transalp fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Zoals Thierry al aanhaalde had ik het op de hardtail en niet op het merk, en wij preferen net dat meer comfort van de fully.

Na acht dagen zal uw rug en onderkant u dankbaar zijn...

Doch dit is volledig mijn mening en natuurlijk fietst iedereen en in het bijzonder de maten van manitou overal als snelste op en af.

Maar doen ze dat na 8 dagen en 700km ook nog?

In een Ardennen tochtje heb ik ook gene probleem met mijn Hardtail, al prefereer ik de fully hier ook.

Eric B
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Marat,

Als je een fiets koopt zal dat toch niet enkel voor de transalp zijn hoop ik?!?

En nog: als je graag met een fully rondbolt, ga dan voor de fully, als je een goed antipompsysteem hebt (demper of virtueel draaipunt) ga je het je niet beklagen.

Kijk ook eens naar wat je verder zoal doet, vooral XC in de Vlaanders, of verwacht je er ook wat lichte freeride/ downhill mee te doen?
Der is een hoop verschil in gewicht, stevigheid en veerweg tussen de verschillende modellen!

Der zijn trouwens ook nog enkele schitterende en zeer goedkope Franse en Duitse MTB's die (ondanks de dollar) een stuk goedkoper zijn dan hun Amerikaanse tegenhangers!
Gebruikersavatar
Sorki
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 11:07
Rijdt met: Gary Fisher Marlin
Contacteer:

Bericht door Sorki »

Eric B schreef:Kan best zijn dat die klimt als een ...

Maar afdalen ...

Soit hangt af van je ambities denk ik ...

Ga je voor top 50 en wil je ultralicht gaan, dan is alleen een hardtail betaalbaar.

Wij gaan voor onze eigen prestatie en gaan voor de derde keer op onze Stumpjumper fullys... full lockout om te klimmen, full suspension in de afdalingen en dat met een uitstekend gewicht (11,4kg)

Meer moet dat niet zijn.

Eric B
is een hardtail dan zo slecht (lees minder goed) voor afdalingen? :roll:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Sorki schreef:
Eric B schreef:Kan best zijn dat die klimt als een ...

Maar afdalen ...

Soit hangt af van je ambities denk ik ...

Ga je voor top 50 en wil je ultralicht gaan, dan is alleen een hardtail betaalbaar.

Wij gaan voor onze eigen prestatie en gaan voor de derde keer op onze Stumpjumper fullys... full lockout om te klimmen, full suspension in de afdalingen en dat met een uitstekend gewicht (11,4kg)

Meer moet dat niet zijn.

Eric B
is een hardtail dan zo slecht (lees minder goed) voor afdalingen? :roll:
Natuurlijk #-o
Met een goeie fully ga je off-road 10 km/uur sneller eer je het gevoel hebt op de limiet te zitten qua controle.
Je spendeert ook veel minder energie in corrigeren en absorberen.
Naar het einde van een zware rit kan je je al eens permiteren als een zak patatten naar beneden te komen op een niet te technische afdaling, met een hardtail kan dat niet, je moet licht blijven rijden en je achterwiel op zijn plaats zien te houden.
Gast

Bericht door Gast »

Eric B schreef:Zoals Thierry al aanhaalde had ik het op de hardtail en niet op het merk, en wij preferen net dat meer comfort van de fully.

Na acht dagen zal uw rug en onderkant u dankbaar zijn...

Doch dit is volledig mijn mening en natuurlijk fietst iedereen en in het bijzonder de maten van manitou overal als snelste op en af.

Maar doen ze dat na 8 dagen en 700km ook nog?

In een Ardennen tochtje heb ik ook gene probleem met mijn Hardtail, al prefereer ik de fully hier ook.

Eric B
mijn kameraden verkiezen 1fiets voor alles
je hebt mensen die voor elk seizoen een bike hebben maar dat zijn mensen met geld te veel :wink:
een van hen doet ongeveer 3 tot 4 trekkings op een jaar (ofroad oa)
die verkiest een hardtail ipv een fully
hij heeft oa coast to coast al gedaan dit jaar gaat hij ook meedoen in zuid-afrika
ikzelf verkies een fully maar om te zeggen dat je alleen met een fully deftig kunt afdalen is wat veel gezegd
dat is mijn punt ervan
voor de alpen zou ik eerder een mtb preferen met deftige remmen en een goede voorvering dan een fully met zwakke remmen en mindere vork

Gert
marat
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 jan 2005 13:54

Bericht door marat »

bedankt e gasten en misschien kom ik enkele van julie dan tegen in de transalp thanx kenneth sleuyter
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Mijne laatste post hier want dat is weer één van de zoveel topics zonder eind aan het worden ....

1. IK smijt graag met geld en ik rij dus met 2 fietsen. Who cares...
2. IK rij veel liever met de fully als het op en af is op ruw terrein
3. Voor mij zijn XTR V-brakes en een SID SL perfect (en mijn racegewicht is rond de 82kg) en die setup heeft mij nog nooit in de steek gelaten of problemen opgeleverd...
4. Ik dank Nothing voor de zinnige commentaar
5. Tot slot denk ik dat ik hierover toch een mening mag hebben aangezien ik toch al enige TAC ervaring heb.

Ik ben hier helemaal niet algemeen bezig geweest en heb enkel voor mijzelf gesproken en hoe ik erover denk.

Eric B[/b]
Joybiker
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 03 jan 2003 00:45
Rijdt met: Thompson.
Contacteer:

transalp fiets

Bericht door Joybiker »

manitou. schreef:dan nog
mijne maat heeft hardtail en die vlamt daarmee door omhoog en omlaag
en ik ken mannen die harder met een hardtail omlaag gaan dat de meesten onder ons met een fully
heeft voor 80% te maken met techniek
Voilla, mijn gedacht, 'k zeg altijd "n fully is voor mannen die nie kunnen afdalen :lol: :lol: " O.a. mijnen teammaat zal da graag horen #-o #-o .

Zonder zever nu, 't hangt wel af van je persoonlijke voorkeur, zolang 'k gezond mag blijven en dus geen last krijg van de rug na enkele dagen marathon biking blijft de hardtail m'n favoriete bike. Dit omdat ik er nog altijd in geloof da geen enkele full 't redement van 'n deftige hardtail benadert.....Nuja, met de komst van de Epic modellen ed.... is da mss wel al 'n flink stuk verbeterd tov vroeger, maar nog nie gelijkwaardig. Dan komt 't extra gewicht er natuurlijk ook nog bij, dus hardtail rules.......

Nog veel bikefun (met of zonder full),

Joybiker
Laatst gewijzigd door Joybiker op di 03 mei 2005 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: transalp fiets

Bericht door nothing 's impossible »

manitou. schreef:dan nog
mijne maat heeft hardtail en die vlamt daarmee door omhoog en omlaag
en ik ken mannen die harder met een hardtail omlaag gaan dat de meesten onder ons met een fully
heeft voor 80% te maken met techniek
Ik ken mannen die met een gewoon veloke, niks vering, met 29" wielen en een stalen frame sneller afdalen dan de meesten onder ons met een fully.
Maar, dat heeft weinig te maken met de fiets, meer met de idioot die er op zit! :roll:

Maar, als je dezelfde persoon een afdaling laat doen met een hardtail en met een fully, dan gaat hij sneller afdalen met de fully.
Hij zal ook minder caloriekes verbruikt hebben. :wink:

Klimmen is een ander verhaal, als je al dansend omhoog moet zal je rendement een stuk lager liggen dan met een hardtail, maar met de moderne systemen ga je geen of bijna geen rendement verliezen, op sommige stukken kan je wel wat rendement opofferen voor wat extra tractie!

Het gewicht zal wel blijven spelen, je moet een halve kilo extra omhoog zeulen.

Als je niet wil of kan investeren in een degelijke XC fully ben je veelal beter af met een hardtail, maar, als je de centjes wel hebt is de winst in comfort veel groter dan het verlies door een halve kilo zwaarder.
denniz
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 28 mei 2004 12:41

Bericht door denniz »

Volgens mij zijn er nog niet zo veel goede resulaten op te sommen in de competitie met fylly's, nietwaar?? Meirhaeghe en paulissen... Btw het feit dat er megaveel onderzoek gedaan wordt naar niet-pompende veersystemen, lock-outs voor allerhande vorken en dempers, draaipunt verhoudingen en veerconcepten die lichter, efficiënter zijn en meer rendement leveren is juist het teken dat die oude getrouwe hardtail het bijzonder goed doet en, dat ze met hun fully's dit concept zo goed mogelijk proberen te evenaren en de voordelen van de hardtails proberen te kopiëren....

Wil je vlammen en klimmen, zonder te duur te gaan? koop een hardtail.
Wil je vlammen en klimmen zonder geldlimiet? koop een fully met antipompeigenschappen en demper.
Wil je een berg afstormen zonder dat je onkunde direct afgestraft wordt? koop een fully met goed veerweg.
Wil je pompen en vloeken tijden het klimmen ? koop een fully zonder antipomp eigenschappen, liefst en lekkere stevige.

Het is eigenlijk simpel

Ps: wil je het allebei, koop ze =D> allebei...
Plaats reactie