Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Bandana
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 jul 2006 14:35

Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Bandana »

Helaas...Niets blijft eeuwig meegaan...mijn overjaarse Xesco Rdl 26' Hard Tail is aan vervanging toe ..in ieder geval zeker alle draaiende onderdelen, wielen/velgen door V-brake gebruik...de kosten voor een upgrade vind ik persoonlijk te hoog oplopen ...dus zoek ik 'iets 'nieuws' en meer eigentijds...!!!

Ik zoek geen Top-Race object, maar eerder een Mtb Hard tail met eerder rustige, comfortabel rijeigenschappen/gedrag...Waarom de nadruk op comfort? Wel..zelf behoor ik niet meer tot het 'jong geweld' en weldra komt de leeftijd van 60 ook al in zicht...dus...Maar... ik ben nog steeds een actieve getrainde sporter, zowel op de weg (koersfiets) en op de Mtb ben ik te vinden op toertochten in West & Oost Vlaanderen...een zeldzame keer eens in de Ardennen of de jaarlijkse uitspatting in het Franse zuiden ;-)

Oh ja... de prijs die ik wil spenderen is ook belangrijk, en dacht hier aan een fietsbudget vanaf 900 tot ongeveer 1200 euro.

Mensen met ervaring hier! graag jullie mening & suggesties, Ze zijn van harte welkom!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door _anonymus_ »

Als je voor comfort gaat en een hardtail, overweeg dan zeker een stalen frame.
Ik heb een stalen en een aluminium hardtail, en ik schrik er elke keer van hoeveel verschil in comfort die stalen kader biedt. Titanium geeft vergelijkbare comforteigenschappen én is lichter, maar is 10 keer zo duur...
Probleem bij staal is natuurlijk wel dat je meestal zelf alles moet samen stellen en dat je daardoor vaak wat duurder uit komt. Je kan de fiets dan wel helemaal naar je zin samenstellen.

Kijk eens naar Sobre, die hebben goeie frames voor een eerlijke prijs.
Bandana
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 jul 2006 14:35

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Bandana »

_anonymus_ schreef:Als je voor comfort gaat en een hardtail, overweeg dan zeker een stalen frame.
Ik heb een stalen en een aluminium hardtail, en ik schrik er elke keer van hoeveel verschil in comfort die stalen kader biedt. Titanium geeft vergelijkbare comforteigenschappen én is lichter, maar is 10 keer zo duur...
Probleem bij staal is natuurlijk wel dat je meestal zelf alles moet samen stellen en dat je daardoor vaak wat duurder uit komt. Je kan de fiets dan wel helemaal naar je zin samenstellen.

Kijk eens naar Sobre, die hebben goeie frames voor een eerlijke prijs.


Alvast bedankt om al enige te reageren...!! ...soit
De rijeigenschappen van een goed titanium frame zijn me niet vreemd, ik ben een trotse bezitter van een titanium racefiets, ongeëvenaard comfort en daarbij zeer duurzaam in tegenstelling tot men mag beweren van carbonplastiek, soms ware rammelbakken, rijdende 'klankkasten'...enfin..
Stalen frames zijn me ook niet onbekend uit den tijd dat er niets anders was dan... 'staal'!
Wat Mtb betreft zijn titanium frames eerder zeldzaam te vinden, in feite wel jammer, Van Nicholas maakt wel aardige Mtb frames imho...maar inderdaad nogal prijzig in z'n totaliteit...en valt buiten m'n budget.

Jou aanwijzing naar het merk Sobre is wel een leuke aanbeveling...en daarbij ook nog origineel...!!! Dankjewel!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Japie carbon »

ZO zijn er best nog wel wat leuke frame's te vinden.

Ragly heeft de bigwig, On-One heeft de inbred, salsa el Mariachi (is net wat duurder.

Die moet je wel op kunnen bouwen voor 1200 met leuke onderdelen.
Bandana
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 jul 2006 14:35

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Bandana »

Japie carbon schreef:ZO zijn er best nog wel wat leuke frame's te vinden.

Ragly heeft de bigwig, On-One heeft de inbred, salsa el Mariachi (is net wat duurder.

Die moet je wel op kunnen bouwen voor 1200 met leuke onderdelen.

Dankjewel voor je interessante input!
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Brunox »

Ik heb een stalen genesis 29' als winter fiets.
Dat rijd idd toch net wat anders.
Maar of je voor 1200 een hele fiets opgebouwd krijgt...
Met een on one zal het al krap worden. Frame,vork, wielen, draaiende onderdelen...
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door bip bip »

Bandana schreef:Helaas...Niets blijft eeuwig meegaan...mijn overjaarse Xesco Rdl 26' Hard Tail is aan vervanging toe ..in ieder geval zeker alle draaiende onderdelen, wielen/velgen door V-brake gebruik...de kosten voor een upgrade vind ik persoonlijk te hoog oplopen ...dus zoek ik 'iets 'nieuws' en meer eigentijds...!!!

Ik zoek geen Top-Race object, maar eerder een Mtb Hard tail met eerder rustige, comfortabel rijeigenschappen/gedrag...Waarom de nadruk op comfort? Wel..zelf behoor ik niet meer tot het 'jong geweld' en weldra komt de leeftijd van 60 ook al in zicht...dus...Maar... ik ben nog steeds een actieve getrainde sporter, zowel op de weg (koersfiets) en op de Mtb ben ik te vinden op toertochten in West & Oost Vlaanderen...een zeldzame keer eens in de Ardennen of de jaarlijkse uitspatting in het Franse zuiden ;-)

Oh ja... de prijs die ik wil spenderen is ook belangrijk, en dacht hier aan een fietsbudget vanaf 900 tot ongeveer 1200 euro.

Mensen met ervaring hier! graag jullie mening & suggesties, Ze zijn van harte welkom!
als je mee wil met wat de nieuwe rage lijkt te worden :
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/ ... y-fat-bike" onclick="window.open(this.href);return false;
(bijna)binnen budget, en qua comfort zal het ook wel in orde zijn zeker :-D ?
Zoals je zegt, geen race object maar wel veel fun ( als ik de commentaren van de ondertussen vele ' fat' riders mag geloven).

grt,
bip bip
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Japie carbon »

Brunox schreef:Met een on one zal het al krap worden. Frame,vork, wielen, draaiende onderdelen...

Met een geveerde vork zal dit idd lastig worden.
Bandana
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 jul 2006 14:35

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door Bandana »

bip bip schreef:
Bandana schreef:Helaas...Niets blijft eeuwig meegaan...mijn overjaarse Xesco Rdl 26' Hard Tail is aan vervanging toe ..in ieder geval zeker alle draaiende onderdelen, wielen/velgen door V-brake gebruik...de kosten voor een upgrade vind ik persoonlijk te hoog oplopen ...dus zoek ik 'iets 'nieuws' en meer eigentijds...!!!

Ik zoek geen Top-Race object, maar eerder een Mtb Hard tail met eerder rustige, comfortabel rijeigenschappen/gedrag...Waarom de nadruk op comfort? Wel..zelf behoor ik niet meer tot het 'jong geweld' en weldra komt de leeftijd van 60 ook al in zicht...dus...Maar... ik ben nog steeds een actieve getrainde sporter, zowel op de weg (koersfiets) en op de Mtb ben ik te vinden op toertochten in West & Oost Vlaanderen...een zeldzame keer eens in de Ardennen of de jaarlijkse uitspatting in het Franse zuiden ;-)

Oh ja... de prijs die ik wil spenderen is ook belangrijk, en dacht hier aan een fietsbudget vanaf 900 tot ongeveer 1200 euro.

Mensen met ervaring hier! graag jullie mening & suggesties, Ze zijn van harte welkom!
als je mee wil met wat de nieuwe rage lijkt te worden :
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/ ... y-fat-bike" onclick="window.open(this.href);return false;
(bijna)binnen budget, en qua comfort zal het ook wel in orde zijn zeker :-D ?
Zoals je zegt, geen race object maar wel veel fun ( als ik de commentaren van de ondertussen vele ' fat' riders mag geloven).

grt,
bip bip

Hey bip bip...
Wat een leuke dikke bike breng je hier naar voor!!!...zo iets te zien brengt zo wie zo al een "dikke Smile" op ieders gezicht...!!! Een echte publiekstrekker is het zeker wel, ik zie me al onderweg op een tourtochtje met zo'n Fatbike...waarbij andere rijders me wel zouden bestoken met allerlei commentaren...Zou me dat niet teveel stress meebrengen, mocht ik in de fout te gaan tijdens een technische passage??? haha...
Toch een dikke dankjewel voor het origineelste voorstel !!

met m'n groeten ;-)
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Op zoek naar: Nieuwe Mtb 29'

Bericht door whaleshark »

Bandana,

Wat Bip Bip zegt over de Fat bike is zeker iets om te overwegen...
Dit is een topic over de Fatbike, ik weet het het is een hele boterham aan informatie, maar je kan er wel veel aan hebben...: http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=10&t=71853" onclick="window.open(this.href);return false; er staan ook veel filmkes tussen.
Als snelheid niet meer de prioriteit is , maar fun des te meer, is dit misschien uw ding...
De fatbike rolt werkelijk overal over/door en heeft tonnen grip...
Alleen in de blubber/modder is hij niet zo goed, alhoewel ik me laten vertellen heb dat je er met sommige banden ook door kan.
Misschien is er hier op het forum wel iemand in de buurt van Roeselare, waaraan je kun vragen of je eens een testrit kan maken met z'n fatbike...
Veel lees plezier

Grtz Oscar
Plaats reactie