Canyon strive, spectral of nerve

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door jeroenvanbommel »

Hallo,

Ik weet dat er reeds een topic rond was, maar ik hoop toch iets meer informatie te verkrijgen. Ik ben op zoek naar een mountainbike die tot zijn recht komt in Belgisch limburg regio Lommel, Eksel,.. alsook tripjes naar de Ardennen etc. Ik klim graag, maar hou ook vooral van technische afdalingen. Het grootste gedeelte cross ik voornamelijk door heuveltjes, afgewisselt met vlakke stukken. Ik heb tot op heden met een hardtail gereden. Nu heb ik gezien dat Canyon de Strive, de Spectral en de Nerve. Welke raden jullie mij aan? De shapeshifter op de strive is wel interessant, maar komt dit in mijn geval tot zijn recht? Verder zijn mijn ritten rond de 40km gesitueerd. Heeft er toevallig ook iemand een idee waar ik eventueel een van deze modellen kan testen, daar ik nog nooit met een full suspenssion gereden heb. Of zijn er nog andere modellen/merken die mogelijks meer bieden? Dit rond een prijs van 2000-2500 euro. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door janssis werner »

Hallo Jeroen.
Voor deze ritten ben je volgens mij het best af met de nerve. De andere fietsen zijn zwaarder en zijn gemaakt voor zwaarder werk. Ik zelf rij nu een dikke 1000km met mijne nerve al 9.9 en ben er zeer te vrede over op alle vlakken. Rij wel al 5 jaar met een fully voor mijne rug en heb getest op hardtail en viel niet mee (te hard). Als je nog goed zit op een hardtail waarom dan veranderen ,bij ons in de groep blijft iedereen op dit soort van bike. Je betaald er ook meer voor en weegt rond 1.5 tot 2kg meer. De nieuwe nerve kun je op youtube al eens bekijken is wel iets langer en achterbrug is ook iets anders. Nu alleen nog de prijs met de nieuwe xt en in de winkels zeggen ze dat deze fietsen fors duurder zijn. Deze groep werkt nog alleen volledig met alle onderdelen van deze groep (niet meer samen met slx of deor). Deze internet bike krijg je wel beter materiaal voor de zelfde prijs dit is het voordeel , nadeel is wel de fietsenmaker. Ik heb dit vooraf gevraagd en vergeleken bij mijne fiets winkel en de nerve kwam er het beste uit voor mij en hij maakt er geen probleem van om er aan te werken. Sommige doen daar raar over . Hem testen kun je bijna niet , ik heb deze fiets eerst bij iemand anders gezien voor een gedacht te hebben. Als je wilt mag ja altijd eens komen kijken (stuur dan pb ).

Grtjs Werner
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door jeroenvanbommel »

Hallo,

bedankt voor je snelle respons. De omschakeling naar een volgeveerde mtb zou er komen omdat ik bij lange of intensieve tochten last heb van mijn onderrug ( door op vlakke stukken te rijden met alle kleine putjes etc), waarvan ik denk dat dit zou afnemen of voorkomen worden door de achtervering? Ook merk ik dat er soms bij opstakels de achterkant redelijk fel omhoog komt, wat mij ook minder lijkt indien deze vanachter geveerd is, wat leidt tot meer grip? Verder ook omdat ik graag kleine jumpings doe. Maar dan weet ik al welke richting ik mogelijks meer moet uitgaan. Dikke merci allesinds!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door janssis werner »

Graag gedaan.

De nerve vangt deze schokken perfect op en je blijft mooi grip houden. Voor jumps kan je met deze fiets drops aan tot 60cm, deze anderen zijn dan weer gemaakt voor het betere werk. Dat is uw keuze en iedere fiets is voor iets anders gemaakt. Je kijkt best bij canyon in welke klasse de fietsen staan , daar staat dan bij voor wat ze dienen en aan kunnen.

Grtjs Werner.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door jeroenvanbommel »

Hey,

ja qua grootte van de veerweg sluit de Nerve het beste aan. Ik hou er gewoon van om goed door te krossen in kleine bochtjes, heuveltjes etc :) Nu weet ik inmiddels welke kant ik het beste kan uitgaan. Nogmaals hartelijk bedankt.
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: di 10 jun 2014 13:27

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door wiely »

Voor het betere klimwerk de nerve, meer vetrouwen voor afdalingen de spectral (enkel in 27.5)
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door janssis werner »

Hallo.

De spectral en de nerve zitten in de zelfde klasse ,drops tot 60cm. Voor hier en in de Ardennen komt de nerve het beste uit klimmen gaat heel goed en dalen op de mijn tiril in beringen was ook goed ,dit kan ik niet met mijne andere fiets. De strive is voor het andere werk afdalen en nog veel meer. Persoonlijk zou ik gaan voor 9.9 met de compact maar kost nu 2699 en de 8.9 is iets beter koop maar met tripel ,maar vindt dit maar niks op een 29er. Het is eerst wel wat aanpassen welk verzet , daarna rijdt dit super. Veel succes met je keuze . PS je kunt altijd eens komen mee rijden op een lokale rit in en rond haspegouw op zondag ,rit rond de 50km.

grtjs werner
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door _alain_ »

Wel ambetant dat je eerst moet afstappen en meten voordat je die drop kan nemen....
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door LaurentS »

_alain_ schreef:Wel ambetant dat je eerst moet afstappen en meten voordat je die drop kan nemen....
Is een guideline.
Als je kijkt behoort zelfs de goedkoopste Canyon hardtail mtb tot die klasse 3, bedoeld voor drops tot 60 cm.

Dat is vooral om zichzelf in te dekken. Ik heb heel wat grotere drops en sprongen genomen met mijn vorige fiets, Canyon Nerve AL 7.0, zonder enig probleem. Nu met de Strive kan ik nog meer aan.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Canyon strive, spectral of nerve

Bericht door janssis werner »

Dit is een antwoord waar we iets aan hebben en ik weet ook niet wat voor jumps hij gaat nemen. Hier in het dorp hebben ze er gemaakt waar ik niet over jump . Plus degenen die ze wel gebruiken hebben daar andere fietsen voor.

Grtjs
Plaats reactie