Cube reaction gtc ... Maar welke?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door geertg »

Zou mij eerlijk gezegd verbazen dat Cube zelf Schwalbe banden zou produceren.
Voodoo-077
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 sep 2016 10:36

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door Voodoo-077 »

Ondertussen na kleine twee maanden wachten eindelijk de fiets ontvangen.
over het algemeen zeer positief behalve ... de vork.
dien ik iets aan te passen hieraan want ik vind dat de vork minder goed functioneert dan mijn basic vork in mijn oude Cube.
Of is deze vork zo ?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door _anonymus_ »

Heb je de luchtdruk al ingesteld op je gewicht?
Een Reba is een zeer goede vork, dus eens goed ingesteld zou dit een serieuze verbetering t.o.v. je oude vork moeten zijn.
Voodoo-077
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 sep 2016 10:36

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door Voodoo-077 »

_anonymus_ schreef:Heb je de luchtdruk al ingesteld op je gewicht?
Een Reba is een zeer goede vork, dus eens goed ingesteld zou dit een serieuze verbetering t.o.v. je oude vork moeten zijn.
Thx voor je feedback.
De LBS heeft een volledige meting gedaan vooraf en nu zogezegd alles ingesteld zodat het perfect zou moeten staan voor mij volgens lengtes en gewicht.
Het zadel heb ik na de laatste tocht toch een cm extra verhoogd en moet ik nu eens testen. Aan de vork zelf ben ik niet geweest. Kan ik ergens eenvoudig zien op welk gewicht dat die ingesteld is en kan ik dat ook zelf eenvoudig aanpassen zonder pompje? Tenslotte basis gewicht is niet hetzelfde als nu met extra kledij, rugzak etc.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door geertg »

Ga eens zitten en zie hoeveel de vork inveert (de SAG), dit zou zo'n 20 % van de totaliteit moeten zijn. Het rubberen ringetje helpt om te bepalen hoeveel hij inveert.
Reba RL is normaal gezien een goede vork
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door _anonymus_ »

Zonder pomp kan je weinig aan je luchtdruk gaan veranderen.
Je kan d.m.v. de sag inderdaad wel al een idee hebben of de vork ongeveer goed zal staan voor je gewicht: veert de vork te veel in als je er gewoon op zit, dan zit er te weinig druk in. Veert de vork praktisch niet in, dan zit er te veel lucht in. Mijn ervaring is dat fietsenmakers en vorkfabrikanten meer druk voorschrijven dan wat ik ideaal vind.

Wat je wel zelf kan instellen zonder vorkpompje is de rebound: dit is de snelheid waarmee de vork na het inveren terug keert naar zijn oorspronkelijke positie. Bij de meeste vorken kan je dit instellen d.m.v. een draaiknop onderaan één van de vorkpoten.
Voodoo-077
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 sep 2016 10:36

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door Voodoo-077 »

Bedankt alvast voor de feedback.
Een kennis had vroeger ook een Reba vork en gaat me zijn pompje lenen.

Daarentegen vond ik oorspronkelijk ook de remmen niet fantastisch werken en maakt de rechterpedaal soms een storend geluid als ik na "uitbollen" er hard ga op trappen. Allemaal details maar goed als je een nieuwe fiets koopt dan wil je dat dit ok is.
Ik had dit al gemeld aan de LBS en die stelde voor om ermee terug te komen voor nazicht. Fiets gaat vanavond binnen.
Ik ga dan ook op dat moment specifiek met hem kijken naar die vork.
Wat dien ik te vragen/doen?
Of er voldoende/teveel lucht in zit en ook olieniveau en tenslotte hoe deze inveert en wat voor mij beste is.
Thx!
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door geertg »

Vraag misschien om extra in te vetten waar mogelijk, weet uit ervaring dat dit bij de door de producent geleverde cube's wel eens nodig kan zijn (heb mij bij Van Eyck laten vertellen dat zij dit nu sowieso bij de geleverde cube's doen).
Ga bij de lbs eens op de fiets zitten zodanig dat hij kan zien hoeveel hij inveert, ook de rebound (zie anonymus) kan daar bekeken worden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door Free_ltd »

Normaal stelt de LBS toch de druk in? Alez, was bij mij toch.

Op de vorkpoot staat ook een tabel (of op internet) waar ge de druk ongeveer weet naargelang uw gewicht. En daar kunt ge dan mee spelen.

Zo een pompje kopen is ook niet de grote kost. Denk dat ik €25 voor mijn van RS heb betaald.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cube reaction gtc ... Maar welke?

Bericht door geertg »

Zie b.v. https://www.sram.com/service/rockshox/7,439" onclick="window.open(this.href);return false; en specifiek voor de REBA RL : https://www.sram.com/rockshox/products/reba-rl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie