merida

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
tarzan
Mountainbiker
Berichten: 624
Lid geworden op: di 02 sep 2003 19:19
Rijdt met: granville pulse custom

Merida fully's 2004

Bericht door tarzan »

Dit weekend voor het eerst de merida mission race 2004 gezien. Strakke bike zeg !! Thuis gekomen ben ik snel eens gaan kijken naar de site van merida (merida.nl). Daar las ik dat hun fully's nu uitgerust zijn met het SPV (Stable platform valving) systeem. Als ik het goed begrijp zou dit systeem te vergelijken zijn met het "brain"systeem van specialized ?
Is dat zo ? Zo ja, dan krijg je bij Merida toch heel veel bike voor een scherpe prijs ? Op de site staat trouwens dat ook de voorvering zou uitgerust zijn met dit SPV systeem ? Zou die dan werkelijk niet meer inveren bij het klimmen ?
Wat is trouwens het verschil tussen de mission en de trans-mission bikes ?
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Re: Merida fully's 2004

Bericht door viper »

univega570 schreef:Dit weekend voor het eerst de merida mission race 2004 gezien. Strakke bike zeg !! Thuis gekomen ben ik snel eens gaan kijken naar de site van merida (merida.nl). Daar las ik dat hun fully's nu uitgerust zijn met het SPV (Stable platform valving) systeem. Als ik het goed begrijp zou dit systeem te vergelijken zijn met het "brain"systeem van specialized ?
Is dat zo ? Zo ja, dan krijg je bij Merida toch heel veel bike voor een scherpe prijs ? Op de site staat trouwens dat ook de voorvering zou uitgerust zijn met dit SPV systeem ? Zou die dan werkelijk niet meer inveren bij het klimmen ?
Wat is trouwens het verschil tussen de mission en de trans-mission bikes ?
Om meer te weten te komen over SPV zou je beter eens in een paar tijdschriften duiken, alles op een forum uit de doeken doen, brengt ons een beetje ver.

Meer en meer fietsen worden met Manitou SPV veerelementen uitgerust. Laat ons zeggen de SPV de grote concurrent is van Fox met zijn Brain, Propedal en Terralogic systemen.
Het zijn, buiten de Brain en terralogic, systemen die de krachten die van de rijder uitgaan, pogen te beheersen en dit terwijl de vering actief blijft. In ieder geval werkt het systeem, maar het heeft zijn prijs. Een superactieve vering moet je niet meer verwachten tenware je de druk in het SPV-ventiel zodanig laag houdt, dat de fiets opnieuw gaat pompen. Het blijft dus een (noodzakelijk?) compromis.

Een Brain is iets anders. Je hebt ofwel een superactieve gevoelige vering ofwel staat het boeltje dicht. Hier is er dus geen sprake van een compromis.

Voilà een gedeeltelijk antwoord. Die Merida kan best een goede fiets zijn maar ik betwijfel of het een koopje is. Het merk scoort niet al te goed in vergelijkende testen. In een vergelijkende test van middenklasse fully's scoorde de Merida Mission Comp zelfs bij de slechtste. Die was dan wel uitgerust met V-brakes en de goedkopere Axel Super voorvork. Het lijkt mij ook een van de zwaarste te zijn in zijn categorie.
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

Merida Matts comp (special edition)

Bericht door bacardavid »

voor beginner doen of niet?
laat je commentaar maar komen

De remmen zijn zwak maar zou niet veel kosten om Deore V-brakes te nemen . (ok nog geen schijfremmen...)
wat met de vork en de velgen?


Speeds 27 speeds
Frame Merida, Matts Hydraulic Forming Frame
Fork SR untour Lock-Out
BB set Shimano, BB-ES30
Brakes V-brakes Avid
Chainwheel Shimano, Deore LX, 44/32/22
Deraileur front Shimano, Deore L X
Deraileur rear Shimano, Deore XT
Freewheel Shimano, CS-HG50-9
Hubs Deore LX
Pedal MTB Alu
Rim Formula, XCM-M4 Wheel set
Saddle Ike, Ike Comp
Shifters Shimano, Deore LX
Tires Maxxis, Ignitor 2.1
Prijs € +/- 999
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: Merida Matts comp (special edition)

Bericht door Jack77 »

bacardavid schreef:De remmen zijn zwak maar zou niet veel kosten om Deore V-brakes te nemen .
Laat die meerprijs maar, want het zou wel eens kunnen dat je betaald voor een status quo of om je fiets te laten downgraden...
en schijfremmen zijn trouwens ook niet voor iedereen een "godsgeschenk".

Wat de vork betreft: Suntour levert vooral basismodellen. Die vorken staan doorgaans niet erg hoog aangeschreven, maar bij de jongste modellen zouden er naar het schijnt enkele positieve verrassingen zitten. Om welke modellen het zou gaan weet ik niet.

Ik dacht dat er hier een paar mensen zijn die met die wielen rondhossen... hopelijk krijg je van hen wat reactie.

Voor de rest vind ik persoonlijk de montage (los van de vork en wielen, da's een vraagteken) zeker acceptabel als je hem bij de fietsenboer om de hoek kan kopen EN die mens deftige service geeft. De trapas valt wel wat licht uit, maar da's gewoon vervangen als 'ie zijn beste tijd gehad heeft.

Misschien nog wat korting proberen los te prutsen of wat voordelen in natura...
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

Bericht door bacardavid »

ik betaal 1049€
met zadeltas, reserveband, pomp, bidonhouder,bidon en Km teller.

das al wat hij kon doen.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Avid SD-5 remmen zou ik idd zeker niet vervangen door Deore of zelfs Deore LX. Anders wordt het downgraden.
Laatst gewijzigd door Jack77 op do 01 jul 2004 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

bacardavid schreef:ik betaal 1049€
met zadeltas, reserveband, pomp, bidonhouder,bidon en Km teller.

das al wat hij kon doen.
Voor deze configuratie 925 euro, aan huis geleverd.
De remmen zijn zeker niet slecht voor deze prijsklasse in elk geval beter dan een Deore set.
De vork is niet slecht en is voorzien van een goede lock-out. Ze werkt wel stroever dan de Manitou Axel Elite die op de klasse hoger staat. Maar daar staat tegenover dat het een zeer gemakkelijk te onderhouden vork is, de Axel welliswaar soepeler werkt maar problemen heeft met de lock out. En bovendien voor een minderprijs van 500 euro kan je, moest de vork versleten zijn al een heel mooi vorkje aankopen (en nog overhouden).
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

merida 2005

Bericht door bacardavid »

Heeft er iemand info over de merida MTB van 2005?
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

Bericht door bacardavid »

meer bepaald matts miami.....
Gebruikersavatar
tarzan
Mountainbiker
Berichten: 624
Lid geworden op: di 02 sep 2003 19:19
Rijdt met: granville pulse custom

Bericht door tarzan »

merida zou voor hun 2005 modellen gaan werken met carbon achterbruggen. Dit zeker voor hun fully's. Voor de rest weet ik het ook niet, maar ben er zeker van dat hier één of meerdere Merida kenners zitten en die zullen dus binnenkort wel reageren.
Plaats reactie