Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Monti
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 22:44

Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door Monti »

Hi,

vraagje aan de forumleden van een nieuw forumlid.

Na vele jaren met de koersfiets, zou ik nu de overgang naar de MTB willen maken.
Vroeger ging ik vooral MTB'en om de winter al fietsend door te komen, maar keuze zou nu wel eens finaal kunnen zijn.

Nu rij ik met een zeer degelijke Cube 26", maar ik voel wel (sentiment :wink: ) dat er een nieuwe fiets zit aan te komen.

Dacht hierbij aan een 29" fully.
Budget zou tussen 2.500 en 3.000 Euro liggen.

Heb op internet al wat opzoekwerk gedaan, en ik kwam eigenlijk bij de Spaanse fiets Orbea OIZ M50 uit. Deze heeft een carbonnen kader (levenslange garantie) en is zeer degelijk uitgerust. Zo heeft hij zowel vooraan als achteraan Fox. Een listprijs van Euro 2.800 valt vrij goed mee, lijkt me.

Wel vind ik op internet niet zo veel tests van deze fiets. Wel van de veel duurdere M20, zo ook op dit forum.

Hebben jullie hier ervaring mee ?
Orbea overwegen waard? Lijkt me toch zeker degelijk merk te zijn.

Alternatief is de Stevens Jura ES. Zelfde prijsklasse.
Is wel geen carbonnen kader, en weegt iets meer.
Voor de rest ook zeer degelijk uitgerust.

Ik merkte wel dat hij is uitgerust met een 120mm voorvork van Fox. Is dit niet wat te veel voor vooral gebruik hier bij ons (ttz het Hageland), of is dit niet echt een issue?
De fiets neem ik één keer per jaar mee naar de bergen (Montafon, Vorarlberg), maar of je hier nu specifiek een fiets moet voor kopen...

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties op beide fietsen.
Als jullie andere interessante alternatieven kunnen aanraden in deze categorie, laat me dit zeker maar weten !

M
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door SusXT »

Er staat een testverslag in de O2bikers over de Stevens. Zwaardere fiets, maar voor de rest niks negatiefs over gelezen.
Als je me je emailadres stuurt, mail ik je het artikel wel even. susxt at telenet.be
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door janssis werner »

Mooie bike. Onderdelen zijn wel wat aan de lichte kant voor deze prijs. Zeker de remmen en die heb je soms hard nodig. Wat is het gewicht van deze fiets. Ik heb nu eene canyon nerve 9.9 alu fule xt en een prima bike, alleen is hij uitverkocht. De nerve 9.9sl of de top versie is er ook nog. Prijs tussen 2800 en 3400 euro en wegen iets boven de 12kg . Je krijgt hier wel een top groep,vering en wiel set voor. Levering van deze fietsen is ook geen probleem . Grtjs
Monti
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 22:44

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door Monti »

janssis werner schreef:Mooie bike. Onderdelen zijn wel wat aan de lichte kant voor deze prijs. Zeker de remmen en die heb je soms hard nodig. Wat is het gewicht van deze fiets. Ik heb nu eene canyon nerve 9.9 alu fule xt en een prima bike, alleen is hij uitverkocht. De nerve 9.9sl of de top versie is er ook nog. Prijs tussen 2800 en 3400 euro en wegen iets boven de 12kg . Je krijgt hier wel een top groep,vering en wiel set voor. Levering van deze fietsen is ook geen probleem . Grtjs
Hi Werner,
bedankt voor je reactie.
Canyon was voor mij lang geen optie, omdat ik net als anderen er toch fel tegenop zag om bij een LBS langs te gaan voor een reparatie. Recent las ik echter dat Canyon een hersteldienst heeft in Holsbeek/Leuven. Dit is op ong 10km van mijn deur, dus niet oninteressant. Heb jij hier ervaring mee?
De Nerve 9.9sl is blijkbaar uitverkocht dan? Weet jij wanneer de nieuwe modellen van 2016 dan beschikbaar zullen zijn?
Nog een vraagje hierover? Vroeger kon je de Canyons gaan test rijden in NL Limburg, maar deze shop zou niet meer bestaan. Is er ergens anders een mogelijkheid of vindt de eerste testrit pas plaats na je aankoop...?
Alvast bedankt !
M
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door janssis werner »

Hallo . Heb juist eens op hun site gekeken en is nog op voorraad. De nieuwe modellen zijn voor oktober denk ik. Heb nog geen ervaring met Holsbeek, maar doe veel zelf en als er iets dat ik niet kan ga ik wel snel naar mijne fietsen maker. Heb samen met hem naar een nieuwe mtb gezocht en de canyon kwam er als beste uit. Model 2016 zal wel veranderen en zal dan al de nieuwe xt hebben. Alleen de kasset en ketting vervangen zal wel een heel stuk duurder zijn . Ik vergelijk altijd mijn onderdelen op bike components de dan weet je al wat zoiets kost . Ben zondag in Beringen twee maal de mijn tiril op gefietst en dat was beter mee gevallen als met mijne oude .

Grtjs Werner.
Monti
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 22:44

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door Monti »

HI,

ik heb nog even gekeken naar de Canyon Nerve 9.9 en 8.9, maar het is mij onduidelijk of de geveerde vorken wel degelijk over een remote lock beschikken.

Hebben jullie hier een beter zicht op, of ervaring mee ?

thanks !

M
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea OIZ M50 - Stevens Jura ES (fully - 29)

Bericht door janssis werner »

Hallo. De 9.9 is op een maat na uitverkocht. Alleen een de smal versie is of was er nog. Bij de 8.9 en 9.9 zijn deze vorken niet vanop het stuur te bedienen. De mijne blijft altijd op trail staan en dat is perfect . De 9.9sl heeft dit wel en bij mijn broer zijne blijft dit ook in deze stand staan. Naar mijn bevindingen zou ik niet gaan voor een tripel verzet of je zou hem nog voor op de weg willen gebruiken. Grtjs.
Plaats reactie