titanium of carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: titanium of carbon

Bericht door endorfin »

Ik had een Alu in janu2014, toen een Titanium in Juni2014 gehaald. Juist hetzelfde frame maar gewoon Ti omdat me dat beter, mooier, tijdlozer leek.... Na 2 maand was de titanium weg, juist omdat ik graag een frame met een kleur heb, ieder jaar iets anders wil. Het gewoon niet zo stijf als de aluminium. Ik had gewoon geen "band" met het frame, droom was snel over. Terwijl de koper zijn droom zag uitkomen.....

Daarna nog 2 carbon frames gehaald (Maart + Aug 2014) waarvan ik beide super tevreden ben, maar ik was nog niet verzadigd in 2014, ik wou nog eentje erbij (nov 2014). Een trail bike...... Carbon of alu =P~ Mijn verstand zei me toen Alu omdat carbon kwetsbaar blijft. 3

Is carbon kwetsbaar ? Zeer zeker ! Mijn sandman zijn carbon vork is na 6000km vuilbak, steenslag + MT7 remmen hebben hem gescheurd.


Wat rijdt voor mij het beste ? Staal en carbon
Wat is de volgende ? Staal of carbon, of wie weet alu, alles afhankelijk van de rijstijl voor dat frame
Titanium ? Neen nooit meer, ik zoek geen tijdloos frame.
Waarvan droomde ik ? Titaan
Waarvan droom ik nu ? Staal 9 serie van Reynolds
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: titanium of carbon

Bericht door G-m@n. »

kovan schreef:En waarom niet?

G-m@n. schreef: ik geef geen mening over iets dat ik niet heb ....
ik raad toch ook geen carbon aan...
simpel, IK ben tevreden over mijn carbon fietsen die ik heb, maar ik weet niet wat hij verwacht van zijn fiets.
voor wat hij ze wil gebruiken kan hij beide kiezen, puur persoonlijke smaak...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: titanium of carbon

Bericht door Real Epic '89 »

melis schreef:ik heb vandaag voor de eerste keer met een van nicholas zion gereden en ik moet zeggen hij beviel me aardig tegen over mijn specialized da ik nu heb ik denk da ik eens ga uitkijken voor zo een fietske ;)
Wat zoek je in een titanium frame. Wat ik al eerder aanhaalde is dat zelfs titanium frames onderling best wel verschillend kunnen rijden.

Test uit de O2 bikes;
http://www.sevencycles.be/data/pers/seven1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sevencycles.be/data/pers/sev ... clusie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
defanvs
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 08:46
Rijdt met: Xizang 29er ,merlin fat ti , on one inbred SS

Re: titanium of carbon

Bericht door defanvs »

endorfin schreef:Het gewoon niet zo stijf als de aluminium.
Ligt eraan hoe en door wie het gebouwd is natuurlijk ! , van titanium zijn ook stijve frame's te bouwen .
Ik heb nog een Merlin Fat-ti met fatty, bj.2000, die kan de vergelijking makkelijk aan met goede allu-frame's ,
Persoonlijk zou ik wss. terug een titanium kopen , maar je moet dan wel bereid zijn een stevig bedrag uit te geven , een goedkoop ti-frame (dunne straight buizen ) is idd. meestal een slap frame.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: titanium of carbon

Bericht door kovan »

Ben nog altijd niet mee waarom je carbon af raadt?

Omdat je zelf tevreden bent over jou carbon fietsen?...
Of lees ik verkeerd?

G-m@n. schreef:
kovan schreef:En waarom niet?

G-m@n. schreef: ik geef geen mening over iets dat ik niet heb ....
ik raad toch ook geen carbon aan...
simpel, IK ben tevreden over mijn carbon fietsen die ik heb, maar ik weet niet wat hij verwacht van zijn fiets.
voor wat hij ze wil gebruiken kan hij beide kiezen, puur persoonlijke smaak...
GaanMetDeGeit
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 06 dec 2013 15:04
Rijdt met: Cube Reaction GTC Race

Re: titanium of carbon

Bericht door GaanMetDeGeit »

Na ongeveer een jaar op een fiets met carbonnen frame te hebben gereden kan ik carbon aanraden. Zelf was ik eerst ook twijfelachtig.. gaat dat wel sterk genoeg zijn?
Tot nu toe ben ik nog geen schade tegengekomen. Ok, ik doe geen extreme downhills ofzo, maar ik rijd toch nagenoeg wekelijks een toertochtje en heb toch ook al een paar keer de grond van zeer dichtbij gezien en vervolgens gevoeld. Verder rijdt het heel aangenaam, heel accuraat en geeft carbon gewoon een goed gevoel. Nu zal dit grotendeels een persoonlijke ervaring zijn.. geef dezelfde fiets aan iemand anders en hij zal misschien een andere mening geven...

Algemeen lijkt het me dat carbon sterker is dan ik had gedacht, en de kwaliteit zal er ook elk jaar weer een beetje op vooruit gaan.
Ik las ook in deze tread dat iemand zijn carbonnen frame het had begeven na 6000km, maar daar ging het specifiek over een carbonnen voorvork. Het lijkt mij dat een voorvork meer afziet dan de rest van je frame. .

So, another opinion to make you doubt ;-)
Plaats reactie