Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Frenksel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2016 12:03

Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Bericht door Frenksel »

Hoi belgische vrienden,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen als de nederlanders op het NL-forum. Deze kunnen alleen hun eigen bike aanprijzen, en blijken meer naar hun portemonee en het uiterlijk te kijken en niet naar in mijn ogen het belangrijkste: het frame. Typisch Hollands...

Twijfel tussen een paar bikes. Ik kan ze helaas niet allemaal eenvoudig testen. Daarbij betwijfel ik of het er allemaal makkelijker op word om zo veel fietsen te proberen. Voor aankoop wil ik wel testen, want zonder een goede proefrit koop ik niets. Zo is een Ghost Lector 2016 met een erg fijne geometrie en super effeciënt afgevallen vanwege het mega-harde frame. De efficiëntie uit de benen ging verloren in het boven lichaam door het rodeo-rijden.

Een goede balans tussen stijf en comfort is dus de uitdaging en ben ik vooral benieuwd naar het verschil in geometrie/rijstijl vergeleken met mijn huidige Trek superfly carbon. Ik heb waarschijnlijk nu te veel gelezen over geometrieën, want ik kom er niet meer uit.

Wat ik belangrijk vind:
- Balans tussen goed stijf frame en bijhorende comfort en geometrie vind ik het belangrijks (zie tabel geometrie)
- Geschikt voor fanatiek XC/trainingswedstrijden
- Speelser dan Trek MTB's, maar mag niet te nerveus worden op snelheid of voorwiel "zoekend"
- Betrouwbaar frame (Ik weet dat er bij elke fabrikant frames stuk gaan)

Afbeelding

Specialized Stumpjumper comp HT/Elite HT
https://www.specialized.com/nl/nl/bikes" onclick="window.open(this.href);return false; ... -29/106421
https://www.specialized.com/nl/nl/bikes" onclick="window.open(this.href);return false; ... cup/106537
- erg korte achtervork, rechte balhoofdhoek en korte wielbasis (niet te nerveus op hoge snelheid/afdalingen?)
- iets zwaarder

Bulls bushmaster SL (2016 model geometrie)
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/bushmaster-29-sl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- tussen Specialized en Trek?
- kwaliteit frame?, comfort?
- staat/stond bekend als marathon fiets (maar geometrie is gewijzigd o.a. veel kortere achtervork)

Cube Elite race
http://www.cube.eu/nl/products/hardtail" onclick="window.open(this.href);return false; ... line-2016/
- te lage trapas? (grond raken?), kwaliteit frame?, comfort?

Isaac Baryon 29
http://www.isaac-cycle.com/en/models/baryon-29-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
- vreemde combinatie balhoofdhoek/offset, erg lange achtervork (niet wenbaar?)
- gewicht bike?, comfort?

In het overzichtje staan ook nog afgevallen bikes:
- Stevens Colorado (ter vergelijking en gereden in ver verleden maar vond hem toen nerveus (was wel eerste 29er)
- Trek Superfly (nu lang gereden. stabiel maar hard werken in krappe bochten. niet speels)
- Focus Raven (erg lage trapas, vreemde geometrie?)
- Ghost Lector 2015 (getest. erg lage trapas (-70) raakte de grond. te kort frame. zoekend voorwiel)
- Ik weet dat er veel meer is, maar deze merken kan ik goed in mij twee shops verkrijgen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Bericht door Reflex »

Ik zou je toch aanraden om op een testdag wat 29 inch hardtails te gebruiken om te zien wat je bevalt. De eigenschappen die je wenst zijn niet te vinden, als dat er was had iedereen die bike wel gekocht. De vraag is dus waar jij jezelf het beste op voelt. Een stijf frame al dan niet met een race geo of een wat meer comfortabel frame met een wat speelsere geo. Die balans die jij wenst daar kunnen wij je niet in adviseren.

Ik denk als ik het zo lees dat je beter een wat meer speelsere geo zoekt zodat je met iets meer plezier de bochten door komt. De Superfly heeft een echte race geo dus een iets speelsere fiets vinden moet niet moeilijk zijn.

Overigens comfort komt ook uit je banden, afstelling van vering en zadelpen. Een mtb frame mag van mij goed stijf zijn. Ik vraag mij af of die Ghost lector 2016 wel zoveel stijver is als een Superfly. Stond de fiets wel op jou afgesteld?

Mooi al die cijfers op een rijtje, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. Tenzij je puur om een snelle tijd een fiets koopt moet je de fiets kiezen waarmee jij het meeste plezier hebt. Dat kun je enkel maar weten door erop te fietsen. Maak jezelf niet gek met die geometrische commerciële praat.
Frenksel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2016 12:03

Re: Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Bericht door Frenksel »

Reflex schreef:Ik zou je toch aanraden om op een testdag wat 29 inch hardtails te gebruiken om te zien wat je bevalt. De eigenschappen die je wenst zijn niet te vinden, als dat er was had iedereen die bike wel gekocht. De vraag is dus waar jij jezelf het beste op voelt. Een stijf frame al dan niet met een race geo of een wat meer comfortabel frame met een wat speelsere geo. Die balans die jij wenst daar kunnen wij je niet in adviseren.

Ik denk als ik het zo lees dat je beter een wat meer speelsere geo zoekt zodat je met iets meer plezier de bochten door komt. De Superfly heeft een echte race geo dus een iets speelsere fiets vinden moet niet moeilijk zijn.

Overigens comfort komt ook uit je banden, afstelling van vering en zadelpen. Een mtb frame mag van mij goed stijf zijn. Ik vraag mij af of die Ghost lector 2016 wel zoveel stijver is als een Superfly. Stond de fiets wel op jou afgesteld?

Mooi al die cijfers op een rijtje, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. Tenzij je puur om een snelle tijd een fiets koopt moet je de fiets kiezen waarmee jij het meeste plezier hebt. Dat kun je enkel maar weten door erop te fietsen. Maak jezelf niet gek met die geometrische commerciële praat.
Het gaat er meer om wat de theoretische verschillen zijn, en welke ik dan moet gaan proberen.

De Lector was niet op de mm op mij afgesteld maar was wel merkbaar stijver met aanzetten. Maar is wel echt harder, dat bleek ook uit ervaringen van anderen die er op getest hebben of rijden (en dat zijn er hier in de omgeving veel). Een 27.2 zadelpen zou al wat goedmaken.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Bericht door Reflex »

Met afstelling bedoel ik meer de voorvork (sag/rebound etc etc) en in mindere mate de bandenspanning. Hij is tov van de 2016 Superfly niet veel stijver voor zover ik kan zien hoor. Een goed afgestelde voorvork kan een fiets maken of breken, deze eerst goed afstellen (met name de sag) en daarna wat spelen met de rebound en/of compression is heel belangrijk om een goed oordeel te kunnen vellen over een fiets.

Het is maar een tip die ik wil meegeven.
Frenksel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2016 12:03

Re: Comfort/rijstijl/geometrie XC bike

Bericht door Frenksel »

Reflex schreef:Met afstelling bedoel ik meer de voorvork (sag/rebound etc etc) en in mindere mate de bandenspanning. Hij is tov van de 2016 Superfly niet veel stijver voor zover ik kan zien hoor. Een goed afgestelde voorvork kan een fiets maken of breken, deze eerst goed afstellen (met name de sag) en daarna wat spelen met de rebound en/of compression is heel belangrijk om een goed oordeel te kunnen vellen over een fiets.

Het is maar een tip die ik wil meegeven.
Klopt, dat had ik over het hoofd gezien! Bedankt de de reactie.

Maar... Tijdens de eerste rit had de Ghost "slechts" 6 bar in de vork waar ikzelf altijd op 8 rijdt. Toen vond ik hem al hard.

Om dit verder te testen heb ik de tweede test:
- Alle banden op dezelfde druk gezet (allen schwalbe 2.25 en mijn superfly met snakeskin)
- Lucht in vorken gelijk gezet
- Twee rondes achter elkaar om in dezelfde omstandigheden zoals parcours en ondergrond te testen

Daarna was ik er (helaas vanwege het fantastisch mooie frame en prijs) van overtuigd dat de Trek veel comfortabeler was en de Ghost echt te hard.
Plaats reactie