eerste wedstrijdmountainbike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: eerste wedstrijdmountainbike

Bericht door Reflex »

Het is geen must, absoluut niet. Maar het is over het algemeen genomen wat makkelijker om een licht en stijf frame op te bouwen in Carbon dan in Aluminium. Aangezien het frame samen met de voorvork en de wielen toch wel het belangrijkste van de fiets zijn, zou ik daar toch voor opteren. Zeker gezien het budget van de TS en het doel. Hoewel de Aluminium frames tegenwoordig ook licht zijn, zie je toch geen enkele wedstrijdrijder (en nu ga je vast een wedstrijdrijder vinden die dat wel doet) erop fietsen. Dat heeft zo zijn reden. Als je denkt dat een carbonnen frame sneller kapot gaat dan aan alu frame, kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. De lichte aluminium frames zijn zo dun gemaakt dat ze ook zo kapot zijn. Als je een goedkoop alu frame neemt is het wel steviger, maar dan praten we niet meer over een wedstrijdfiets. Je kunt ermee wedstrijden rijden, dat kan tenslotte ook met je huidige fiets, maar dan zul je toch echt minder wendbaar en snel zijn in de bochten en klimmetjes.
Wannes.L
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 okt 2015 19:59

Re: eerste wedstrijdmountainbike

Bericht door Wannes.L »

Reflex schreef:Het is geen must, absoluut niet. Maar het is over het algemeen genomen wat makkelijker om een licht en stijf frame op te bouwen in Carbon dan in Aluminium. Aangezien het frame samen met de voorvork en de wielen toch wel het belangrijkste van de fiets zijn, zou ik daar toch voor opteren. Zeker gezien het budget van de TS en het doel. Hoewel de Aluminium frames tegenwoordig ook licht zijn, zie je toch geen enkele wedstrijdrijder (en nu ga je vast een wedstrijdrijder vinden die dat wel doet) erop fietsen. Dat heeft zo zijn reden. Als je denkt dat een carbonnen frame sneller kapot gaat dan aan alu frame, kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. De lichte aluminium frames zijn zo dun gemaakt dat ze ook zo kapot zijn. Als je een goedkoop alu frame neemt is het wel steviger, maar dan praten we niet meer over een wedstrijdfiets. Je kunt ermee wedstrijden rijden, dat kan tenslotte ook met je huidige fiets, maar dan zul je toch echt minder wendbaar en snel zijn in de bochten en klimmetjes.
Daar heb je waarschijnlijk wel allemaal gelijk in. Hoogstwaarschijnlijk wordt het ook carbon hoor, maar ik ben gewoon wat voorzichtig aangezien we hier in de familie al vaker carbon mountainbike-frames hebben gehad die van een kleine val al voor de vuilbak waren.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: eerste wedstrijdmountainbike

Bericht door Reflex »

Ik weet niet hoe lang je bent, maar als je zoiets koopt heb je een mooie start: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 0&start=10" onclick="window.open(this.href);return false;

De groep kun je dan mooi in de wintermaanden oprijden ( al is volledig SLX met een XT derrie niet verkeerd) en later een nieuwe groep voor kopen. Daarnaast nog een lichtgewicht wielsetje, waarna je dit wielsetje kan gebruiken om racebanden op te leggen om op de weg te rijden. Heb je een prima fiets voor de marathons en wedstrijden en dat binnen je budget. Moet je wel nog even goed afspreken met de verkoper of je de levenslange garantie nog via hem kan regelen. Trek geeft enkel garantie aan de 1ste eigenaar, dus zal hij het frame moeten binnenbrengen als hij kapot gaat. Zo heb ik zelf zojuist een 2016 frame gekregen zonder problemen omdat mijn 2012 frame was gescheurd.
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: eerste wedstrijdmountainbike

Bericht door Restyle »

Sowieso voor carbon gaan, alleen al maar zodat je later als je wat meer geld hebt nog mooi kan upgraden.
Ik heb de fout gemaakt van een allu te kopen, geen zin om er carbon onderdelen voor te kopen als de frame het meeste gewicht verschil is.

Even wachten op de Canyon Exceed, top bike.
Plaats reactie