1ste full suspension mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Beny »

Ik denk ook spontaan aan Specialized Camber en Cube Stereo (beiden 120mm)

Misschien toch beter ook prijs/kwaliteit aanpassen naar prijs/rijkwaliteit
Echter rijkwaliteit ga je moeten ervaren door ergens test te rijden
FaraoNebur
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 dec 2015 11:57

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door FaraoNebur »

He

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje! Ik zit te twijfelen tussen enkele bikes en hoop wel een verdeler in de buurt te vinden. Ik ben zelf van Opglabbeek.

Ik twijfel tussen Rocky Mountain Element of Thunderbolt
De specialized Epic of Camber
En cube Sterio

Ik ken helaas geen fietsenmakers die met het herstellen van MTB's bekend zijn dus vandaar dat ik een goeie winkel in de buurt zoek.

Nu zag ik vandaag dat er nog een winkel in Hasselt is waar ze SantaCruz, GT en Cannondale verdelen! En de zoektocht gaat verder! Deze fietsen ook maar eens allemaal checken! De Habit van Cannondale met de lefty vork vind ik ook erg vet!

Ik heb zelf de Thunderbolt 750 msl en de Element 750 rsl kunnen testen. Element anderhalf uur mee gereden in Maasmechelen. Was leuk, maar de hoogte en stuurgedrag lagen me minder. De Thunderbolt mee naar huis gehad, en dat was echt plezier tot en met! Mee naar de terril in Beringen genomen, echt zalig geamuzeerd en dan hier lokaal wat gaan rijden en leuke korte afdalingen en wat sprongetjes mee gedaan! Heerlijk fietske!

Bij de Thunderbolt is het ook vooral de Ride 9 die me aanspreekt! Sommige Aluminium modellen hebben deze Ride 9 ook! Je maakt je fiets meer trail of meer xc hiermee!


Ben erg benieuwd naar u keuze! Bij mij gaat het nog wel even duren! Scot doet in Januari en Februari ook testdagen! Moet je wel 25 euro voor neertellen, maar dat heb ik er wel voor over om eens op een Spark te kunnen testen!
Croatoan
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 dec 2015 19:15

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door Croatoan »

Even een kleine 'bump'...

Persoonlijk denk ik dat je met de Trek Fuel EX8 het beste gaat afzijn voor het gebruik dat je ermee wilt gaan doen. Ben ondertussen ook al een tijdje aan't rondkijken voor mijn eerste fiets en ga mij ook de Trek aanschaffen.

Zat ook een tijdje vast tussen XC HT of een iets veelzijdigere fully, maar denk dat de Fuel Ex wel het interessantste is van je opties.

Voor eenvoudig XC rijden kan je de achtervering locken, en als je dan toch de ardennen wilt gaan onveilig maken zit je met dezelfde fiets zeker goed genoeg!
Verder is dit model geschikt voor alles wat ertussen ligt ;)

Hier in België is de hoeveelheid DH/Enduro gelegenheden te beperkt om daar je fietskeuze op af te stemmen (zeker als dit maar occasioneel zou zijn).

Succes ermee!
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door prideandglory1891 »

FaraoNebur schreef:He

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje! Ik zit te twijfelen tussen enkele bikes en hoop wel een verdeler in de buurt te vinden. Ik ben zelf van Opglabbeek.

Ik twijfel tussen Rocky Mountain Element of Thunderbolt
De specialized Epic of Camber
En cube Sterio

Ik ken helaas geen fietsenmakers die met het herstellen van MTB's bekend zijn dus vandaar dat ik een goeie winkel in de buurt zoek.

Nu zag ik vandaag dat er nog een winkel in Hasselt is waar ze SantaCruz, GT en Cannondale verdelen! En de zoektocht gaat verder! Deze fietsen ook maar eens allemaal checken! De Habit van Cannondale met de lefty vork vind ik ook erg vet!

Ik heb zelf de Thunderbolt 750 msl en de Element 750 rsl kunnen testen. Element anderhalf uur mee gereden in Maasmechelen. Was leuk, maar de hoogte en stuurgedrag lagen me minder. De Thunderbolt mee naar huis gehad, en dat was echt plezier tot en met! Mee naar de terril in Beringen genomen, echt zalig geamuzeerd en dan hier lokaal wat gaan rijden en leuke korte afdalingen en wat sprongetjes mee gedaan! Heerlijk fietske!

Bij de Thunderbolt is het ook vooral de Ride 9 die me aanspreekt! Sommige Aluminium modellen hebben deze Ride 9 ook! Je maakt je fiets meer trail of meer xc hiermee!


Ben erg benieuwd naar u keuze! Bij mij gaat het nog wel even duren! Scot doet in Januari en Februari ook testdagen! Moet je wel 25 euro voor neertellen, maar dat heb ik er wel voor over om eens op een Spark te kunnen testen!
Der staat hier een pareltje van een Rocky Mountain Element te koop...
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door rubber-12 »

Als je wat Duits verstaat : http://www.mountainbike-magazin.de/test ... 56.2.htm#1

Erg goede test.


Probeer een testritje te doen, al is het maar een kort. Iedereen heeft andere eisen en rijstijl.
Eén van de fietsmaten heeft een Nerve 9.9 SL en is er erg content over, ik vind het een verschrikkelijk ding, past totaal niet bij mijn manier van rijden.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door janssis werner »

Hallo. Prettige kerst gewenst. De trek fulle ex 8 komt in zijn geheel niet inde buurt van de canyon nerve al 99, alleen heeft hij meer kleur in de bike. Als je bij mensen langs gaat of praat die bij een nerve rijden zul je geen slechte commentaar horen over het rijgedrag. Het rijgedrag is voor deze prijsklasse gewoon heel goed en je krijgt dan nog eens top materiaal voor. Van vorm is hij ook dik ok tegen over de trek die veel weg heeft van mijn oude fiets. Alleen bij canyon zijn de kleuren niet altijd zo verrassend en in het oog springend. Ik heb deze keuze gemaakt en nog geen seconde spijt van gehad, plus sinds ik hem heb heb ik nog niks moeten bijstellen of herstellen en dat was bij mijne andere fietsen wel wat anders.

Grtjs.
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door jeroenvanbommel »

Hey,

ook bij deze alvast mijn beste wensen voor jullie voor het komende jaar :) Intussen heb ik voorlopig toch besloten om de Canyon Nerve wat opzij te schuiven. Dit met de reden inzake het onderhoud en dergelijke. Zo ben ik reeds enkele winkels afgegaan die vlakaf zeggen dat ze hun handen er van af houden qua onderhoud etc, hoe jammer dit misschien ook moge zijn.. Als laatste sprak ik van de Specialized Epic dewelke een 100mm veerweg heeft, zowel van voor als vanachter en voorzien is van het brainsysteem wat zeker een meerwaarde kan vormen. Echter is 100mm in mijn ogen wat weinig. Zo heb ik in het begin ook mijn oog laten vallen op de Trek Fuel Ex 8 en de Top Fuel 8. Deze zijn voorzien van de mino-link om de geometry aan te passen als ook een aantrekkelijke fox float CTD achtervering. Verder beschikt de Fuel Ex 8 over een 120mm veerweg en de Top Fuel over 100mm. Ik hoop dat ik snel kan gaan testen, wat het een en ander hopelijk duidelijk maakt. Ik heb reeds geïnformeerd naar de testdagen van Trek, want ik kan deze voorlopig niet vinden. Dus antwoord in mail afwachten :) Ook heb ik vernomen dat je zou kunnen inschrijven voor de testdagen van Specialized, maar ook hier vind ik echter niets van terug.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door rubber-12 »

Trek Fuel EX is een goed compromis. Denk ook eens aan de Specialized Camber. Weinig verkocht in België, maar des te meer in Nederland.

Het brainsysteem moet je voor zijn, het blijft een reactietijd hebben. Niet mijn dada, vering moet zo soepel mogelijk aanspreken. Wel goed voor het rendement.
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door TopBike »

Misschien is de Bergamont Contrail 8.0 interessant ?
http://www.bergamont.de/en/bikes/mtb-fu ... ntrail-80/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zo een large staan waar zeker eens mee gereden kan worden ...
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: 1ste full suspension mtb

Bericht door beaver82 »

Zoals het hier al 100 keer geschreven is kan je alleen zeker zijn door ze eens te testen. Ik stond een paar maanden geleden ook voor de keuze trek-canyon, wel hardtail dan.

Ik heb een paar ritten met een vriend zijn canyon gedaan en besloten dat dat niets voor mij was, alhoewel deze een pak beter afgemonteerd was. Ik rijd nu met een trek en deze past veel beter bij me.

Daarmee zeg ik niet canyon slecht is maar ik prefereer een goede zithouding boven een top-afmontage. En laat ons eerlijk zijn, in deze prijsklasse zijn er geen slechte fietsen (o)
Plaats reactie