1ste full suspension mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door jeroenvanbommel »

Hey, allesinds al bedankt aan iedereen voor de snelle responsen. Het zou inderdaad fijn zijn als er nog verder andere mtb's binnen de prijscategorie van 2500-3000 euro voorgesteld worden. Stel dat ik de Canyon Nerve zou bestellen, dan kan ik deze wel binnendoen bij een locale fietsenmaker. Dat is op zich geen probleem en het 'gewone' onderhoud zou ik zelf kunnen doen. Echter is mijn vraag misschien meer welke mtb de beste prijs/kwaliteit vertoont. De keuze voor een fully is er omdat ik graag technisch rij en merk dat mijn hardtail door mijn rijstijl met momenten te kort komt. Dit omdat ik graag jumpingskes pak, dropkes, etc. Bij mijn hardtail krijg ik dan bij langere tochten last van mijn onderrug, wat ik met een fully mogelijks wat kan verhelpen. Ook zou in mijn ogen een fully zorgen voor meer controle met de ondergrond plus je vangt schokken op een andere manier op. Maar zoals ik ook in de aanvankelijke vraag stelde is dat er soort van lockout op de achtervering aanwezig moet zijn of iets in die aard, om daar waar nodig het hardtail gevoel te evenaren. Ik rijdt nu ongeveer een 2 jaar met de mtb en wil nu upgraden naar iets anders :) alle ideeën, tips, enz enz zijn welkom.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Jemp »

Prijs / kwaliteit zal Canyon moeilijk te kloppen zijn. Echter, op de Nerve is de 'hard' stand v an de achterdemper geen volledige lock.
Je kan ook bv een Trek kopen in de basisversie en deze dan geleidelijk upgraden.
De pijn in de onderrug kan ook van de fietshouding komen of door te zwakke rugspieren. Een goede afstellingen oefening kan hierbij helpen.
Als je een fully wil kopen, moet je dit gewoon doen. Je hoeft niet altijd een verantwoording te moeten afleggen waarom wel of niet. Je zal er sowieso veel fun aan hebben. Succes!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door janssis werner »

Hallo. Dat is juist de vering op de nerve blijf altijd in werking. Zo kan je hem ook niet vergeten af te zetten. Als ik er mee rij dan moet ik zelfs al eens kijken of ze wel werkt, je voelt ze niet maar tegen over mijn collegas merk je het confort wel op hoor. Je kun ook bij de lokale bike schop eens gaan vragen wat ze te bieden hebben voor dit geld . Dan kun je ook eens laten vallen dat je deze bike gezien hebt en mooi vindt en of ze daar aan werken of een alternative voor hebben . Vragen da kost niks he en mischien vind je nog iets beter. Veel sucses met de zoektocht.

Grtjs.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door jeroenvanbommel »

Hey, bedankt voor je reactie. Jij spreekt bv van een Trek aan te schaffen en deze geleidelijk aan uit te bouwen. Ik dacht dan bijvoorbeeld aan de trek fuel ex 8; de top fuel 8 of misschien zelfs de remedy? Trek biedt ook de re-active demper aan, zou dit dan een groot verschil zijn tov de shapeshifter die Canyon aanbiedt? Ik zie letterlijk door 't bos de bomen niet meer :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Free_ltd »

Ik ken dat gevoel van bos en bomen :-)

Maar ik zat dan aan de lagere prijsklasse.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Edlisjas »

jeroenvanbommel schreef:Hey, bedankt voor je reactie. Jij spreekt bv van een Trek aan te schaffen en deze geleidelijk aan uit te bouwen. Ik dacht dan bijvoorbeeld aan de trek fuel ex 8; de top fuel 8 of misschien zelfs de remedy? Trek biedt ook de re-active demper aan, zou dit dan een groot verschil zijn tov de shapeshifter die Canyon aanbiedt? Ik zie letterlijk door 't bos de bomen niet meer :)
Je spreekt over de Remedy, Fuel EX en Topfuel, dat zijn 3 totaal verschillende fietsen. De Remedy is een meer enduro gerichte fiets, de EX is een all mountain en de Topfuel meer een racefully. Ik zou eens eerst beslissen welk type fiets je eigenlijk wil of welke discipline je het meest aanspreekt.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door KrisMaes76 »

krij nu bijna een jaar met mn nerve, leuk fietsje, service van canyon in Holsbeek ook nog geen problemen mee gehad, doe alles van onderhoud zelf, ook nieuwe lagers steken en al. Bij problemen bel ik hen en zij helpen me telefonisch / via mail wel verder.
Cra0r3d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 16:09

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Cra0r3d »

Bij scott kan je anders ook altijd terecht is ook wel prijs/kwaliteit. Bv scott genius of spark.

Ook de genius en spark zijn totaal verschillende fietsen...;-)
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door janssis werner »

Hallo. De fiets die jeroen nodig heeft is ofwel de klassieke hardtail of de fully met 100 tot 120 mm veerweg. Geen chapchifters of grotere veerweg. Dit is voor het seciale werk in de ardenne of het buiten land waar je met de lift omhoog gaat en dan naar beneden vliegt met hier en daar nog wat klimwerk. Omlaag met een fully of hardtail gaat daar ook alleen iets minder snel en confort. Maar dit soort werk kom je mischien maar voor 10 procent tegen en daar heb je deze speciaale fietsen niet voor nodig. Plus vergelijk de prijzen eens voledig . Wat krijg je voor die prijs , welk soort wielen en banden,welke groep en remmen en de soort vering plus dropper of zo. Als je achteraf nog zaken wil aanpassen word het dan ook niet veel duurder en ga je flink mogen bij legen of je moet wachten tot alles versleten is en dan koop je beter weer nieuw.

Grtjs.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door jeroenvanbommel »

Hallo,

Ik ben inderdaad op zoek naar een mtb met een veerweg rond 120mm. Het zou in mijn ogen zo dicht mogelijk het xc rijden moeten benaderen met een vleugje trail rijden :) De trek remedy was in mijn vorig bericht een vb waarvan ik eigenlijk reeds wist dat dit meer voor het enduro rijden is. De Trek top fuel en de ex 8 komen al dichter bij elkaar in de buurt qua mijn stijl van rijden. Mijn mtb zal inderdaad nooit gebruikt worden om van bergen naar beneden te scheuren, maar het moet wel meer schokken kunnen opvangen dan dat mijn hardtail op dit moment verwezenlijkt. Het gaat om 75% rijden in Limburg en 25% rijden in de Ardennen. Echter zoek ik altijd de jumpings, trails, .. er tussen uit, iets wat mij vlotter lijkt te gaan met een fully. Het gaat mij gewoon om de fun en het kicken van snel door bochtjes te gaan, heuveltje op en af, droppings, jumpingskes etc. Ik denk dat het uiteindelijk zal gaan tussen de Trek Top Fuel, de Trek Fuel ex 8 of de Canyon Nerve. Ook kwam ik bv de Thunderbolt van Rocky Mountain tegen, wat een xc mtb zou moeten zijn. Misschien ook daar eens rond kijken en bij Scott zal ik de Spark ook eens nader bekijken. De boodschap is duidelijk allesinds, ik zal nog veel mogen zoeken, lezen, testen enz om te weten welke mtb het zal worden. Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie