27.5 of 29er

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
fiele
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 10:30

27.5 of 29er

Bericht door fiele »

Ik ben aan het kijken om een nieuwe MTB aan te kopen, mijn huidige is een 26.
Zijn er verschillen, voordelen of nadelen tss een 27.5 en een 29er?

Ik zou gaan voor een cube reaction GTC race of een GTC pro

Alvast bedankt voor jullie info
Filip
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27.5 of 29er

Bericht door _anonymus_ »

Grotere wielen gaan in elk geval een verschil geven t.o.v. je huidige fiets.
Stabieler, rolt makkelijker over obstakels, meer tractie bij het klimmen.
Deze voordelen zijn uiteraard het grootst bij een 29er. 27.5 zou een wat speelser rijgedrag opleveren, maar ik heb er zelf nog niet mee gereden.
Ik ben overgestapt van 26 naar 29 en vind dit een wereld van verschil. Ik vind ook niet dat een 29er traag stuurt of zo.
Zeker voor een hardtail zou ik denk ik altijd voor een 29er opteren, lijkt mij de meest efficiënte fiets.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 27.5 of 29er

Bericht door Edlisjas »

Zelf heb ik 2 29ers (Canyon Exceed en Sobre Dad) en een 27,5+. De fiets waar ik het LIEFST op rij is zonder twijfel de 27,5+ (Cannondale beast of the east). Dit is wel de zwaarste fiets maar het is ongelofelijk fun. Voor rustige tochtjes en als ik alleen ga fietsen neem ik zonder twijfel deze. Als het snel moet gaan en ik rij met kammeraden dan neem ik de Canyon. De Sobre heeft een vaste vork en deze gebruik ik voornamenlijk voor woon-werkverkeer.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27.5 of 29er

Bericht door _anonymus_ »

Beast of the East is een 27.5 plus-bike (met dikkere banden dan een standaard 27.5).
Ik kan er inderdaad wel inkomen dat dit dikke fun is, maar volgens mij wel niet te vergelijken met de 27.5 modellen die de TS voorstelt.
Een 29er lijkt mij de meest veelzijdige keuze: is het meest geschikt voor zowel snellere MTB-ritjes, technischere trails en om mee op de weg te rijden.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: 27.5 of 29er

Bericht door Boebbel »

Ik heb me daar een paar jaar geleden ook het hoofd over gebroken. Ik ging mee met de "lengte theorie", maar een kort testritje maakte me duidelijk dat een 29 mij een zwalpboot leek. Dus werd het een 27,5, ik ben 1,65m.

Nu zou ik wel eens een 29er willen proberen op platte ritjes in de buurt, maar te gierig voor een extra fiets. :lol:
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: 27.5 of 29er

Bericht door Wout_RS »

Sorry dat ik even in dit topic inspring.

Momenteel rij ik ook nog met een 26', nu ik terug een beetje de smaak te pakken heb zat ik ook al wat rond te neuzen naar een nieuwe bike.

Hier en daar wat lezen over voor en nadelen.

Maar klopt het dat je met een 29er minder snelheid kan maken dan met een 26er (uitgezonderd over obstakels, moeilijk terrein). Klinkt me niet logisch?
Of dat je toch harder moet duwen om een hoge snelheid moet maken?
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 27.5 of 29er

Bericht door Edlisjas »

Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat je misschien eens verder moet kijken dan de standaard 29er of 27,5" fietsen. Als je graag snelheid maakt en vooral xc wil rijden zou ik altijd voor een 29er gaan. Wil je een meer speelse fiets en is snelheid van minder belang maar leg je liever de nadruk op genieten test dan eens een plus- of fatbike.

Cruciaal bij een 29er zijn de wielen...investeer in een set lichte wielen.
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: 27.5 of 29er

Bericht door Wout_RS »

Zou je sowieso voor een 29er opteren als je:
- tijdens de week 2x rijd (toertocht + zelf gekozen route)
- af en toe eens naar de ardennen,luxemburg
- jaarlijkse reis naar: italie, zwitserland,...

of ligt de vraag dan niet meer opteren voor een hardtail of meer trailbike?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27.5 of 29er

Bericht door _anonymus_ »

Wout_RS schreef:Sorry dat ik even in dit topic inspring.

Momenteel rij ik ook nog met een 26', nu ik terug een beetje de smaak te pakken heb zat ik ook al wat rond te neuzen naar een nieuwe bike.

Hier en daar wat lezen over voor en nadelen.

Maar klopt het dat je met een 29er minder snelheid kan maken dan met een 26er (uitgezonderd over obstakels, moeilijk terrein). Klinkt me niet logisch?
Of dat je toch harder moet duwen om een hoge snelheid moet maken?
Een 29er zal minder snel optrekken dan een vergelijkbaar opgebouwde 26er. Grotere en bijgevolg wat zwaardere wielen = meer roterende massa.
Eens op snelheid, is het op een 29er dan weer makkelijker om een bepaalde snelheid aan te houden. Bovendien heb je, door het grotere contactoppervlak met de bodem, met een 29er meer grip bij het klimmen.
Ik heb zowel een 26er als een 29er, en ik voel de verschillen heel duidelijk. Ik rij veel liever op de 29er.
Plaats reactie