Specialized epic marathon of expert 2014

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Specialized epic marathon of expert 2014

Bericht door Goohooni »

Hoi,

als marathon wedstrijdrijder ga ik me een epic aanschaffen.

ik twijfel tussen de marathon (6000 euro) en de expert (5500 euro).

marathon:
Voorder: Custom SRAM X0, 10SPD
Achterder: SRAM X0, 10SPD
Shifters: SRAM X0, 10SPD
Remmen: Magura MT6
Vork: Custom Rockshox SID
Wielen: Roval Control Carbon + DT Swiss Super Comp

expert:
Voorder: Custom SRAM X0, 10SPD
Achterder: Shimano Shadow Plus XTR, 10SPD
Shifters: Shimano SLX, 10SPD
Remmen: Magura MTS
Vork: Custom Rockshox SID
Wielen: Roval Control Carbon + DT Swiss Super Comp

is dit prijsverschil van 500 euro de moeite? gaat er veel verschil zitten in het gewicht?

Ander vraag: is de epic WC met xx1 een optie voor de ardenne marathons?

ik rij nu met een alu stumpy, waar ik ook tevreden van ben. zijn jullie eerder pro voor een hardtail in de ardennen?

groetjes en bedankt!
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Re: Specialized epic marathon of expert 2014

Bericht door Heinz »

De marathon heeft een hogere versie carbon (deel achterbrug ook in carbon dacht ik) en is volledig Sram, de wielen hebben 240 Dt Swiss naven (bij Expert zitten er een 340 Dt Swiss binnenwerk in de wielen)

De marathon kan de voorvork zowel Rebound als Brain instellen bovenaan rechter vorkpoot. Bij de expert enkel rebound bovenaan, Brain onderaan.

Voor het verschil in gewicht of rijgedrag moet je het niet doen, heb bij het testweekend in Kluisbergen beide gereden en goed bevonden, het gewichtsverschil zit rond de 300gr (zelf gewogen).

Deze foto heb ik op de Roc d'Azur genomen op de Specialized stand

Afbeelding
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Specialized epic marathon of expert 2014

Bericht door Goohooni »

Heinz schreef:De marathon heeft een hogere versie carbon (deel achterbrug ook in carbon dacht ik) en is volledig Sram, de wielen hebben 240 Dt Swiss naven (bij Expert zitten er een 340 Dt Swiss binnenwerk in de wielen)

De marathon kan de voorvork zowel Rebound als Brain instellen bovenaan rechter vorkpoot. Bij de expert enkel rebound bovenaan, Brain onderaan.

Voor het verschil in gewicht of rijgedrag moet je het niet doen, heb bij het testweekend in Kluisbergen beide gereden en goed bevonden, het gewichtsverschil zit rond de 300gr (zelf gewogen).

Deze foto heb ik op de Roc d'Azur genomen op de Specialized stand

Afbeelding
argh can't see it..

dus je zou voor de expert gaan?
Gebruikersavatar
hylco
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: za 05 nov 2011 11:47
Rijdt met: s-works stumpjumper"specialized epic expert2014 29"

Re: Specialized epic marathon of expert 2014

Bericht door hylco »

beste,
ik heb een tijdje terug voor dezelfde keuze gestaan.
ik had een budget van maximaal 6000euro.na wat rondkijken en testen op verschillende merken en fietsen was ik overtuigd van de specialized,maar welke,de expert of de marathon.
na een paar slapeloze nachten en in overleg met mijn lbs,toch besloten voor de expert te gaan.
waarom,ik ben gegaan voor de looks,ik vind het rood van de marathon wat te schreewerig(das persoonlijk)die paar 100gr verschil en de (betere?)afmontage van de marathon waren voor mij die 500euro xtra niet waard.ik heb er nu een kleine 300km mee gereden en ben er zeer tevreden van.
ik zou ni twijfelen en voor de expert gaan,is er iets wat je niet ok vind aan de afmontage,upgraden kan altijd,ge hebt dan nog 500euro over:-)
welke je ook kiest,1 ding is zeker,da is ne geweldige fiets!!!
mvg,
hylco
Plaats reactie