merida

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

yep die merida das ook hennig
mss ga ik die wel halen
Gebruikersavatar
Geronnimo
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 18:44
Rijdt met: Merida Matts sport 700
Contacteer:

Bericht door Geronnimo »

en ik heb nu een maandje de Matts sport 700 en ben er ferm content van: leuke fiets, goed om te rijden(heb wel wat staan sukkelen met het stuur) maar da's allemaal opgelost.
een aan te raden bike voor de beginnende mens:-)
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Merida Matts Sport 500M

Bericht door Matheos »

De kogel is eindelijk door de kerk, mijn nieuwe fiets zal waarschijnlijk de Merida Matts Sport 500M Model 2006, worden. Ik had namelijk een 3-tal eisen waar de fiets aan moest voldoen, minimum Deore afwerking, geen schijfremmen maar hydraulische velgremmen en een voorvork met lockout. De Sport 500M biedt op deze vlakken:
- Deore +XT achteraan;
- Magura HS11;
- Suntour XCM-H, 80mm, Remote Lockout
Ik weet dat er op elk van deze vlakken nog wel verbetering mogelijk is, alsook op de rest van de fiets (SRAM zit er niet op denk ik) en zal in de toekomst dan nog wel een aantal upgrades moeten doen. Mijn vraag aan de kenners is welke onderdelen waarschijnlijk het eerst aan vervanging zullen toe zijn? Voor de volledige specs zie:
http://www.merida.nl/bike.php?id=94&gro ... roep=sport
Gebruikersavatar
Geronnimo
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 18:44
Rijdt met: Merida Matts sport 700
Contacteer:

Bericht door Geronnimo »

matheos, je gaat geen spijt hebben van je koopje! ik ben in het bezit van het gelijkaardig model van 2005 (matts sport 700) en ik ben er echt reuze content van! een prima fietsje met de dingen die je verwacht van een goede fiets. ook een prima frame.
wat er het snelste aan gaat verslijten? de crancks gaan niet zo lang mee, die zijn bij mij na 3 maanden erg intensief gebruik er al bena door, maar voor de rest de remmen zijn zeer onderhoudsarm, derailleurs daar krijg je voor wat je hebt, niet meer, niet minder. de vork, dat ga je wel voelen. Na 3 maanden ben ik eigenlijk al op zoek naar een andere, maar het is geen slechte vork, dat ga je me niet horen zeggen, maar er bestaan betere (duurdere) alternatieven...
veel succes ermee!!!
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nu als je kan wachten tot januari weet ik nog wel een beter alternatief.
Dezelfde fiets maar een iets ander kleurtje.
De Matts Sport 500 Lite. Deze staat niet in de brochure maar is een speciale replica (goedkopere versie van de ook bestaande carbon replica)van de WC fiets van R. Gunn-D.
Dezelfde afmontage en met Magura remmen maar aan de prijs van de 500 V (V-brake versie). Zo'n 710 € dus.
Kan je niet wachten tot januari en je hebt maat 18" weet ik nog wel zo'n fiets staan die al beschikbaar is. :-D
Je moet natuurlijk wel van de WC regenboogkleuren houden natuurlijk.
Gebruikersavatar
TJ!
Mountainbiker
Berichten: 334
Lid geworden op: do 05 sep 2002 02:00
Rijdt met: ne zilveren HT en ne zwarte FS
Contacteer:

Bericht door TJ! »

'k Geloof dat ivo deze bedoelt...:
Afbeelding

Specs op http://www.merida.nl/actie.php
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Indeed :wink:
Ah ja en dat Alpina brilleke was ik ook vergeten.
(Zit wel alleen bij de bestelling voor leveringen in januari, niet voor de 18" in voorraad).
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

Bedankt! M'n fietshandelaar had me ook al op de hoogte gebracht van deze limited edition, maar da was al tijdje geleden, dus was die eig al terug vergeten. Eigenlijk wel best een grote luxe, voor hetzelfde model kunnen kiezen uit 4 versies : zwart, grijs, geel en regenboog. Ga het toch bij zwart houden denk ik, heb altijd al een zwarte MTB willen hebben namelijk :-D
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja en eigenlijk verschikt die niet veel in prijs met het actiemodel want daar kan je handelaar meer korting op geven dan op het actiemodel. Die zwarte 500M zou je dus al moeten kunnen krijgen voor 722€. En op die 12€ zal het ook wel niet steken zeker.
Het zwakste punt van de fiets is idd de vork.
Maar dat is geen probleem.
Enerzijds heb je 2 jaar garantie op de vork dus je zit al 2 jaar safe in gebruik.
Anderzijds is de fiets zo prijsgunstig tov een duurder model met een 'iets' betere vork dat je voor het uitgespaarde geld een veel betere vork kan aanschaffen moest je de vork moe zijn.
De Remote LO van Suntour daarentegen is wel zeer gebruiksvriendelijk en stevig. Ze is zelfs stukken beter dan het hatelijke (en duurdere) Click-it systeem van Manitou. (De Poplock van RS blijft, tot nader order, wel de nummer 1 in gebruiksgemak en montageeenvoud).
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

ivo schreef:Ja en eigenlijk verschikt die niet veel in prijs met het actiemodel want daar kan je handelaar meer korting op geven dan op het actiemodel. Die zwarte 500M zou je dus al moeten kunnen krijgen voor 722€. En op die 12€ zal het ook wel niet steken zeker.
Het zwakste punt van de fiets is idd de vork.
Maar dat is geen probleem.
Enerzijds heb je 2 jaar garantie op de vork dus je zit al 2 jaar safe in gebruik.
Anderzijds is de fiets zo prijsgunstig tov een duurder model met een 'iets' betere vork dat je voor het uitgespaarde geld een veel betere vork kan aanschaffen moest je de vork moe zijn.
De Remote LO van Suntour daarentegen is wel zeer gebruiksvriendelijk en stevig. Ze is zelfs stukken beter dan het hatelijke (en duurdere) Click-it systeem van Manitou. (De Poplock van RS blijft, tot nader order, wel de nummer 1 in gebruiksgemak en montageeenvoud).
Mijn fietshandelaar rekent toch nog 100 € duurder voor die 500M, volgens de officiële prijslijst van 2006:

http://users.telenet.be/matlock/prijsli ... 202006.jpg

Dan wordt dat actiemodel plots toch nog wel interessanter, want 100 € goedkoper met Magura. Als je die 500Lite vergelijkt met de gewone 500M zijn er wel een aantal mimimale verschillen (bv. bracketas Alpha drive ipv power drive, enz..), ik veronderstel om de prijs te kunnen drukken.
Plaats reactie