Hubertje schreef:Las je zelf?
Nee. Hier de "raison d'être" van Sandman Bikes: ik ben al een jaar of 16 professioneel met mountainbiken bezig (het organiseren en begeleiden van de "steviger" mtb reizen
). En ik droom er al van kindsbeen van om naar Alaska te gaan (teveel Jack London gelezen...). Met het ouder worden rijpte het plan om hieraan mee te doen:
http://www.alaskaultrasport.com/alaska_ ... _page.html
En ik wil dat voor mijn 50e doen, dus ik heb nu nog vijf jaar. Verleden jaar ben ik er werk van beginnen te maken en dat wil dus zeggen ook rondkijken voor materiaal.
Na héél veel opgezocht te hebben, contact met verschillende bouwers waaronder de stamvader van de fatbikes Ray Molina - we zijn naar aanleiding van die contacten samen met hem gaan biken in de Copper Canyon van Mexico - ben ik tot de vaststelling gekomen dat van de bestaande bikes er niets naar mijn goesting was. Ofwel zwaar en bizarre mechanische oplossingen (Surly), ofwel peperduur en met belachelijke levertermijnen (de Amerikaanse edelsmeden en een paar huismerken uit Alaska).
Na veel met Ray gebabbeld te hebben rijpte het plan om zelf een kader te ontwerpen en daar een framebouwer voor te zoeken om mijn "ideale" fatbike te maken. Maar ééntje.
Dus opnieuw mega-opzoekwerk, tekenen, passen, opzoeken. In totaal ben ik er een maand of zes mee bezig geweest voor ik beslist had wat en hoe het moest worden.
Dan iemand vinden die dat voor mij kon en wou maken... Na wat rondzoeken kwam ik bij Jan Dejonckheere uit Gistel terecht. Dat was niet het einde van de lijdensweg, want in het begin was hij nogal "sceptisch"
. Na veel (een paar maand!) gepalaver en overtuigen zag hij het dan toch zitten om met mijn tekeningen aan de slag te gaan, op voorwaarde dat ik de "jig", de mal waarop de kader gelast wordt zelf zou financieren. Een bestaande mal gebruiken kon niet, want de maten van die bike komen in niets overeen met een klassieke kader.
Dan heb ik gewikt, gewogen en toch maar de stap gewaagd en een paar duizend Euro opgehoest om die mal te laten maken.
Jan heeft daar een eerste prototype op gemaakt (de kader die je op de webpage ziet) en die ben ik gaan testen in de Hoggar woestijn in het kader van een reisvoorbereiding.
Wat me direct opviel is:
- dat ik blijkbaar een gave heb om frames te tekenen, die bike reed vanaf de eerste meter fantastisch
- dat dat inderdaad schitterend rijdt op mul terrein.
- maar dat de grote verrassing kwam van het feit dat die bike ongelooflijk ruw terrein aankan. Je kan blijven rijden, plat, bergop en bergaf daar waar je met de beste all mountain fully al lang voetje aan de grond gezet hebt.
- zodanig dat ik constant met mijn trappers tegen de rotsen zat.
- en hij boezemt enorm vertrouwen in, je kan er hard mee gaan en je doet dat ook. Zelfs aarzelende bikers worden instant ruw terrein- en downhill koningen hiermee. Traag stuurt hij scherp en eens op snelheid wordt het (vermoedelijk mee door het giroskopisch effect van de wielen) een sneltrein die ongelooflijke snelheden haalt.
De enige wijziging die ik voor het productiemodel heb laten aanbrengen: die trapas hoger !
En ja, productiemodel, want ik hoop de kosten van de mal er stilletjes mee te recupereren. De mal is mijn eigendom en Jan last de frames volgens bestelling.
't Is dus niet mijn bedoeling hier een echte business van te maken, maar ik denk dat er een markt is voor kwaliteits fat frames die écht goed zijn, voor een betaalbare prijs en met redelijke levertermijnen.
Ik hoop om een aantal gegadigden te vinden: 't zijn alleszins unieke bikes die heel goed rijden en waar je beziens mee hebt, voor de verandering niet in Taiwan gemaakt maar Belgisch ontwerp én fabrikaat. Jan is ondertussen dolenthousiast - hij is héél content met het resultaat, komende van de Belgische referentie op framebouwgebied is dat toch wel tof
Anekdote: buiten mijn vrouw (tegelijk zakenpartner) wist absoluut niemand dat ik met dat project bezig was. Er hebben er véél ogen getrokken toen ik mijn zelfontworpen fietske buitenhaalde
!
Ik heb de naam Sandman gekozen omdat ik denk dat er een grotere markt is bij mensen die ermee op zand/strand willen gaan rijden dan bij weirdo's die overwegen om bij -35° in de sneeuw te gaan rijden
.
Maar bij nader inzien heb ik er wat spijt van, het zet er direct een eenzijdige stempel op terwijl het feitelijk ongelooflijk veelzijdige Alle Terreinen Bikes zijn.