu en carbon versie van hetzelfde model test. De carbon zit meestal in een hogere prijsklasse waardoor je ook betere onderdelen/wielen erop hebt staan, en vooral die wielen kunnen een groot verschil maken.
- KUBA
- Mountainbiker
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
- Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Betreft zeker lager gewicht van carbonframe zou ik ook niet als algemene regel nemen.
Een low end carbonframe zal vast meer wegen dan een high end alu frame.
Is weer zo een stelling die alle richtingen op kan en zoals reeds vermeld zeer afhankelijk van wat met wat vergeleken wordt maar als algemene regel mag je het dus zeker niet nemen.
Is dus in principe iets waar evenveel paginas over kunnen gevuld worden als over banden , testen zou ik zeggen
Een low end carbonframe zal vast meer wegen dan een high end alu frame.
Is weer zo een stelling die alle richtingen op kan en zoals reeds vermeld zeer afhankelijk van wat met wat vergeleken wordt maar als algemene regel mag je het dus zeker niet nemen.
Is dus in principe iets waar evenveel paginas over kunnen gevuld worden als over banden , testen zou ik zeggen
- bokske
- Mountainbiker
- Berichten: 99
- Lid geworden op: wo 20 feb 2013 20:08
- Rijdt met: Cannondale scalpel 2017
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Het ging niet over het gewicht van carbon vs alu.KUBA schreef:Betreft zeker lager gewicht van carbonframe zou ik ook niet als algemene regel nemen.
Een low end carbonframe zal vast meer wegen dan een high end alu frame.
Het ging over het gewichtsverschil tussen een HT & Fully.
Als uw HT minder dan 10kg weegd & een fully van dezelfde prijscategorie 13kg.
Dan zou de HT minder schokken enzo. (LBS praat)
Ben super tevreden van fully, maar speclist van HT is wel een een groot verschil als je in dezelfde prijslijst blijft.
- Wacky-S
- Mountainbiker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
- Rijdt met: ene zonder moteur
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Ja, is toch wel een beetje logisch he, je kan toch niet verwachten dat men er voor dezelfde prijs een demper en heel scharnierconstructie kan opzetten.
En dat schokken is ook zever, dat vangt je demper juist op.
En dat schokken is ook zever, dat vangt je demper juist op.
- Ben8000
- Mountainbiker
- Berichten: 172
- Lid geworden op: vr 08 mar 2013 16:17
- Rijdt met: Commencal Meta HT AM, GT Sensor X Pro
Re: Alu fully vs HT Carbon / Tita
Ik zou durven zeggen dat het verkoopspraat is , een fully geeft altijd meer comfort (en is leuker, maar dat is persoonlijk...) dan een HT.
Natuurlijk rijdt een HT ook goed, vergt wat meer van de spieren en wat meer techniek.
Natuurlijk rijdt een HT ook goed, vergt wat meer van de spieren en wat meer techniek.