Op zoek naar een nieuwe fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toon.peters
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 feb 2016 16:38

Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door toon.peters »

Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een nieuwe mountainbike, ik ben nu een ruime tijd bezig met mountainbiken en wil nu graag een eigen fiets.
Gezien ik nog jong ben en mijn budget dus laag is, ben ik opzoek naar een niet al te dure fiets. Nu zag ik op internet dit exemplaar: Een stokvis Castello F26
Afbeelding

https://www.matrabike.nl/product/2870/s ... ello-fs-26" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is, Is dit een goede fiets? Zelf dacht ik erover om het stuur sowieso te vervangen, en misschien de wielen en trappers ook aan te pakken.
Ik hoop geholpen te kunnen worden door kennis en ervaring.

Groeten,

Toon P
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door Edlisjas »

Ik zou deze fiets vooral laten waar hij is...

Loop eens binnen bij een echte fietsenmaker en laat je adviseren. Ik zou, met een zeer beperkt budget, geen fiets met achtervering nemen.

Hou volgende zaken in gedachte:

- best 29" wielen (in de volksmond een 29er)
- minstens shimano deore groep
- hoe lichter de wielen hoe beter
- schijfremmen (ook best minstens shimano deore of gelijkwaardig)
- voorvork (Rockshox Reba is een prima vork)
- kader met een goede geometrie

Voor een ietwat "fatsoenlijke" beginnersfiets moet je toch rekenen op een 1000 euro. Voor 199 euro ga je echt niet veel plezier beleven aan je fiets, na 3 moddertochten is die voor de vuilbak.

Succes!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door Free_ltd »

Dat is een fietsje voor te krijgen bij een communie. Enkel goed voor naar school te fietsen en af en toe een boswegje naar school te nemen.

Echt MTB'en ermee zal snel stukken geven. En in principe €200 in de vuilbak, want verkocht krijgt ge dat ook nooit meer. Stukken op jaarbasis gaan wss hoger liggen als de aankoopprijs van deze.

Maar als uw budget echt maar €200, dan denk ik niet dat ge veel beter gaat kunnen vinden.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door kawa »

Edlisjas schreef:Ik zou deze fiets vooral laten waar hij is...

Loop eens binnen bij een echte fietsenmaker en laat je adviseren. Ik zou, met een zeer beperkt budget, geen fiets met achtervering nemen.

Hou volgende zaken in gedachte:

- best 29" wielen (in de volksmond een 29er)
- minstens shimano deore groep
- hoe lichter de wielen hoe beter
- schijfremmen (ook best minstens shimano deore of gelijkwaardig)
- voorvork (Rockshox Reba is een prima vork)
- kader met een goede geometrie

Voor een ietwat "fatsoenlijke" beginnersfiets moet je toch rekenen op een 1000 euro. Voor 199 euro ga je echt niet veel plezier beleven aan je fiets, na 3 moddertochten is die voor de vuilbak.

Succes!

Goede adviezen, maar hou er rekening mee dat de TS momenteel kijkt naar fietsen van 199€... denk dat 1000€ geen optie is.
En wat mij betreft is 1000€ ook niet eens nodig om een beginnersfiets te scoren.

Het lukt volgens mij perfect om rond de 700€ een nieuwe, degelijke starters-MTB te vinden.
Nu zou ik ook niet meer tevreden zijn met een fiets in die prijsklasse, maar ik ben ook ooit begonnen met een Trek 4700 van om en bij de 700€. En dat was zeker geen verkeerde fiets.

Tweedehands moet zelfs met <500€ een goede fiets te vinden zijn.

Maar ik zou wel uw lijstje een beetje aanpassen.
Als je een goedkopere fiets zoekt te kopen, zou ik geen 29er kopen. Zoals je zelf schrijft zijn lichte wielen beter en we weten allemaal hoeveel een lichte 29er wielset kost. Ik zou dus liever een budget 26" fiets hebben dan een goedkope 29er.
Een degelijke 26" fiets bolt nog altijd beter dan een 29er met zware wielen.

Voor mij ook liefst schijfremmen, maar dan geen prullen die ze op goedkope fietsen plaatsen, geef me dan maar deftige v-brakes. :wink:




maw... ik begrijp absoluut wat je wil zeggen, en ik ben het daar ook volledig mee eens...

Maar soms moet je rekening houden met het feit dat niet iedereen veel geld wil/kan uitgeven aan een fiets, en dan moet je op een andere manier raad geven.



Mijn advies?

Blijf van die sites als Matra weg, zoek iemand die u kan bijstaan en ga eens kijken voor een tweedehands. Laat een 29er voor wat het is, of voor later als je wil blijven fietsen en als je je budget wat kan opkrikken.
Hier en daar kan je koopjes doen op de tweedehandsmarkt, vooral bij MTB's met 26" wielen... die de meesten niet meer willen omdat iedereen denkt dat je tegenwoordig een 29er moet hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door Reflex »

Precies een 2dehands 26 inch fiets met nog wat degelijke onderdelen zou perfect in het budget kunnen passen en zal je veel meer plezier leveren dan dit stuk staal.
Gebruikersavatar
toon.peters
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 feb 2016 16:38

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door toon.peters »

kawa schreef:
Edlisjas schreef:Ik zou deze fiets vooral laten waar hij is...

Loop eens binnen bij een echte fietsenmaker en laat je adviseren. Ik zou, met een zeer beperkt budget, geen fiets met achtervering nemen.

Hou volgende zaken in gedachte:

- best 29" wielen (in de volksmond een 29er)
- minstens shimano deore groep
- hoe lichter de wielen hoe beter
- schijfremmen (ook best minstens shimano deore of gelijkwaardig)
- voorvork (Rockshox Reba is een prima vork)
- kader met een goede geometrie

Voor een ietwat "fatsoenlijke" beginnersfiets moet je toch rekenen op een 1000 euro. Voor 199 euro ga je echt niet veel plezrier beleven aan je fiets, na 3 moddertochten is die voor de vuilbak.

Succes!

Goede adviezen, maar hou er rekening mee dat de TS momenteel kijkt naar fietsen van 199€... denk dat 1000€ geen optie is.
En wat mij betreft is 1000€ ook niet eens nodig om een beginnersfiets te scoren.

Het lukt volgens mij perfect om rond de 700€ een nieuwe, degelijke starters-MTB te vinden.
Nu zou ik ook niet meer tevreden zijn met een fiets in die prijsklasse, maar ik ben ook ooit begonnen met een Trek 4700 van om en bij de 700€. En dat was zeker geen verkeerde fiets.

Tweedehands moet zelfs met <500€ een goede fiets te vinden zijn.

Maar ik zou wel uw lijstje een beetje aanpassen.
Als je een goedkopere fiets zoekt te kopen, zou ik geen 29er kopen. Zoals je zelf schrijft zijn lichte wielen beter en we weten allemaal hoeveel een lichte 29er wielset kost. Ik zou dus liever een budget 26" fiets hebben dan een goedkope 29er.
Een degelijke 26" fiets bolt nog altijd beter dan een 29er met zware wielen.

Voor mij ook liefst schijfremmen, maar dan geen prullen die ze op goedkope fietsen plaatsen, geef me dan maar deftige v-brakes. :wink:




maw... ik begrijp absoluut wat je wil zeggen, en ik ben het daar ook volledig mee eens...

Maar soms moet je rekening houden met het feit dat niet iedereen veel geld wil/kan uitgeven aan een fiets, en dan moet je op een andere manier raad geven.



Mijn advies?

Blijf van die sites als Matra weg, zoek iemand die u kan bijstaan en ga eens kijken voor een tweedehands. Laat een 29er voor wat het is, of voor later als je wil blijven fietsen en als je je budget wat kan opkrikken.
Hier en daar kan je koopjes doen op de tweedehandsmarkt, vooral bij MTB's met 26" wielen... die de meesten niet meer willen omdat iedereen denkt dat je tegenwoordig een 29er moet hebben. :wink:
Beide bedankt! Ik zal eens kijken wat ik kan vinden, sowieso bedankt voor alle tips!
FaraoNebur
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 dec 2015 11:57

Re: Op zoek naar een nieuwe fiets

Bericht door FaraoNebur »

Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een Haibike zonder achtervering. Deze fiets kostte me 560 euro en was toen afgeprijsd.
Ik heb daar heel veel plezier aan beleefd. Tourtochten, sprongetjes maken, noem maar op.

Inderdaad een fiets met 26 inch wielen. Versnelde best lekker, klom ook goed! Was wel wat zwaar. Deze had geen schijfremmen, maar wel hydraulische magura velgremmen. Ik durf zeggen dat deze ongeveer even goed functioneerden dan mijn huidige shimano slx schijfremmen. Verder inderdaad ook shimano deore afmontage. Alles heeft altijd goed gewerkt! Ik ben er een paar keer mee gevallen en ook stevige sprongen mee gemaakt die de fiets soms beter aankon dan ikzelf.

Ik lees in MTB magazines dat het minimum budget voor een MTB 500 euro zou moeten zijn. En bij deze kan ik dat dus wel beamen. Maar ga zeker niet voor een Full Suspension fiets, dat is alleen maar rommel in deze prijsklasse. Kies voor een Hard Tail, twijfel daar niet over :) Ga eens een aantal fietsen winkels af bij jou in de regio en kijk eens wat er in de aanbieding is. En anders inderdaad een 2de hands fiets die dan voor dat geld waarschijnlijk toch in een iets hogere klasse zit :)
Plaats reactie