Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Dat is ineens al een heel andere wending. Dacht dat ik met Specialized altijd wel goed ging zitten :-?

Scott is ook geen probleem, maar dan zou het de Spark 950 zijn en qua afmontage ligt die zo wat in hetzelfde genre als de Epic. Vooral dan wel een Fox en de Epic heeft een RS.

Ik probeer ook wat in de buurt te blijven qua LBS en ik koop ook graag een korting :lol: Bij de winkel die Cube en Speci doet heb ik sowiso 10% op alles + gratis opmeting. De andere winkels weet ik niet. Mijn huidige LBS doet vooral Trek en Kona en daarnaast nog een beetje Scott en Granville.

In een straal van 5km rondom mijn woonst, zitten minstens 5 dealers die vooral Scott en Granville doen. Dus voor ne Scott geen probleem.

En dan tegen Duisburg kan ik nog terecht voor Merida of Willier.

Voor alle andere merken zou ik al een heel stuk verder moeten gaan.

Nog eens afwachten wat verdere ervaringen hier zetten en dan mss toch eens de kans grijpen voor een testritje. Tot nu toe blijft dan vooral de Cube goed zitten met zijn afmontage.

Andere merken zijn geen probleem, maar die zijn meestal minder afgemonteerd als een cube en hebben ook geen brain achteraan. En ik wil graag zo veel mogelijk voor mijn budget (dat voor fietsfreaks al niet al te hoog is) :lol:

Thanx alvast voor de adviezen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

DirkL schreef:Persoonlijk vindt ik de nieuwe Top Fuel 8 ook wel interessant , met de RE:aktiv XC demper technologie.
Deze demper krijgt altijd lovende kritieken.
Plus ik vindt de Trek mtbikes zeer geslaagd dit jaar.
Is wel iets boven het budget nl 2800 euro.
Trek staat ook wel bekend voor hun comfortabele rijeigenschappen.
Ik ben eigenlijk ook wel al heel tevreden van de budget X-Caliber 9 waar ik nu al 1500km mee gereden heb. Zit zeker ook goed, maar merk het soms wel in de rug. Ook al gekeken naar de fully's ervan, maar de LBS is altijd hele discussie ivm korting :lol: HAd dat al eens van die Aktiv XC gelezen, maar nog niet opgezocht. Nu dus wel, en komt ongeveer neer op die brain dan? :lol:
Dacht alleen dat Specialized en Lapierre zoiets hadden. Lapierre dan electronisch.

Ziet er thans goed uit. Ook eens aan het lijstje toevoegen. Wel raar dat die nog ne 2 x 10 heeft terwijl de meesten nu 2 x 11 hebben. Heb nu ook 2 x 10 en mis die 11de nog niet echt. :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door _anonymus_ »

Ik zou gaan voor het frame dat je het meeste aan staat, niet alleen qua technologie maar ook qua looks.
Ik ben zelf iemand die niet elk jaar van fiets wisselt, dus voor mij staat kwaliteit van het frame, veersysteem... boven de afmontage.
Onderdelen zoals derailleurs, shifters... verslijten en kan je makkelijk vervangen.

Toen ik mijn eerste MTB kocht, ben ik ook voor een veel minder afgemonteerde Scott gegaan ipv voor een Cube die veel beter was afgemonteerd.
De Scott heb ik nog steeds, hoewel ik er bijna niet meer op rij vind ik het frame nog steeds prachtig. De Cube zou ik al lang niet meer hebben gehad.

Dus volg je gevoel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Vermits het nog niet voor direct is, kan ik de kat uit de boom kijken. Maar vind het heel interessant om van meer ervaren MTB'ers hun ervaringen te horen. Zeker als het over dit budget gaat. Mij zeiden ze altijd dat ge voor ne goeie fully vanaf €3500 moest kijken, maar ik krijg het niet over mijn hart om meer dan €2500 aan ne fiets te geven, zoals ik ook nooit meer dan €12500 aan ne moto zou geven. :lol:

Zo ben ik alvast overtuigd om verder te kijken dan Cube en Speci alleen.

Zelf ben ik ook niet van plan om jaarlijks te wisselen. Daarvoor is de waardevermindering te groot en heb ik nog teveel andere hobby's en verbouwingen.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door geertg »

madskatingcow schreef:
frederik_w schreef:tov andere xc fully's waarmee ik gereden heb, lijkt mijn epic een hardtail die de scherpe kantjes er wat vanaf haalt.
+1, zeg ik ook altijd tegen iedereen. Voor het comfort moet je hem zeker niet kopen. Ik zou bijna durven zeggen dat mijn Santa Cruz Highball 29 hardtail met Syntace P6 HiFlex zadelpen me evenveel comfort geeft. Ik had een S-Works Epic World Cup 2014, dit jaar zelfs nog voorzien van een 2016 Brain. Mijn mening blijft ongewijzigd, ik mis de Epic niet.
Fully's met verticale demper absorberen over het algemeen de kleine oneffenheden beter, misschien is kijken naar de nieuwe Scott Spark (al dan niet RC), BMC FS01 / FS02, Canyon Lux, etc.
+1
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Nu dat iemand hier die Top Fuel 8 aanhaalde, zit ik daar weer een beetje aan te denken. Dus voeg ik zeker toe aan mijn lijstje om te bekijken. Maar begin hoe langer, hoe meer die Epic FSR er terug af te gooien :lol: Want zou het vooral doen voor het comfort voor de rug.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Wacky-S »

Dan moet je ook zeker de Speci Stumpjumper FSR op je lijstje bijzetten. :wink:
De Epic is een XC race georiënteerd model met de nadruk op prestatie en niet op comfort.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Mss wel, maar ik bekijk vooral te XC modellekes omdat ik vooral in de streek zelf rij en ook niet van plan ben om bv veel in de ardennen of buitenland te gaan rijden. Zag niet direct in waarom dan een grotere veerweg. Paar maanden terug in speci winkel geweest en met mijne uitleg over rijden, haalde hij de Epic fsr aan.

Zie wel dat die SJ 1 x 11 heeft en daar ben ik nog niet klaar voor :lol: Wil het toch nog op 2 x10 of 2 x 11 houden.

Maar zie. Goed da ik de vraag stel, want nu weet ik het helamaal niet meer goed :lol: .

Met mijn doelstelling, is een trail dan wel aan te raden?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Wacky-S »

Ik zou zeggen ga er eens op rijden tijdens Test The Best...
Zijn nog plaatsen vrij op zondag.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Advies: Specialized Epic of Cube Stereo

Bericht door Free_ltd »

Damn, komt net slecht uit. Die in belgie zit ik net in de sneeuw in oostenrijk. Die in
NL wat ver :-?

Maar ben het nog maar wat aan het bekijken. Eerst zoveel info verzamelen met de welkome ervaringen van de forummers. Daarna overgaan door winkelbezoeken en testritten. Ben ook nog niet zeker of het voor dit seizoen gaat zijn, of dat ik wacht tot de 2018 modellen. Of mss komt er hier wel een leuke occasie voorbij.

Nu net gezien dat de Cube Stereo eigenlijk ook een trail is ipv XC. Eerst nog eens goed uitzoeken wat de grote verschillen zijn tussen XC en trail en wat het meest geschikt is voor mij. Zithouding op mijne X-Caliber 9 vind ik prima. Enkel op hobbelige parcours is het minder prettig voor mijne rug. Dus XC houding met verende achterkant zou moeten kunnen :lol:

Wat me vooral aanspreekt is de brainfunctie achteraan. En vind het enkel bij speci, Lapierre en Trek. Weliswaar elk met hun eigen systeem. Cube en Scott heeft dat niet, maar zie net dat de Spark 950 aan het stuur een hendeltje heeft dat ze bestoefen dat ze als enige hebben en spectaculair zou zijn :lol:

Nog ff en zie het bos door de bomen niet meer.
Plaats reactie