Fully 29 - keuze

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
nicolasdb
Mountainbiker
Berichten: 615
Lid geworden op: di 16 mei 2006 21:05
Rijdt met: Kona Honzo | ORBEA Oiz TR

Fully 29 - keuze

Bericht door nicolasdb »

Ik ben momenteel aan het overwegen om een carbon 29 fully aan te schaffen; heb al behoorlijk wat reviews bekeken op internet, maar wou hier gewoon ook nog eens polsen.

De kandidaten zijn:

- Rocky Mountain Element 950-970 RSL

- Niner Jet Carbon (niet RDO)

- Cannondale Scalpel Carbon

- Specialized Epic Carbon

De voorkeur gaat momenteel ook uit nr de RM, maar ik vind de uitrusting redelijk standaard, gegeven de relatief hoge prijs

Thanks alvast
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door RigolleM »

Mijn mening:

Beste van de 4 is de Niner Jet wegens het CVA veersysteem, daarna de RM...
Scalpel is geen slecht fully maar aartslelijk frame en zeer gevoelige lagers van de scharnierpunten. De Lefty was een zeer goede vork, maar sinds ze met RS in zee zijn gegaan is het miserie troef.
Epic heeft een verouderd BRAIN systeem welke zeer goed is maar zeer kostelijk in onderhoud.

Afmontage is persoonlijk maar de RM 970 is duurzaam afgemonteerd ;-)
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door Headshot »

heb gehoord dat met die Niner's veel problemen zijn met de interne kabels
Gebruikersavatar
go2go2
Mountainbiker
Berichten: 350
Lid geworden op: za 11 nov 2006 11:18
Rijdt met: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door go2go2 »

Ben natuurlijk niet neutraal maar keuze 1 : niner jet carbon. Ben hier super tevreden van. Ik vind het zelf een voordeel dat je zelf je set up kan kiezen naar je budget. Problemen met kabelloop ? Zou niet weten waar je het over hebt. Heb hem wel niet zelf opgebouwd.

Heb de scalpel gereden op de Happy bike days. Was niet mijn ding.
Specialized zal wel zeer goede fiets zijn maar keuze 2 zou voor mij de Rocky Mountain zijn. Ik vind het wel een cool merk hoewel dit niet een echt argument is.

Andere fully's die mij zeer goed bevielen op de HBD : Lapierre Xr 729 en vooral de GT zaskar 100 9r.
Gebruikersavatar
schwammie
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 25 mar 2004 17:52

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door schwammie »

Headshot schreef:heb gehoord dat met die Niner's veel problemen zijn met de interne kabels
Sorry Headshot,
maar ik mis een beetje je pointe: "ik heb gehoord dat..."
Zonder verdere details. Beter zo'n reactie achterwege laten dan. My opinion.

Ik rijd ook met een Jet 9 Carbon en de montagehandleiding bij Niner is uitvoerig te noemen.
Overigens komt de kabelloop naar de a-der nu uit de bovenkant van de onderbuis en niet langer via het BB.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door Headshot »

Swooth heeft mij dit verteld in het voorjaar, weet niet of de nieuwe modellen anders zijn

Hij verdeeld het merk dus zal wel gelijk hebben, vind de niner toch niet zo mooi, ik zou voor de epic of de Rocky gaan.
Epic heeft lichte voorkeur maar als het onderhoud echt zo duur is zou ik de Rocky nemen
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door Kristof Huyck »

schwammie schreef:
Headshot schreef:heb gehoord dat met die Niner's veel problemen zijn met de interne kabels
Sorry Headshot,
maar ik mis een beetje je pointe: "ik heb gehoord dat..."
Zonder verdere details. Beter zo'n reactie achterwege laten dan. My opinion.

Ik rijd ook met een Jet 9 Carbon en de montagehandleiding bij Niner is uitvoerig te noemen.
Overigens komt de kabelloop naar de a-der nu uit de bovenkant van de onderbuis en niet langer via het BB.
Het probleem van de interne kabelgeleiding bij Niner stond onlangs nog te lezen in de Mountainbike plus, het gaat daar weliswaar over de Niner Air 9 RDO, maar het probleem is net hetzelfde en het zit hem aan de ingang van de kabels ter hoogte van het balhoofd.
Ik heb er al meermaals over gelezen in verschillende reviews, forums, ... en ook gehoord van dealers, gebruikers, ... Het is geen fantasietje van Headshot :wink:
RigolleM schreef:Epic heeft een verouderd BRAIN systeem welke zeer goed is maar zeer kostelijk in onderhoud.
Het brain systeem bestaat al een tijdje, maar wordt jaarlijks verder verfijnd. Het verschil tussen een Epic van 2009 en 2013 op vlak van het brain system is zeer merkbaar heb ik zelf mogen ondervinden. Ook is het niet omdat iets al een tijdje op de markt is dat het per definitie verouderd is en/of nooit geupdate wordt.

Onderhoud van de brain + demper is ongeveer 120 euro per jaar. Bij de andere fully's laat je best ook een onderhoud uitvoeren van de demper op regelmatige basis (jaarlijks bvb) en dan zal dit niet zoveel minder kosten dan bij de Epic, maar het is natuurlijk niet 'verplicht' voor de garantie zoals bij Specialized.
Gebruikersavatar
nicolasdb
Mountainbiker
Berichten: 615
Lid geworden op: di 16 mei 2006 21:05
Rijdt met: Kona Honzo | ORBEA Oiz TR

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door nicolasdb »

Thanks voor de snelle reacties

De kogel is door de kerk - heb net bestelling geplaatst bij Bruno - Cameleonbike; de RM Element 970 RSL it will be. Eigenlijk staat ie er al, maar ik ga hem later ophalen.

Redenen zijn:
- Toch zijn meerprijs waard tov de 950 gegeven het feit dat ik al het eea op het oog had om aan de 950 up te graden. De 970 wordt, buiten de ESI grips, niet aangepast.
- Toch uit details gebleken dat er toch wat gewichtswinst is tov de 950:(i) is namelijk een full carbon kader tov de achterste driehoek in alu bij de 950; (ii) een Fox FIT cartridge voorin bij de 970
- De aanwezigheid van CTD remote systeem op zowel vork als demper gecombineerd

Ik ben inderdaad ook gevallen voor een cult merk als RM - heb wel altijd zwak gehad voor Yeti, Santa Cruz, Intense en RM, dus de Epic was geen go en de scalpel is me toch iets te gefocust op race.

Soit, binnenkort te zien in de showroom (en in het echt)

Grts :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door RigolleM »

Goeie keuze... en bij Bruno zit je goed voor de naservice ;-)
Gebruikersavatar
nicolasdb
Mountainbiker
Berichten: 615
Lid geworden op: di 16 mei 2006 21:05
Rijdt met: Kona Honzo | ORBEA Oiz TR

Re: Fully 29 - keuze

Bericht door nicolasdb »

RigolleM schreef:Goeie keuze... en bij Bruno zit je goed voor de naservice ;-)
indeed, twijfel ik geen seconde aan; heeft me al goed geholpen met vorige bikes
Plaats reactie