2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Boesp
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 08 feb 2016 12:00

2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Bericht door Boesp »

Een tijdje geleden heb ik een topic gestart voor de aanschaf van een nieuwe fiets. Echter ben ik gisteren een zeer interessant zoekertje tegengekomen voor een Rocky Mountain Vertex 950 van 2013.

Ik heb een mailtje gestuurd om eens af te spreken om de fiets te bezichtigen.

Aangezien ik er zeer weinig van afken... Kunnen jullie mij even zeggen naar wat ik moet kijken dat de fiets in orde is?

Alvast hartelijk dank
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: 2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Bericht door kootje »

Dat is niet zomaar "even" te zeggen...
Er zijn een heleboel zaken waar je op kunt/moet letten.

Enkele:
Beschadigingen op het frame: bij een alu frame let je op deuken of knikken in het frame, alsmede de lasnaden nakijken. Bij een carbon frame op scheurtjes in de lak (kan ook een scheur in het frame betekenen...)
Speling op lagers (stuur, trap as, zijdelingse speling van de wielen, vork)
Slijtage op aandrijftrein: tandwielen voor en achter mogen geen haaienvin vorm hebben. Ketting moet niet te ver van het grote voortandwiel af te trekken zijn.
Gehele versnellingen moeten soepel lopen en schakelen. Geratel kan een afstellingsprobleem zijn, maar ook verregaande slijtage.
Vork moet soepel en progressief inveren. Binnenpoten mogen niet beschadigd zijn (krassen, putjes van stenen) of slijtageplekken vertonen. Lekkage van olie (lekke rubbers) betekent servicebeurt (120+ euro) Wanneer heeft de vork onderhoud gehad?
Wangen van de banden liefst niet te veel beschadigd, mooi profiel is wenselijk.

Verder is het fijn als er wat papieren bij de fiets zitten: aankoopbon, onderhoudsbonnen.

Het gaat er ook om hoe je eerste indruk van de fiets is, en hoe de verkoper overkomt. Biedt geen garanties natuurlijk, maar geeft vaak een bepaald gevoel.
Verstandig zou misschien zijn om iemand mee te nemen die er wat meer kijk op heeft.

Bovenstaande is slechts een brainstorm, feel free om aan te vullen! :-D
Boesp
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 08 feb 2016 12:00

Re: 2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Bericht door Boesp »

Alvast bedankt voor de beknopte uitleg! :D
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: 2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Bericht door geertg »

Zeker eens mee rijden op een geaccidenteerd parcours (straat met putten, landweg, bosweg met boomwortels e.d.), dan voel en hoor je ook al veel.
Boesp
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 08 feb 2016 12:00

Re: 2dehands fiets aanschaffen, waar naar kijken

Bericht door Boesp »

geertg schreef:Zeker eens mee rijden op een geaccidenteerd parcours (straat met putten, landweg, bosweg met boomwortels e.d.), dan voel en hoor je ook al veel.
ja kweet niet of dat gaat lukken...

Ik ga normaal morgenavond eens kijken.

Verder ben ik nog altijd aan het twijfelen. Ofwel een nieuwe Vertex 930 of een Vertex 950 van 2013.

Aangezien de vriendin ook van plan is om een nieuwe fiets te kopen krijg ik bij Swooth, als ik er 2 tesamen koop een kortingske.

Hierdoor is het prijsverschil, rekeninghoudende met een eventueel onderhoud niet zo groot.
Plaats reactie