Niner versus Open O-1.0

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Niner versus Open O-1.0

Bericht door Bengo »

Eergisteren een testrit gemaakt met de Open O-1.0, een 29niner hardtail met een exclusief karakter:
Carbon L-frame is goed voor 2.650 euro en 871 gram. Blijkt het frame meer dan 900 gr. te wegen, dan gooien ze er een laag witte lak over en krijg je een 100 gr. zwaardere en 300 euro goedkopere bike, Open O-1.1 genaamd.

In België is de Open O-1.0 slechts op één locatie te bekijken/testen/verkijgen, bij Topbike in Begijnendijk. Daar worden ook topmodellen van Scott en Niner aangeboden. Dat wou lukken, want al anderhalf jaar rij ik in vliegende vaart met een Niner Air 9 rond in Vlaams- en Waals-Brabant.

's Woensdags kan de zaakvoerder zelf mee gaan biken en was de testrit met de Open O-1.0 zelfs gratis. En dus vlogen we erin, van Begijnendijk naar de kronkelende paden over de heuvels van Wezemaal-Rotselaar.
De vergelijking tussen Ninder Air Carbon en de Open O-1.0 zoals ik die als liefhebber van mountainbiken en mountainbikes, maar zonder veel technische scholing heb ervaren:

1) De Open 0-1.0 is nog voelbaar lichter dan toch al niet zware Niner Carbon.
2) Topbike werkt met eigen Topbike carbonwielen: licht en stijf. Die kun je natuurlijk ook los kopen en in om het even welke bike steken.
3) De Open is soberder qua design, heeft geen tintelende kleuren of felle sloping zoals de Niner. Gewicht en rendement staan voorop, niet de looks, al zijn die zeker niet mis.
4) Volgens Topbike zorgen de extra fijne seatstays (achterbrug is dat, als ik me niet vergis) ervoor dat de Open achteraan minder dan de Niner afketst op obstakels zoals boomwortels of stenen. Dit heb ik persoonlijk niet ervaren.
5) (en dit is voor mij het grootste pluspunt:) de geometrie bij de Open is afgestemd op korte bochten en dus op snel manouvreren, iets wat veel minder het geval is bij de Niner of bij andere 29'ers. De Open O-1.0 heeft een relatief steile 'headtube' (het frontale gedeelte dus). Hier voel ik echt het verschil met mijn Niner: die wil vooral rechtdoor, zoals een stoomboot, en walst ook wel over (bijna) alles heen. De Open is wel degelijk vinniger als het op sturen en draaien aankomt. De testrit op het labyrintische parcours met vele slingerende singletracks en verrasend steile én bochtige afdalinkjes in Betekom en Rotselaar heeft mij daarvan overtuigd. Je hebt dus de grote wielen voor snelheid en om over kleine obstakels te walsen als een stoomboot, maar tegelijk de ontzettende wendbaarheid die ik voordien alleen op een 26-bike heb ervaren. Waarom zijn andere 29-er fabrikanten daar nog niet op gekomen?
Stinobi
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 13:22
Rijdt met: Niner Air9

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door Stinobi »

Als de Open vinniger is, dan zal het nadeel wel zijn dat deze iets nerveuzer stuurt?

Klinkt alvast alsof uw volgende fiets bekend is :)
Gebruikersavatar
DuCCie
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 06 jul 2012 11:20
Rijdt met: GT Zasker 9r Carbon Expert

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door DuCCie »

Alleen is de prijs van de Open er ook wel als hij volledig rij klaar is.
Dat was bij mij het geen wat me tegen hield, heb wel geen test rit gemaakt.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door MirFlash »

A9C RDO = 2429 EUR, zoveel verschil ook niet.

En in die prijs klasse 10% maakt niks uit. :wink:

Geo, hangt af van uw vork dat ge derin steekt. Op de site van Niner staat het duidelijk erin met 80 of 100 wat het effekt is.
Bij Open blijft de vraag "Open" staat nt wat de referentie is 80 of 100 mm, maar zo te zien zal het waarschijnlijk ook een 80 zijn.

Allé als ge maar het spul graag zie ...
Laatst gewijzigd door MirFlash op za 24 aug 2013 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DuCCie
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 06 jul 2012 11:20
Rijdt met: GT Zasker 9r Carbon Expert

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door DuCCie »

MirFlash schreef:A9C RDO = 2429 EUR, zoveel verschil ook niet.

En in die prijs klasse 10% maakt niks uit. :wink:
Als dit de prijs is voor een los frame dan maakt het idd nie veel uit.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door MirFlash »

Als ge louter op papier afgaat zou de Open eerder voor dikke benen zijn, maar dat is misschien omdat ik mor kleintjes heb :lol:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door _alain_ »

Bengo schreef:De Open O-1.0 heeft een relatief steile 'headtube' (het frontale gedeelte dus).
...
Waarom zijn andere 29-er fabrikanten daar nog niet op gekomen?
Volgens mij is dat de evolutie vd eeuw. Een steilere balhoofdhoek.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door Kristof Huyck »

Een steilere balhoofdhoek heeft dan ook niet enkel voordelen, zo zie je duidelijk dat de 'stack' waarde hoger zal zijn dan bij andere merken zoals Niner m.a.w. de voorkant komt hoger uit en dat is wel niet altijd even wenselijk voor de positie op de fiets. Ook zorgt een steilere balhoofdhoek voor een nerveuzere bike.

Op HBD heb ik met Steven van Topbike gesproken. Heel enthousiaste en behulpzame kerel, maar aangezien hij exclusief verdeler is van Open is hij toch wat bevooroordeelt. Ik heb zelf ook met de Open gereden en dit is zeker een interessante bike, maar niet echt mijn ding. Ik verkies een iets minder nerveuse fiets, maar dat is dus een persoonlijke voorkeur. Wat ik wel jammer vond is dat je geen BB30 crank kan gebruiken ism BBright. In de meeste gevallen ga je adapters moeten gebruiken om een crank te kunnen steken, niet echt een preferabele situatie...
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door Bengo »

Dat de Open te 'nerveus' is begrijp ik niet goed: 'vinning' of nerveus de bike hanteren is toch de essentie van mountainbiken: snel de fiets van koers doen veranderen, hem over een boomwortel tillen of hem een verrassende bocht laten nemen of net een steen of een oneffenheid ontwijken: dat maakt toch juist het verschil uit met fietsen op de weg: daar gaat het meestal honderden meters rechtdoor, daar kun je snelheid maken op het asfalt, soms kilometers lang.

Met de steilere balhoofdhoek van de Open zit je inderdaad iets hoger of meer rechtop dan bij de Niner, maar wat dan nog: de Niner wil meer rechtdoor, wil meer 'cruisen'. De Open wil mountainbiken. Enfin, dat is hoe ik het heb aangevoeld.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door madskatingcow »

Ik vond vooral de beperkte ruimte tussen de achterbrug een groot minpunt. Een X-King 29x2.2 past er amper tussen en dat is al een band die erg smal uitvalt. Zodra er zich wat modder ophoopt loopt je achterwiel vast. Met een Racing Ralph of Rocket Ron 29x2.25 zal het al wel heel erg krap worden.
Plaats reactie