29er max €1600

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

29er max €1600

Bericht door ProsseN »

Hallo,

Na enkele jaren actief fietsen in de Vlaamse velden en bossen ben ik op zoek naar een nieuwe MTB.
Voordien had ik een 26 fiets en ben er nu wel klaar mee dus wil ik voor een nieuwe 29er gaan.

Heb al heel wat gelezen en enkele winkels bezocht maar nu wordt het alleen maar moeilijker. :lol:
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik ook niet super hard op de hoogte ben van alle technische specificaties van een bike. Ik weet wel de belangen van een goeie groep en vork dus focus me dan ook hier op.

Ik ben aan het twijfelen tussen volgende MTB's. Scott en Cannondale staan er (nog) niet tussen omdat ik de lokale dealer nog moet bezoeken.

Als jullie me over de streep kunnen krijgen, laat jullie gaan! :-)

Zie hier de fietsen waar ik tussen twijfel:

https://www.specialized.com/be/nl/men/b ... ail/115227" onclick="window.open(this.href);return false;
Doordat er van 'alles' iets op zit ben ik niet 100% zeker of deze afmontage zo goed is als de rest van de bikes die ik in gedachten heb. Of is dit gewoon een degelijke fiets?

http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 8600-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
De fiets die ik nu heb is een blauw-zwarte Trek dus zou liever iets anders hebben. Wel weet ik dat er waarschijnlijk weinig fietsen kunnen tippen aan deze. (totaal plaatje) correct me if I'm wrong.

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/alma-h10" onclick="window.open(this.href);return false; Heb me laten vertellen dat dit ook top-kaders zijn. Deze fiets is persoonlijk mijn favoriet.

http://www.wilier.com/en/products/int/offroad-bike/503x" onclick="window.open(this.href);return false; Deze fiets heb ik ook in de winkel gezien en vind het een echt een knappe MTB!

https://www.cube.eu/nl/2017/hardtail/lt ... line-2017/" onclick="window.open(this.href);return false; Uit voorgaande berichten kan ik afleiden dat dit prijs/kwaliteit de beste optie is maar ik heb het 'gevoel' er niet mee.. :-)

Aangezien het m'n eerste nieuwe MTB is weet ik niet goed hoe het zit met kortingen. Bij 1 fietsenwinkel kreeg ik standaard 10% bij andere wordt er niet over gesproken. Kan je dit altijd en overal krijgen of niet?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Vriendelijke groeten,
Jasper
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 29er max €1600

Bericht door janssis werner »

Hallo. Ben deze fietsen op de cube na allemaal al eens gaan vergelijken. De cube is met de groep en remmen de beste maar kwa kleur en uiterlijk wat saai. De orbea is een mooie en degelijke fiets , alleen dat de kabels bloot op de kader liggen . In de winkel zijden ze dat dit nog altijd het beste was. De specialized vond ik heel mooi en degelijk , deze konden wij dan niet bij onze fietsenzaak kopen. Bij trek hebben wij wel gekozen om de superfly 7 te kopen omdat ik geen voorstander ben van sram remmen . De laatste in de rij is niet mooi. Zaterdag gaat de trek voor het eerst modder zien, er liggen nu wel RR op andere banden waren te licht.

Grtjs.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: 29er max €1600

Bericht door ProsseN »

janssis werner schreef:Hallo. Ben deze fietsen op de cube na allemaal al eens gaan vergelijken. De cube is met de groep en remmen de beste maar kwa kleur en uiterlijk wat saai. De orbea is een mooie en degelijke fiets , alleen dat de kabels bloot op de kader liggen . In de winkel zijden ze dat dit nog altijd het beste was. De specialized vond ik heel mooi en degelijk , deze konden wij dan niet bij onze fietsenzaak kopen. Bij trek hebben wij wel gekozen om de superfly 7 te kopen omdat ik geen voorstander ben van sram remmen . De laatste in de rij is niet mooi. Zaterdag gaat de trek voor het eerst modder zien, er liggen nu wel RR op andere banden waren te licht.

Grtjs.
Dag Werner,

Bedankt voor jouw antwoord.

Ik heb het zelfde gevoel bij de Cube.

Wat is eigenlijk het grote voordeel van de kabels die in het frame zitten? M'n huidige fiets heeft dit niet en heb er nooit problemen door gekend.

Ik vind de Specialized ook een knappe fiets maar ik ben te weinig op de hoogte van de technische zaken om te beoordelen of de afmontage van die fiets te vergelijken is met pak weg een Cube van de zelfde prijs.

Grt,
Jasper
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 29er max €1600

Bericht door janssis werner »

Hallo . Persoonlijk vind ik dit mooier ,alleen ze zelf vervangen is dan weer moeilijker . De eerste keer veel problemen gehad. Nu is het wel als ze alleen in de boven kant zitten en het achterstuk onder het frame liggen gaat dat al beter. Bij orbea zij de verkoper dat dit een voordeel was door er snel aan te kunnen . Dat is ook wel waar maar op de meeste fietsen voor dit geld is dat in de kader. De specialized was iets goedkoper als de terk superfly 7 ,maar alle twee zeer mooi afgewerkt en dan kies je voor de winkel kort bij (ps de kleur was ook mooier in het rood voor de zoon). Alleen bij de cube krijg je dan een volledige xt groep met remmen en al. Denk dat deze na verloop van tijd gaan vervangen worden maar op het eerste zicht remmen ze ook goed. Dit is afwachten en het oog wil ook wat .

Grtjs.


1st specialized/ trek superfly7
2de orbea
3de trek superfly 6
4de cube
ps mijn gevoel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: 29er max €1600

Bericht door Free_ltd »

Tegen cube kan bijna niemand op sua prijs en afmontage. Enkel Canyon komt zeer dicht bij.

Al de rest is duurder met zulke afmontage.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 29er max €1600

Bericht door janssis werner »

Da is juist . Alles wat je met het oog kunt zien is top ,tot zelfs op de kleurtjes na. Mijn broer en collega rijden met cube. Maar weet wel dat alles wat je niet kunt zien toch iets minder is . Ga da nu niet uit de doeken doen, over het algemeen zijn zij zeer tevreden. Als ik vergelijk met mijn en mijn broer zijn wielen is er wel degelijk verschil. Plus als je deze fietsen vergelijk zit er alleen op de remmen een verschil. Maar op afwerking van kader en wielen zijn ze zeker mooier. Dat is ook een plus punt en ja de trek die wij gekocht hebben is duurder als de cube. Dit is mijn mening.

Grtjs.

PS rij zelf met een canyon en als je deze met cube vergelijkt is canyon toch nog beter,en niet anders om.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: 29er max €1600

Bericht door ProsseN »

Bedankt voor jullie reactie.

Momenteel staat de Specialized aan kop.
Ben deze ochtend nog naar een winkel geweest en faar stond een overjaarse fiets van Specialized.
Jammer genoeg heeft deze 1x11 en dat zie ik niet volledig zitten. Jammer want is wel een knappe fiets.

Ik ben iemand die graag snelheid maakt en ben toch bang dat ik het 'grote' verzet zal kwijt zijn. Ben ik hier correct in?

Goed einde jaar allemaal!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 29er max €1600

Bericht door janssis werner »

Vandaag voor het eerst de trek in het veld getest en was er dit te vrede mee. Over 1x11 kan ik niet veel zeggen heb wel gezien dat hij op het buiten blad toch veel in het midden achter blijft rijden. Op de fietsen met 2x11 staat van voor nu 36/26 en op een 1x11 denk ik een 34 of kleiner. Het is juist als het goed omhoog gaat dat wij toch naar die kleine gaan om boven te geraken. Onlangs bij iemand geweest en die was naar de 1x12 over geschakeld dan kun je als grootste trappen 34x10 en als kleinste 34x50 ,en dat is een groot verschil. Dit is niet voor ons hier weg gelegd . Dit is iets wat je moet testen .

Grtjs en een gelukkig nieuwjaar gewenst.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: 29er max €1600

Bericht door ProsseN »

Ik ben er nog steeds niet uit :)

Momenteel twijfel ik hard tussen de Wilier en de Specialized.

De wilier is full XT behalve de remmen als ik die ook in XT zou willen zou de Wilier mij €1550/€1600 kosten. Ik krijg namelijk 10% korting + ik ben super tevreden over de service die ik al gekregen heb.

Dan komt de Specialized : Ik heb het even nagevraagd, gewoon om een goede vergelijking te kunnen maken en als ik die fiets in full XT wil (inclusief remmen) kom ik op €2000.

Nu is mijn vraag: is dat frame dan zoveel beter dat er een aanzienlijk verschil in prijs is? Of betaal je echt gewoon voor de naam?

Alvast bedankt.

Grt,
Jasper
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: 29er max €1600

Bericht door joeke »

Hallo,

Specialized is inderdaad in de MTB een der top merken qua bekendheid. Dus die naam betaal je voor een stukje.
Tussen beide bikes zit wel 1 cm verschil in asafstand tussen achterwiel en crankstel. Bovenbuis is dan weer 1cm langer. De stuurhoek is iets steiler.
Met gelijke lengte van stuurpen, zelfde zadelpen (setback of niet en indien wel met hoeveel) is de Specialized dus iets korter en dus iets wendbaarder.
Vraag is "maakt dit zo veel verschil? In vele gevallen niet en hangt ook af van wat U zelf liever heeft.
Persoonlijk rij ik liever met "een dynamischere" versie.

Groetjes,

Joeke
Plaats reactie