Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Tis niet om direct naar de winkel te hollen, maar kans bestaat wel dat ik nog dit seizoen erom ga. Anders het jaar erna, maar dan is de twijfel mss al weg.

Mijn huidige Trek was sowiso maar een tijdelijke fiets om te zien of ik het ging blijven doen. Door veel met de auto te rijden, zit ik nu met rugklachten. Door de facetinfiltratie is de pijn nu een pak minder en 17 november komt de denervatie waardoor rijden met een HT nog wel doenbaar is, maar wil toch mijn rug wat ontlasten en overgaan tot een FS. Ik heb nog een oude goedkope FS waar ik af en toe eens op rij en voel het verschil toch wel voor de rug.

Vermits ik het type ben om niet meer dan €2500 aan een fiets te besteden, kwam ik dan al snel uit op de Cube Stereo 120 HPA SL. Maar toen ik naar een specialized winkel ging waar ze in hun ander filiaal ook Cube deden, kwam eruit dat vanaf 2017 mits korting de Specialized Epic FSR ook binnen mijn budget valt. Blijft natuurlijk nog €300 verschil tussen beiden, maar dat is bij zulke bedragen nu niet meer een struikelblok. Denk zelfs dat er al €300 verschil op herverkoop zit als ik ze na 2 jaar terug verkoop.

Als ik beiden puur op afmontage bekijk, dan staat de Cube een pak voor en heeft op het eerste zicht de Epic enkel die mini brain achteraan als de betere. En dat lijkt me dan ook weer super. Daarnaast is de Epic 100mm en de cube 120mm, maar dat maakt voor mij niet uit. Het is puur voor XC en dus is een 100mm meer als voldoende voor mij.

Looks interesseren mij minder. Zolang het maar geen rood is, is het al lang goed voor mij. Ik wil gewoon een deftig fietske om mij op te amuseren en niet om te showen :lol:

Daarom dat ik nu twijfel tussen beiden. Ga ik voor een betere afmontage of ga ik voor minder afmontage en de mini brain.

Wat is jullie gedacht daarvan?

Cube: https://www.cube.eu/nl/products/fullsus ... reen-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Specialized: https://www.specialized.com/be/nl/bikes ... omp/115215" onclick="window.open(this.href);return false;
fotograafke
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 09:28
Rijdt met: Specialized Epic FSR

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door fotograafke »

De Epic FSR 2017 staat nu al 3 weken in mijn garage en vorig weekend de toertocht in Waardamme mee gereden. Ik had vroeger een Ridley Shark hardtail (26').
Dit betekent wel een heel groot verschil, maar dan in de super positieve zin. Bolt lekker, vering voor en achter super ! Ook de zitpositie is van de eerste maal top !
Enig nadeel, maar dit is voor iedere 29', in de technische parcoursen is het wel moeilijker.

Voor de rest, heel blij met de aankoop. Ik zou niet twijfelen !
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Dieter ex Mx-er »

fotograafke schreef:De Epic FSR 2017 staat nu al 3 weken in mijn garage en vorig weekend de toertocht in Waardamme mee gereden. Ik had vroeger een Ridley Shark hardtail (26').
Dit betekent wel een heel groot verschil, maar dan in de super positieve zin. Bolt lekker, vering voor en achter super ! Ook de zitpositie is van de eerste maal top !
Enig nadeel, maar dit is voor iedere 29', in de technische parcoursen is het wel moeilijker.

Voor de rest, heel blij met de aankoop. Ik zou niet twijfelen !
Technisch parkoer moeilijker met iedere 29er [-X alles hangt af van de geometrie en niet van de grote van de wielen
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

MIjne HT is ne 29" waar ik nu bijna een jaar mee rij. Die FS 26" heb ik al bijna 17 jaar en heeft minder kms als de 29" HT :-). Gebruik in vooral nog voor wegritjes of als reserve.

Ik zou vooral het advies willen tss de cube en speci. gaat de speci mij meer rijplezier geven dan de cube desondanks de mindere afmontage?
Gebruikersavatar
pukkie89
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: ma 08 okt 2007 17:04
Rijdt met: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"
Contacteer:

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door pukkie89 »

Een Brain van Specialized is gewoon de max
Omwille van die Brain zijn er al veel overgestapt naar Specialized
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

pukkie89 schreef:Een Brain van Specialized is gewoon de max
Omwille van die Brain zijn er al veel overgestapt naar Specialized

Dat is dus het punt waardoor ik twijfel. Los van de geometrie of dergelijke, vraag ik me af of die mini brain doorweegt op de betere afmontage van de Cube. Nu heb ik een Trek X-Caliber die ook maar heel basic is afgemonteerd en vind het eigenlijk wel prima. Enkel de remmen zouden wat harder mogen bijten.

Vandaar dus mijn grote twijfel of het belangrijker is om alles XT te hebben, of het belangrijker is om SLX/XT en nog wat shimanonummers te hebben, maar wel die brain :lol:

Moeilijk.
Gebruikersavatar
pukkie89
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: ma 08 okt 2007 17:04
Rijdt met: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"
Contacteer:

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door pukkie89 »

Free_ltd schreef:
pukkie89 schreef:Een Brain van Specialized is gewoon de max
Omwille van die Brain zijn er al veel overgestapt naar Specialized

Dat is dus het punt waardoor ik twijfel. Los van de geometrie of dergelijke, vraag ik me af of die mini brain doorweegt op de betere afmontage van de Cube. Nu heb ik een Trek X-Caliber die ook maar heel basic is afgemonteerd en vind het eigenlijk wel prima. Enkel de remmen zouden wat harder mogen bijten.

Vandaar dus mijn grote twijfel of het belangrijker is om alles XT te hebben, of het belangrijker is om SLX/XT en nog wat shimanonummers te hebben, maar wel die brain :lol:

Moeilijk.

Brain boven afmontage
Als je nu ook maar basic afmontage hebt dan vind ik het zeker een meerwaarde om voor een Brain te gaan
frederik_w
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 18 okt 2015 19:01
Rijdt met: BMC fourstroke 01. BMC speedfox trailcrew 03

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door frederik_w »

ik vind een epic nu wel niet echt een comfortabele fully, is eerder race gericht. de brain werkt idd wel heel goed. maar tov andere xc fully's waarmee ik gereden heb, lijkt mijn epic een hardtail die de scherpe kantjes er wat vanaf haalt. dus indien je het voor je rug doet zou ik toch zeker uitgebreid proberen te testrijden.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door madskatingcow »

frederik_w schreef:tov andere xc fully's waarmee ik gereden heb, lijkt mijn epic een hardtail die de scherpe kantjes er wat vanaf haalt.
+1, zeg ik ook altijd tegen iedereen. Voor het comfort moet je hem zeker niet kopen. Ik zou bijna durven zeggen dat mijn Santa Cruz Highball 29 hardtail met Syntace P6 HiFlex zadelpen me evenveel comfort geeft. Ik had een S-Works Epic World Cup 2014, dit jaar zelfs nog voorzien van een 2016 Brain. Mijn mening blijft ongewijzigd, ik mis de Epic niet.
Fully's met verticale demper absorberen over het algemeen de kleine oneffenheden beter, misschien is kijken naar de nieuwe Scott Spark (al dan niet RC), BMC FS01 / FS02, Canyon Lux, etc.
DirkL
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 apr 2013 20:11
Rijdt met: Cube Reaction GTC SLT 29 / Canyon Spectral AL 9.0 sl

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door DirkL »

Persoonlijk vindt ik de nieuwe Top Fuel 8 ook wel interessant , met de RE:aktiv XC demper technologie.
Deze demper krijgt altijd lovende kritieken.
Plus ik vindt de Trek mtbikes zeer geslaagd dit jaar.
Is wel iets boven het budget nl 2800 euro.
Trek staat ook wel bekend voor hun comfortabele rijeigenschappen.
Plaats reactie