Fully of hardtail? Budget 4000€

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
jevabiker
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 okt 2014 20:36
Rijdt met: cube

Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door jevabiker »

Kiezen voor een lichte goed afgemonteerde hardtail of minder goed afgemonteerde zwaardere Fully?
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door kootje »

Wat wil je er mee?
Vlakke routes of de Ardennen?

Iets meer info zou handig zijn om je van goed advies te kunnen voorzien...
jevabiker
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 okt 2014 20:36
Rijdt met: cube

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door jevabiker »

Geen Ardennen. Verder dan Charleroi ga ik niet. Dus vlak tot lichte hellingen.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door kootje »

Dan is een hardtail wellicht de beste optie.
In die prijsklasse worden geen slechte bikes gebouwd, maar komt het vooral aan op je eigen voorkeur. Belangrijkste is dat de geometrie voor jouw lichaam past, dus een lichaamsmeting laten doen en naar een goede shop gaan.
Op basis daarvan kies je het merk en type. Maatvoering wil per merk nog wel eens verschillen.

Afmontage is minder van belang, maar voor 4000 euro zal ook die dik in orde zijn.
Keuzes die je zult moeten maken zijn o.a.: vaste of geveerde vork, SRAM of Shimano, enkel voorblad of dubbel etc...
The sky is the limit.... 8)
jevabiker
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 okt 2014 20:36
Rijdt met: cube

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door jevabiker »

Scheelt die geometrie dan zo veel per merk?
Is er een verschil tussen Shimano en sram?
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door kootje »

Amerikaanse merken als Specialized of Trek hebben meestal een wat langere bovenbuis als bijv. Duitse merken (Focus, Canyon etc.), waardoor je wat gestrekter of sportiever komt te zitten.
Daardoor kan het voorkomen dat je bij het ene merk een Large frame moet hebben en bij het andere een Medium.
Over geometrie is genoeg te vinden op het web. (zoek ook eens op reach en stack)
Misschien kun je eens naar een winkel gaan waar ze meerdere merken verkopen, dan kun je het verschil voelen.

Verschil tussen SRAM en Shimano is vaak een gevoelskwestie.
SRAM schijnt wat mechanischer, met een duidelijke klik, te schakelen. Shimano heeft dat wat minder, overigens zonder "sponziger" aan te voelen. (van horen zeggen/lezen, heb zelf geen ervaring met SRAM)
Ik rijd zelf met de Shimano XT 780 serie, tot grote tevredenheid.
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Fully of hardtail? Budget 4000€

Bericht door wattie »

jevabiker schreef:Geen Ardennen. Verder dan Charleroi ga ik niet. Dus vlak tot lichte hellingen.
Ik ben ook zo begonnen met niet verder dan Charleroi te gaan. Maar dan waren daar Andenne, Surice, Olloy-sur Viroin, Oignies-en-Thiérarche, ... :lol: .
En dan was ik toch ferm content om daar eindelijk met ne fully te kunnen rondrijden, voor het comfort en de fun.
Plaats reactie