Advies nieuwe MTB 26/650b/29 of huidige upgraden...

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Advies nieuwe MTB 26/650b/29 of huidige upgraden...

Bericht door flip »

Even kort situatie schetsen: Had een 5-tal jaren niet meer met MTB gereden. November 2011 heb ik dan besloten om terug te beginnen met MTB, met één groot doel, de Zillertal Bike Challenge uitrijden. (is me ook gelukt :-) )

Heb me dus vorig jaar November een CUBE AMS 110 PRO 2012 aangeschaft. Op zich zeker geen slechte MTB!

MAAR nu ik de smaak terug goed te pakken heb en ik eigenlijk regelmatig MTB-tochten doe van +70k EN ook plan om ook volgend jaar één of twee meerdaagse in het buitenland en verschillende marathons in België te doen, denk ik eraan om een nieuwe aan te schaffen die misschien meer voor deze doeleinden past.

Daarbij denk ik in de eerste plaats aan een HARDTAIL ipv fully, heb een paar bikes in gedachte, maar misschien kan ik hier wat nieuwe ideeën opdoen, daarom wat zouden jullie doen

- met een budget van: 1400 - 2000 euro
- 26", 650b of 29" ??? rekening houdende dat ik wel overal goed uit de voeten kan, maar toch het gevoel heb dat mijn techniek en wendbaarheid eigenlijk nog beter zou (moeten) kunnen...

OF

zien jullie mogelijkheid om mijn huidge bike mits een "upgrade-budget" van +/- 500 euro wat meer te tunen tot een wat meer marathon-achtig-machien? :-)
Gebruikersavatar
tigrolino
Mountainbiker
Berichten: 458
Lid geworden op: zo 21 nov 2010 23:00
Rijdt met: Trek Stache 9.8 . Mason Definition

Bericht door tigrolino »

Blijven rijden op die Cube in 2013.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Wat verwacht je van een meer marathon achtig machien?
Je Cube is al een hard afgeveerd spul, meer racegeorienteerd, dus waarom naar een HT?

Upgrade : zoals meestal, lichtere wielekes. Met een grotere binnenbreedte (21 mm) zoals bv een ZTR Crest, zijn aanraders.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

@ rubber-12 : ik merk toch bij het klimmen dat er veel kracht verloren gaat door de achterdemper. daarbij is het ook niet bepaald de lichtste te noemen.

wat ik ook een beetje zoek is meer stabiliteit. mijn cube gedraagt zich soms heel erg nerveus op pittige afdalingen.

ik had oa een specialized de specialized stumpjumper 29 comp in gedacht. maar ik twijfel een beetje over de afmontage, vooral de remmen zijn mij onbekend (Magura MTS). ik vind het altijd prachtige fietsen die specialized heeft, maar ik zit altijd een beetje met het gevoel dat je afmontage net iets minder is voor de prijs die je moet neertellen dan bij andere merken...
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

vandaag nog eens langsgeweest bij de lbs voor de stumpjumper 29 comp.

de remmen zouden een echte verbetering zijn ten opzichte van de avid die op het model 2012 zouden zitten.

vandaag echter mijn oog ook laten vallen op de haibike greed 29.

http://www.haibike.de/produkte_detail_n ... etail.html

iemand hier ervaring mee???
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

flip schreef:@ rubber-12 : ik merk toch bij het klimmen dat er veel kracht verloren gaat door de achterdemper. daarbij is het ook niet bepaald de lichtste te noemen.

wat ik ook een beetje zoek is meer stabiliteit. mijn cube gedraagt zich soms heel erg nerveus op pittige afdalingen.
Een veringconcept probleem, hard in het begin van de slag en toch nog veel energieverlies.
Kun je niet oplossen met upgrades
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

Heb momenteel volgende bikes op het oog:

ofwel de cube reaction GTC SL29 (2013):

VORK : Fox 32 Float CTD 29 O/C 100mm
ACHTER DER.: Shimano XT
VOOR DER. : Shimano XT
SHIFTERS : Shimano Deore XT SL-M780 Rapidfire-Plus, 10-speed
REMMEN : Formula RC Tune hydr. disc brake (180/160mm)
CRANK : Shimano XT
WIELEN : DT CSW MA 1.0 straightpull wheelset, 28/32 spokes, QR/QR, 19.5mm rim
GEWICHT : 10,5 kg

of de specialized stumpjumper comp 29 (2013):

VORK : Reba RL 29, Solo air spring,
REMMEN : Custom Magura MTS, hydraulic disc,
VOOR DER. : SRAM X7, 10-speed, 34.9 clamp, top pull
ACHTER DER. : SRAM X9 Type 2, 10-speed, mid cage
SHIFTERS : SRAM X7, 10-speed,
CRANK : Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, 15.5": 170mm, Others: 175mm
VELGEN : Roval 29, alloy disc, 26mm wide, 32h VOORNAAFSpecialized Hi Lo disc, OS28 end caps, sealed cartridge bearing, QR, 32h ACHTERNAAFSpecialized Hi Lo disc, double-sealed cartridge bearing, QR, 32h SPAKENDT Swiss Industry, stainless, 14g VOORBANDS-Works Fast Trak, 2Bliss Ready, 120 TPI, aramid bead, 29x2.0"

Als ik de commentaren lees is het een beetje kiezen tussen een frame dat geweldig rijdt en een frame dat voor mij een ? is, maar met betere afmontage (meer XT delen tov bvb de X.7 sram delen);

Beiden komen ze op de kop 2.000 euro. Ik ga sowieso ook met beiden testrit maken.

Over de Stumpjumper ga ik sowieso positieve reacties krijgen, daar twijfel ik niet aan. :lol: :lol: Maar zou eens willen weten of er hier zijn die met de GTC SL 29 rijden en wat hun ervaring is.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

Bovendien worden beide in bvb deze test positief getest.

http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/2334.pdf

andere kanttekening, bij de cube rij je voor dat bedrag dan ook wel nog met een carbon frame rond tov een alu speci... (test was wel alu als ik me niet vergis)
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Bericht door racoonfreak »

flip schreef: Maar zou eens willen weten of er hier zijn die met de GTC SL 29 rijden en wat hun ervaring is.
Ik heb de GTC SL 29 (wel model 2012)
Verschil met model 2012 is o.a de vork (bij mij de Rock Shox SID RL) en de remmen (Formula RX)
Eigenlijk heel tevreden over, sinds maart staan ruim 4500 km op de teller (terrein; overwegend Vlaamse ardennen offroad), ik heb op de kettingwieltjes (na 4000 km) en de voorste remblokjes na nog niks moeten vervangen.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

deze staat me ook wel aan:
http://www.gtbicycles.com/bel/2013/bike ... ner-expert

de zaskar le 9r expert, iemand hier idee van de prijs dacht hem op de prijslijst ergens gezien te hebben voor 1.799 euro.

wel heb ik al minder goede commentaar gelezen over de garantie van GT...
Plaats reactie