Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door jeroenvanbommel »

Hallo, hier ben ik weer :)

Update in verband met beslissingsproces nieuwe fully en meteen ook een vraag voor de geïnteresseerden.

Ik heb denk ik reeds een besluit genomen heb inzake welk modellen het al dan niet worden. Maar ik kwam tot een mogelijks onaangename ontdekking :) Het zit namelijk zo: In een lokale trekverdeler kan ik Of de Trek Top Fuel 8 modeljaar 2015 kopen en dat is 27.5 inch qua wielmaat, xt afgemonteerd etc en afgeprijsd op 1995 euro.
Of ik kan gaan voor de Trek Top Fuel 8 of de Fuel Ex 8 modeljaar 2016, maar die hebben standaard 29 inch wielen, maar evenzeer xt afgemonteerd. Beide mtb's kan ik aan 15% korting kopen, wat neerkomt op 2550 euro. Tot slot kan ik bij een verdeler van Cannondale de Habit 4, modeljaar 2016 kopen, een trailbike, met wielmaat 27.5 en slx afgemonteerd, lefty voorvork. Deze kan k kopen voor 2600 euro.
Ik heb op korte termijn een testrit geregeld met de Cannondale, dewelke ik in de bossen enz kan uitproberen. Ook van Trek kan ik zowel de top fuel van 2015 als van 2016 uitproberen, echter alleen op harde weg een stukje.. Oorspronkelijk gaat mijn voorkeur uit naar een 27.5 inch wielmaat, omwille van de wendbaarheid dat hiermee gepaard gaat. Maar omdat 29 inch wielen meer en meer opkomen stel ik mij de vraag of dit het overwegen niet waard is? Maar is het even wendbaar, of is het verschil te verwaarlozen? Want als ik toch voor 27.5 zou moeten gaan, vallen de Trekmodellen jaargang 2016 al uit de boot, omdat ze die in mijn framemaat enkel voorzien van 29 inch wielen.
Wat zouden jullie kiezen om vooral in Limburg te rijden, maar ook voor regelmatig Ardennen, technisch rijden, lange tochten enz noem mr op :) Ik hou er van om in bochtjes en singletrails etc door te crossen. Maar ik heb misschien wat schrik om mij blind te staren op het 29 inch principe, terwijl dit misschien toch beter is op termijn?
Wat zouden jullie kiezen uit voorgaande modellen?

Alvast dikke merci!
Lennert01
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 okt 2015 21:01

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door Lennert01 »

Dat zijn stuk voor stuk uitstekende fietsen, eenmaal je in deze prijscategorie zit kan je ook nauwelijks nog een miskoop doen.
De trek fuel ex 8 is een uitstekende fiets voor in de limburgse bossen rond te crossen. =D>
Met de andere heb ik geen ervaring maar ben ervan overtuigd dat je hier zeker ook goed mee zou doen.
Ik zou je misschien ook eens willen laten kijken naar de Canyon Nerve series. Deze MTB's zijn enkel online verkrijgbaar maar qua prijs kwaliteitsverhouding ga je geen enkele bike vinden die beter doet.
Uiteraard heb je dan niet dezelfde service die je geniet bij je lokale bikeshop!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door janssis werner »

Hallo. Ik zet mijne 29er ook in zeer korte bochten en op de klim in beverlo op de tiril mooi rond. Deze korte bochten nam ik in de zomer beter als mijne collega op zijne 27.5. Volgens mij kies je best voor de 29er , je hebt veel meer voordelen dan nadelen. Denk dat het meer in de kader dan in de wielen zit(langer of kortere boven buis en zo ). Plus bekijk ook eens alle onderdelen van de fietsen wand daar zit toch veel verschil in (wielen ,complete groep,vering en de lagers). Dan zit je altijd voor deze prijs het best bij canyon.

Grtjs.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door jeroenvanbommel »

Bedankt voor jullie snelle reacties! Het voorstel dat je doet van de Canyon heb ik reeds overwogen, zo was dit DE fiets die ik oorspronkelijk wou. Echter heb ik al veel slechte zaken gehoord over lange wachttijden bij garantie, leveren van onderdelen etc etc + ik heb toch wel wat hulp nodig voor herstellingen enz. Dus op basis daarvan heb ik besloten toch via een meer lokale dealer te gaan.. desondanks dat je voor hetzelfde geld inderdaad een betere afmontering etc krijgt. Het zal denk ik uiteindelijk toch gaan tussen de trek top fuel of fuel ex 8 en de Cannondale habit 4 vermoed ik. Het testen zal het uitwijzen. Fijn dat even bevestigt wordt dat je met een 29er toch scherpe bochten kunt nemen enz, want dit is iets wat trek ook promoot "G2: een beter sturende 29er, Geavanceerde framegeometrie en een specifieke vork-offset bieden je nauwkeurig stuurgedrag bij lage snelheden zonder dat de stabiliteit bij hoge snelheden in het geding komt." Los van de wielmaat, lijkt mij bv de top fuel 8 beter voor in limburg te rijden tov de fuel ex 8. Maar Lennnert01 geeft net aan een fuel ex 8 juist wel lekker rijdt hiervoor. Waarin zit het verschil nu juist buiten dat je in mijn ogen rechter zit op de fuex ex 8 tov de top fuel? Welke zou de beste keuze zijn hieruit?
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door Jemp »

Ervaring met 27.5 heb ik niet, met 26 en 29'' wel. Mijn mening is dat als je voor langere tochten gaat, (+60km) je waarschijnlijk meer gaat hebben aan een goede 29er. De grote wielen rollen echt goed (groot verschil met 26''). Voor kortere tochten kan (maar zoals gezegd , geen ervaring) de 27.5 wel een goede keuze zijn.
Bovendien, elke fiets vraagt een bepaalde gewenningsperiode en onbewust zal jij je aanpassen naar de eigenschappen van je fiets.

Maar, al deze theorie gaat ten onder als je even bedenkt dat 5 jaar geleden; en dit gedurende meer dan 20 jaar, ALLES werd gedaan met 26'' en iedereen ook tevreden was.

Finaal advies: follow the heart!
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door Pashley 24Mhz »

Wielmaat is in mijn ogen zwaar overroepen. Er zijn aan alles voor en nadelen, het is enkel de marketing die iedereen gek maakt... Je zal niet meer of minder genieten met 27.5 of 29, ik zou de fiets nemen die je het best aanvoelt, en zoiezo zul je er plezier aan hebben.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door Mister No Chaïn »

jeroenvanbommel schreef:de Trek Top Fuel 8 modeljaar 2015 kopen en dat is 27.5 inch qua wielmaat, xt afgemonteerd etc en afgeprijsd op 1995 euro.
Dat lijkt me straf, volgens mij bestond het model top fuel vorig jaar niet.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door jeroenvanbommel »

Hey,dat model bestaat wel degelijk want heb het met eigen ogen zien staan :) maar uit voorgaande reacties en nog wat overleg met een kameraad heb ik mijn hoop vooral gevestigd op de Trek Fuel ex 8, weliswaar een 29er mr als ik het zo lees allemaal mag ik mij niemr blindstaren op de 27.5 inch wielmaat .. Plus ik lees ook enkel positieve zaken over de fuel ex 8, dat het de ultieme combinatie is tussen xc en trail, snel, wendbaar, licht etc etc.. Bedankt allemaal voor de reacties allesinds!
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door jeroenvanbommel »

Nu heb ik vandaag antwoord gekregen van een medewerker van Trek via de officiële site. Nu blijkt dus dat mijn lokale verdeler van Trek een kleine foutje gemaakt heeft ivm die wielmaten :) Het zit namelijk zo dat de Top Fuel enkel beschikbaar is met 29 inch wielen vanaf een bepaalde framemaat, MAAAAAR... de Fuel Ex is zowel beschikbaar met 29 inch alsook 27.5 wielmaat voor ELKE framemaat :) Je kan dus vrij kiezen. Dan is mijn keuze toch snel gemaakt en zal het de 27.5 worden om te testen. Dus Besluit van mijn verhaal: Normaal volgend weekend de Cannondale Habit 4 testen en daarna de Trek fuel ex 8 en op basis daarvan zal mijn besluit en aankoop gemaakt worden :)
StijnR
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 jan 2016 12:39

Re: Naderend einde beslissingsproces nieuwe fully :)

Bericht door StijnR »

Hallo, ik ben zelf ook op zoek naar XC fiets die af en toe ook wat ruiger terrein aankan. Mijn oog viel op een Kona Hei Hei trail (of race). Iemand daar ervaring mee? Ben al even bij een Kona dealer in de buurt langsgegaan, maar testrijden is precies geen optie. Alternatief dacht ik aan een Scott Spark 720.
Plaats reactie