Eerste fully: enkele opties

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
rho
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Eerste fully: enkele opties

Bericht door rho »

Ik ben van plan mijn eerste full sus aan te schaffen. De reden hiervoor is dat absolute snelheid me minder interesseert. Als ik een afdaling met wat boomwortels of andere obstakels zie stijgt voor mij het plezier. Comfort is ook altijd leuk.
Blijft wel dat ik niet echt veel ervaring heb. Dus een top klasse fiets is nu ook weer niet nodig. Beetje mogelijkheden tot upgraden is wel een groot pluspunt.
Mijn lijstje tot nu toe:
Trek Top Fuel 5
Orbea Oiz H30 of H20
Canyon Neuron 6 of 7
Cube Stereo 120 Race
De redenen voor dit lijstje:
Voor de Trek, Orbea en Cube (?) is er een LBS waar ik terecht kan (onderhoud, garantie, alle andere ondersteuning). Over de Cube ben ik niet 100% zeker of dat nog zo is. (ga volgende week ter plaatse checken)
Die Canyon ziet er heel interessant uit, maar die kan je enkel online kopen en ik lees sommige erg slechte verhalen over service na verkoop en vervelende ervaringen met het service center in Rotselaar.
Dat doet me wat twijfelen over het merk. Ik ben zelf zeker niet onhandig en er is een LBS die ook wel het onderhoud wil doen moest dat nodig zijn. Maar hoe het dan met garantie zit weet ik niet zo goed.
De mate van afmontage is redelijk gelijkaardig voor alle merken als je binnen een bepaald prijssegment blijft. Dus er zitten aan alle fietsen wel wat compromissen op bepaalde vlakken maar gemiddeld gezien lijken ze me aardig gelijkwaardig.
Voordeeltje van de Trek is misschien dat opbergvak voor een tubeless repair kit. (zou er nog een multitooltje bij passen?) En zo zijn er voor elk merk van die kleine dingetjes die de andere dan weer niet hebben. De Oiz H20 heeft b.v. die triple lockout hendel aan het stuur. Maar de Oiz heeft volgens mij wel press-fit lagers (klopt?). De Cube heeft volgens de specs ook press-fit lagers. Maar hoe groot dat nadeel is qua onderhoud kan ik moeilijker inschatten.


Modellen die een stukje lager op de wishlist staan:
Focus Thron 6.8
Giant Stance 29 1 (werd me afgeraden door een bikeshop die Giant verkoopt ten voordele van de Orbea Oiz, hoewel de Oiz misschien heel slecvht leverbaar is)

What say you?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door dirkdierickx »

beste prijs kwaliteit is waarschijnlijk wel de cube (indien je niet de canyon weg opwil), veel betere componenten dan de trek en voor een beter prijs. de trek is ook een goeie fiets, maar de 5 heeft slechte remmen (shimano mt200? no thx) en de wielen zijn ook niet al te best. met orbea heb geen ervaring, maar ik merk wel dat het een populair merk geworden is.
rho
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door rho »

Ja, de Cube heeft interessante componenten. De Trek lijkt me iets te agressief qua geometrie voor de mogelijkheden die ik hier lokaal heb (en dus het meeste zal rijden).
Ik ga morgen eens bij een Cube verdeler kijken.
Komende zaterdag kan ik de Orbea Oiz H20 van een collega eens bewonderen. Die is wel het meest XC gericht. Maar ook die is 100% zeker ruim geschikt voor het grootste deel van ritten.
Over Canyon twijfel ik toch. Als alles goed gaat zullen het hele fijne fietsen zijn. Maar als je een probleempje hebt schijnt het vaak toch echt wel zwaar tegen te vallen wat de service en garantievoorwaarden betreft.
Nadeeltje van de Orbea zijn de pressfit lagers in het bottom bracket. Maar dat heeft de Cube ook. De Canyon en de Trek hebben dit niet.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door dirkdierickx »

PF is al bij al geen probleem, normaal gezien zal je daar geen problemen aan ondervinden. Het is wel een heel gedoe voor onderhoud en vervangen, zeker als thuismechanieker. Maar daar zijn dan ook weer mouwen aan te passen, en tegenwoordig heb je bb's die van je pf naar een threaded kunnen omvormen. Laat je er dus zeker niet door tegenhouden.
rho
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door rho »

Ik ga toch tot volgens jaar moeten wachten vrees ik.
Ook bij Cube (2 winkels bezocht met hetzelfde verhaal) kunnen gewone, niet elektrische, fullys niet geleverd worden. Ofwel worden geen full suspension bikes aan desbetreffende shop geleverd (voorzien voor de shops in de Ardennen) ofwel weet men nog niet of men aan een fully kan geraken.
Nieuwe modellen komen ook binnenkort uit. Dus kleuren kunnen veranderen.
Beetje zelfde verhaal bij Orbea.

Ik ga dus de komende tijd op een huurfietsje blijven rijden en ergens eind september begin oktober verder doen met mijn zoektocht.
In de winter rijd ik sowieso niet op een MTB. Dus als ik voor de winter bestel en ik moet een half jaar wachten is dat nog geen ramp.
rho
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door rho »

Die huurfiets was het dus echt niet. De ene keer een goeie, de volgende keer eentje die veel minder onderhouden was.

Ondertussen bij de LBS eens gaan praten. De mensen in die LBS gaven me veel vertrouwen. Meer dan in andere winkels waar ik geweest ben. Ook de omgang met de klanten die voor me waren en geholpen werden was super.
Ik heb dus besloten een Orbea Occam H20 Eagle te bestellen. (Occam krijgt geen update voor 2023 en de prijzen voor de Oiz zijn met 10% gestegen: prijs Oiz H20 = Occam H20)
De fiets zou volgende week al geleverd worden. :-D
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door fishie »

rho schreef: ma 22 aug 2022 21:34 Over Canyon twijfel ik toch. Als alles goed gaat zullen het hele fijne fietsen zijn. Maar als je een probleempje hebt schijnt het vaak toch echt wel zwaar tegen te vallen wat de service en garantievoorwaarden betreft.
Barst in mijn zadelbuis gehad na iets minder dan twee jaar. "Geen probleem man, das garantie!" Enkel moeten opleggen om de stukken over te zetten naar de nieuwe kader. Hier dus geen probleem met Canyon...
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Eerste fully: enkele opties

Bericht door Joverowa »

Hier hetzelfde.
Ik rij zelf met een Neuron (een echte klassebak). De zoon heeft een Grand Canyon. Ik mag totaal niet klagen over de service die ik kreeg in het servicepunt. Niet toen ze in Haasrode zaten en ook niet sinds ze in Rotselaar zitten.
fishie schreef: vr 30 sep 2022 20:53
rho schreef: ma 22 aug 2022 21:34 Over Canyon twijfel ik toch. Als alles goed gaat zullen het hele fijne fietsen zijn. Maar als je een probleempje hebt schijnt het vaak toch echt wel zwaar tegen te vallen wat de service en garantievoorwaarden betreft.
Barst in mijn zadelbuis gehad na iets minder dan twee jaar. "Geen probleem man, das garantie!" Enkel moeten opleggen om de stukken over te zetten naar de nieuwe kader. Hier dus geen probleem met Canyon...
Plaats reactie