transalp fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Met een goeie fully ga je off-road 10 km/uur sneller eer je het gevoel hebt op de limiet te zitten qua controle.
Je spendeert ook veel minder energie in corrigeren en absorberen.
Naar het einde van een zware rit kan je je al eens permiteren als een zak patatten naar beneden te komen op een niet te technische afdaling, met een hardtail kan dat niet, je moet licht blijven rijden en je achterwiel op zijn plaats zien te houden.
Persoonlijk vind ik dat je met een hardtail vlugger weet waar limieten zijn van het afdalen. Ga je erg snel op een slechte afdaling, word je dit gewaar en weet je dat je moet "inhouden". Bij een fully heb je dit gevoel minder en doe je maar op, met bewijze van spreken. In dat opzicht vind ik een hardtail veiliger.
Alé, laat de tegenreacties maar komen
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Magura schreef:
Met een goeie fully ga je off-road 10 km/uur sneller eer je het gevoel hebt op de limiet te zitten qua controle.
Je spendeert ook veel minder energie in corrigeren en absorberen.
Naar het einde van een zware rit kan je je al eens permiteren als een zak patatten naar beneden te komen op een niet te technische afdaling, met een hardtail kan dat niet, je moet licht blijven rijden en je achterwiel op zijn plaats zien te houden.
Persoonlijk vind ik dat je met een hardtail vlugger weet waar limieten zijn van het afdalen. Ga je erg snel op een slechte afdaling, word je dit gewaar en weet je dat je moet "inhouden". Bij een fully heb je dit gevoel minder en doe je maar op, met bewijze van spreken. In dat opzicht vind ik een hardtail veiliger.
Alé, laat de tegenreacties maar komen
De limieten liggen met een hardtail gewoon lager, je hebt minder controle aan eenzelfde snelheid.
Waar je met een fully nog rustig de beide wielen op de grond hebt is je hardtail al airborne, dus way out of controle.
Met de fully kan je dus nog wat harder zonder controle te verliezen.
Je kan ook makkelijker wat bijremmen achteraan.

Als je even snel naar beneden dendert met een fully als met een hardtail zal je veiliger rijden, maar als je terug naar de limiet gaat zoeken riskeer je door de hogere snelheid harder te crashen :bounce: :bounce:

Ik heb trouwens de slechte gewoonte van met een hardtail (wel met verende zadelpen) af en toe on and over the edge te rijden :oops:

PS. ik spreek over XC of all mountain fully's en hardtails.
Der zijn dirt/dual-hardtails (zadel zeer laag/geen zadel) waarmee ook het één en ander lukt.
Gast

Bericht door Gast »

Eric B schreef:Mijne laatste post hier want dat is weer één van de zoveel topics zonder eind aan het worden ....

1. IK smijt graag met geld en ik rij dus met 2 fietsen. Who cares...
2. IK rij veel liever met de fully als het op en af is op ruw terrein
3. Voor mij zijn XTR V-brakes en een SID SL perfect (en mijn racegewicht is rond de 82kg) en die setup heeft mij nog nooit in de steek gelaten of problemen opgeleverd...
4. Ik dank Nothing voor de zinnige commentaar
5. Tot slot denk ik dat ik hierover toch een mening mag hebben aangezien ik toch al enige TAC ervaring heb.

Ik ben hier helemaal niet algemeen bezig geweest en heb enkel voor mijzelf gesproken en hoe ik erover denk.

Eric B[/b]
1: je neemt het persoonlijk op ivm met veel geld dat is Uwprobleem niet het mijne als je 1goede fiets hebt moet die tegen alles kunnen ook slechte omstandigeheden
2: Ik heb niet gezegd dat een fully slecht is ikzelf rijd zelf ook al heeel lang met fully's het is maar als je niet te veel geld wilt uitgeven is het beter om degelijke hardtail te kopen dan een fully in dezelfde klasse
3: ik rijdzelf ook met v-brake en in combinatie met deftige ceramische velgen remt dit heel goed zeker in combinatie met headshok waar heel weinig onderhoud aan te pas komt (onder zeer extreme omstandigheden erbij)
5: ik heb ook al genoeg ervaring met meerdaagse te rijden in alpen oa ik doe wel niet mee aan wedstrijden maar wil niks zeggen (heb vroeger genoeg xc competitie gereden )
mijn kameraden hebben wel al genoeg ervaring met dat soort zaken

6: als men toch maar eeven tegen uw standpunt ingaat sta je op uw achterste poten
dit is mijn laatste post geweest ivm dit topic

mijn standpunt is als je maar beperkt budget hebt ben je beter af met degelijke hardtail en dito vork(remmen) dan met fully van dezelfde prijsklasse die veel minder is afgemonteerd
fully is goed als je in de duurdere prijsklasse's gaat
denniz
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 28 mei 2004 12:41

Bericht door denniz »

Idd zoals ik al zei...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Deze tijd van het jaar zie je toch VEEL minder fullies rondrijden,
de meeste van de fullyriders hebben denkelijk een mud-bike om de kosten te drukken!
:wink:

Ik heb het gevoel dat er hier een aantal mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat een fully enkel dient om stuurfouten op te vangen! [-X

Ge kunt als ne patattenzak naar beneden komen (en dan kan je een hardtail nog bijhouden), maar ge kunt ook licht rijden en anticiperen, iemand die u dan wil volgen met een hardtail die botst van hot naar her en heeft een niet onbestaande kans om niet aan te komen :lol:

Op marathonwedstrijden zijn er wel al een hoop zeges met fullies dacht ik, en in elke freeride en downhillwedstrijd zijn het dacht ik ook de fullies die het halen :wink:
XC zeges zijn er ook al, maar beperkt, maar in een XC is de afdaling meestal kort en zodanig technisch dat je geen snelheid ontwikkeld.
Het voordeel dat je haalt ben je in de rest van het parcours weer kwijt.
Gebruikersavatar
intruder
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 24 dec 2003 19:22
Rijdt met: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Bericht door intruder »

nothing 's impossible schreef:in elke downhillwedstrijd zijn het dacht ik ook de fullies die het halen :wink:
wordt downhill gereden met hardtail :drunk:
Gast

Bericht door Gast »

yep er zijn die-hards die met een hardtail dh doen (wel aangepast frame)
tegenwoordig op sommige dh wedstrijden is er een apparte klasse voro hardtail
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

manitou. schreef: 6: als men toch maar eeven tegen uw standpunt ingaat sta je op uw achterste poten
dit is mijn laatste post geweest ivm dit topic

mijn standpunt is als je maar beperkt budget hebt ben je beter af met degelijke hardtail en dito vork(remmen) dan met fully van dezelfde prijsklasse die veel minder is afgemonteerd
fully is goed als je in de duurdere prijsklasse's gaat
Hier mee kan ik volledig akkoord gaan, maar als 'onwetenden' voor de zoveelste keer hier op het forum gaan beweren dat XTR V-brakes op ceramische velgen volledig ongeschikt zijn voor de Alpen, dat een SID SL al begint door te buigen als je er nog maar naar kijkt en dat een fully voor mensen is die niet met de fiets kunnen rijden .... (mijn interpretatie dan) dan kan ik alleen maar zeggen dat die mensen aan het zeveren zijn en helemaal niet uit ervaring spreken. Ik rij hiermee an 3 jaar rond Vlaanderen, Ardennen, Alpen en Dolomiten en nog NOOIT heeft die setup mij in de steek gelaten.

Tja wat moet ik dan besluiten.

Eric B
djambo
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: c'd

Bericht door djambo »

besluiten ? dat sommige jeugdige en minder financieel krachtige bikers ferm jaloers zijn van de bikestal bij het e2team :P :P :P
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Over de sid vorkjes moet ik toch zeggen dat ik na wat testen geopteerd heb voor een duke race ipv een SID Team, en wel omwille van de flex (voorachter en zijwaarts) in de SID.

Mijn rijdersgewicht is zo'n 86 kg in de zomer.
Het was wel heel sportief kader.
Plaats reactie