Specialize Epic of Trek Stache.

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door vedet »

Misschien al we voorbij zien komen dat ik aan het uitkijken ben naar een nieuw fietsje, ik wou eigenlijk nog een jaartje doorrijden met mijn 26" maar het kriebelt toch te hard.

Ondertussen veel gelezen en hier en daar al eens gaan kijken en met de kortingen die nu al gegeven worden is het misschien wel een goed moment.

Het gaat op dit moment tussen de Specialized Epic en de Trek Stache.
2 verschillende fietsen maar toch.

Ik ben 1m83 met 81cm binnenbeenlengte (kort naar het schijnt) en volgens de tabellen van Specialized zou ik voor een large moeten gaan. maar vind 'm wel vrij groot, terwijl de chart aangeeft dat de M echt te klein gaat zijn. Of interpreteer ik dit verkeerd? Ik wil niet meerdere duizenden euro's uitgeven om dat te merken dat de fiets niet de goede maat is.

Afbeelding

De Stache 29+ ga ik van de week bekijken en hopelijk eens kunnen testen.
Vrij speelse fiets maar niet echt een snelheidsbom door de dikke 3" banden.

Mijn terrein is 95% het vlaamse land van in de kempen over het hageland naar het pajottenland, 4% richting ardennen en eens een weekendje eifel, vooral op die laatste 5% merk ik dat ik achteroploop.

alle commentaar is welkom
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Wacky-S »

Niet te veel afgaan op die tabelletjes, dat zijn richtlijnen. Gewoon binnenspringen bij de LBS, vragen en op de fiets kruipen. Bevalt hij je, vraag of je het testmodel voor een weekendje mag hebben (kost iets van een 50 euro die je bij aankoop van de fiets terugkrijgt).

Als het niet dringend is, best nog even wachten tot juni/juli dacht ik. Dan komen de 2017 modellen eraan en krijg je korting op die van 2016.
Laatst gewijzigd door Wacky-S op za 21 mei 2016 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door vedet »

Wacky-S schreef:Niet te veel afgaan op die tabelletjes, dat zijn richtlijnen. Gewoon binnenspringen bij de LBS, vragen en op de fiets kruipen. Bevalt hij je, vraag om of je het testmodel voor een weekendje mag hebben (kost iets van een 50 euro die je bij aankoop van de fiets terugkrijgt).

Als het niet dringend is, best nog even wachten tot juni/juli dacht ik. Dan komen de 2017 modellen eraan en krijg je korting op die van 2016.
thx, kortingen zijn er al hoor, op de epic is 25% geen probleem.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Wacky-S »

Mooi zo :-D

Benieuwd naar je ervaring met de 29+, zelf vond ik het leuker rijden dan 29, maar voor mij telt meer het plezier dan snelheid.
Hoewel op een technische afdaling de snelheid hoger lag met de 29+.

Of een fully voor jou een goede keuze is, moet je zelf uitmaken. Fiets vraagt wat meer onderhoud, is duurder (aankoop, onderhoud demper, scharnierpunten,...). Vraag zeker na wat je dit op jaarbasis kost dat je niet voor verassingen komt te staan...

Maar uiteindelijk, hij rijdt toch zoooo zalig :wink:
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door vedet »

Aangezien ik meestal alleen rijd is ook voor mij de snelheid niet primordiaal.

Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat wanneer de het wat zompiger wordt ik niet meer voorruit ga geraken.
Voordeel van de Stache is dat ik makkelijk naar gewoon 29 kan overschakelen.

Fiets kiezen is altijd moeilijk.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Free_ltd »

vedet schreef:
Wacky-S schreef:Niet te veel afgaan op die tabelletjes, dat zijn richtlijnen. Gewoon binnenspringen bij de LBS, vragen en op de fiets kruipen. Bevalt hij je, vraag om of je het testmodel voor een weekendje mag hebben (kost iets van een 50 euro die je bij aankoop van de fiets terugkrijgt).

Als het niet dringend is, best nog even wachten tot juni/juli dacht ik. Dan komen de 2017 modellen eraan en krijg je korting op die van 2016.
thx, kortingen zijn er al hoor, op de epic is 25% geen probleem.
Dat zal dan wss toch in een bepaalde winkel zijn, want denk ni da alle winkels met specialized die 25% gaan geven.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door vedet »

Ik hoor van verschillende handelaars te horen dat de nieuwe modellen al vanaf juli verwacht worden, lijkt mij logisch dat ze dan van hun toonzaalmodellen afwillen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Free_ltd »

Dat zou idd leuk zijn :-).

Waarom dan niet dz vergelijking tussen de epic en de trek top fuel 8?

Overweeg ook nog dit jaar een FS aan te schaffen. Maar ik heb mijn grens gesteld op max €2500 :-). LSB doet Kona, Trek, Scott en Granville. En een andere waar ii extra korting krijg via het werk van mijn vrouw, doet Specialized en Cube. Binnen mijn budget zit De Cube Stereo HPA 120 met de beste afmontage tov trek en specialized. En dus vraag me dan af waarom dan toch die trek of specialized beter zou zijn met mindere afmontage. Maakt de kader dan zo het grote verschil tussen deze 3 merken?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Wacky-S »

Ga er eens mee testrijden, dan voel je het verschil :wink: (bij Speci is het niet alleen de kader, ook de brain)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Specialize Epic of Trek Stache.

Bericht door Free_ltd »

Wacky-S schreef:Ga er eens mee testrijden, dan voel je het verschil :wink: (bij Speci is het niet alleen de kader, ook de brain)
Euhm, en wat bedoeld gij met die 'brain'?
Plaats reactie