Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door LittleWhiteDog »

Hallo allen,

na een tijdje (veel) minder mountainbiken (maar heel veel op de weg rijden), krijg ik wel zin om af en toe weer es een toertocht mee te pikken. Daarvoor heb ik natuurlijk een nieuwe fiets nodig :lol:

Ik heb onlangs een racefiets gekocht bij Canyon, waar ik enorm tevreden over ben. Los van leveringsperikelen e.d. ,het is een topfiets.

Nu viel mijn oog op deze: https://www.canyon.com/nl-be/mtb/grand- ... l-6-9.html

Qua budget perfect. Maar ik ben niet meer mee met de nieuwste prijs/kwaliteit stuff qua afmontage enzo.

Dus ... graag de mening van de kenners. Is dit een goeie fiets en wat zou je mij anders aanraden met (ongeveer) hetzelfde budget? Zijnde 1000 à 1200 euro max.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door Boebbel »

Ziet er niet slecht uit, die Canyons zitten meestal goed qua afmontage.

Enig minpuntje : het is nog een "oude" 10-speed groep. XT is overgeschakeld naar 11, het lijkt me dan een beetje zonde om een nieuwe fiets te kopen met de vorige generatie. Mijn idee, hé.

En ja het is achteraf aan te passen, zeker met de nieuwe SLX 11s die nog wat interessanter van prijs zal zijn, maar het is toch een nieuwe shifter, derri, cassette.

Cube Race One zou ook rond dat budget moeten liggen.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door LittleWhiteDog »

Nuttig antwoord ! Thanks !
kontroll
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 02 aug 2005 15:22
Rijdt met: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door kontroll »

Ik heb sinds een half jaar de Canyon 6.9.
Ben er erg over te spreken!

Volgens mij (persoonlijk) qua prijs vs. afmontage & frame onklopbaar

Vgl. met de Cube Race One:
Qua prijs moet je door wat onderhandeling met je fietswinkel aan dezelfde prijs kunnen komen (adviesprijs van Cube is wel iets hoger)
Gewicht Canyon merkelijk lager (-1,5 kg)
Voorvork Canyon stuk beter (Reba vs Recon Silver TK)
Groep & remmen bij Cube idd iets beter

Uiteraard ook rekening mee houden: bij een Canyon kan het nooit kwaad dat je zelf wat aan de fiets kan sleutelen
bij de Cube kan je sneller terug naar de fietshandel waar je hem aankocht
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door LittleWhiteDog »

Aha, super reactie ! Ben voor 99% overtuigd :) Een goeie koop dus ... zoals zo vaak bij Canyon.

Ik kan inderdaad zelf wel een beetje sleutelen, en ken wel mensen die er nog meer van kennen. En desnoods Van Eyck, die werken aan alle fietsen. Dat is geen issue dus.

Ik zou nog ietsie pietsie overwegen om de 7.9 te nemen , omwille van de 2x11 groep, en veel meer XT ipv Deore. Maar is meteen wel 400 euro duurder ... Zou dat écht de meerprijs waard zijn?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door Boebbel »

Dat is een lastige vraag: als je alle upgrades uptelt, zal de meerprijs het waard zijn, maar of je het gaat voelen, hangt een beetje van jezelf af. 8-[

Als het om "af en toe" een toertoch mee te pakken is, zou ik het niet voor overhebben. Als de MTB microbe blijft plakken, kan je na een tijd nog kiezen voor een grotere investering.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door LittleWhiteDog »

Denk het ook wel. Ik verkoop dit weekend mijne Trek fully van 2009; zowieso zal die 6.9 wel een upgrade zijn zeker. Die Trek was wel full SLX.

Doel van de mtb is om opnieuw af en toe een toertocht mee te pikken op de weken waar er geen mooie baantocht is. En hier en daar een zwaardere mtb challenge genre de Herdersmarathon (al komt die dit jaar dan te vroeg voor de nieuwe fiets). Maar zo heb je wel een idee van wat ik wil doen.

Met die 6.9 zal da wel lukken zeker :-k
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door LittleWhiteDog »

Andere optie : Wilier 503 XN ... Beetje zwaarder denk ik maar wel meer XT afmontage.
Iemand een mening?
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door hANDYman »

Koop een fiets die je goed zit qua geometrie. Als hier 10 man vertelt dat die Canyon een goede fiets is en hij past jou totaal nie, dan ben je er vet mee.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Canyon - Grand Canyon AL 6.9 - Aanrader?

Bericht door i-Mac »

hANDYman schreef:Koop een fiets die je goed zit qua geometrie. Als hier 10 man vertelt dat die Canyon een goede fiets is en hij past jou totaal nie, dan ben je er vet mee.
Probleem is dat je een Canyon niet kan bekijken in een winkel. Je kan wel naar Koblenz rijden om dat te doen. Tenzij het service center in Holsbeek ook fietsen heeft staan.



Ik heb een Grand Canyon AL 6.9 sinds 2 jaar. Het was ook voor mij een gok hoe de fiets zou "passen". Wat geometrie betrof zat ik een beetje tussen 2 frame maten. Ik heb bewust de grotere maat gekozen, omdat ik een zoon heb die af en toe eens een ritje maakt met die fiets. En hij is toch 10cm groter dan mezelf.

Ook ik heb deze fiets gekocht omdat deze wat prijs/kwaliteit heel erg goed zat. Ik heb bovendien een vriend van me die veel van onderdelen kent, en hij wist me te zeggen dat ik voor die prijs een hele goeie fiets zou krijgen. Ik heb niet langer getwijfeld. Bijkomend voordeel, mijn vriend leert voor fietsenmaker en werkt met plezier aan mijn fiets als dit nodig is.

Ik heb na ettelijke jaren met een 26" te hebben gefietst wat aanpassingen nodig gehad wat rijstijl betrof. Een 29" rijdt nu eenmaal iets anders. Maar eenmaal je dat gewoon bent, beleef je bakken plezier. En ja, ik was ook al eens overmoedig, en ben flink op mijn bek gegaan (gekneusde ribben). Maar ik beklaag me nog geen seconde deze schitterende aankoop.


Afbeelding
Plaats reactie