MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedC
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 12:20
Rijdt met: Trek 6700 Disk '10 - Cube Reaction '09
Contacteer:

MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door RedC »

Om de files te vermijden en om mezelf te "dwingen" toch voldoende beweging te hebben, heb ik een tijdje geleden gesloten om m'n oude MTB van onder het stof te halen en er mee naar m'n werk te rijden.

Config:
Trek 6700 Disc 2010 hard tail
Groep: XT780 (3x10)
Wielen: Shimano WH-M775
Huidige banden: Schwalbe Nobby Nic (niet echt ideaal om constant over de weg mee te rijden :-D)

Ik was aan het kijken om hier eventueel banden op te installeren die meer voor woon-werk verkeer geschikt zijn. Hierbij had ik in gedachten: Schwalbe Hurricane https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/hurricane

Is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven qua banden?

Ik had eerder m'n oog laten vallen op een Stads/toerfiets Koga F3 6.0 https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H maar ik ben gehecht aan mijn MTB en ik weet niet of ik aan zo een stadsfiets kan wennen.

Iemand van jullie ervaring met woon-werk verkeer op een MTB?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door Boebbel »

Het hangt ervan af hoe je het wil aanpakken. :-)

Ik heb me kostelijk geamuseerd met mijn MTB in de tijd, maar dat was dan ook met de nodige binnenwegjes en offroad stukken met daarna een douchke. Als je er tijd voor (wil) nemen is het ideale lichaamsbeweging. In mijn geval was het ook niet dagelijks en heel het traject.

Nu (ander werk) staat er een stadsfiets klaar met spatborden en naafdynamo. Ik hang een fietszak met laptop aan de bagagedrager en een half uurtje later zit ik op mijn bureau. Ik heb op het werk wat extra kleren liggen als ik toch verrast zou worden onderweg, maar voor de rest is het gewoon helm op en vertrekken. Geen gedoe met douches, omkleden, lichtjes opladen enzo. Het grootste deel van het traject is autoluw of autovrij, dat is echt uitblazen en tot rust komen.

Fietsen als transport kan ook gewoon, hé.

En ooit koop ik een Koga =P~
Gebruikersavatar
RedC
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 12:20
Rijdt met: Trek 6700 Disk '10 - Cube Reaction '09
Contacteer:

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door RedC »

Ik ben er nog niet goed uit, da's het probleem. Mijn MTB heeft z'n leeftijd wel, en 26' is naar wat ik heb begrepen wel voorbijgestreefd. Maar ik kan hem voor woon-werk verkeer nog wel gebruiken. Die Koga steekt natuurlijk ook m'n ogen uit...

Nu merk ik dat met die Nobby Nic's het toch niet ideaal is om constant op de baan te rijden (hoewel ik er wel veel baan km's mee heb gedaan)
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door Boebbel »

Je kan er natuurlijk ook gewoon mee beginnen, hé. Ik maak me er zelf schuldig aan door te veel op voorhand te proberen uit te pluizen. :-k

Al doende ga je wel beter doorhebben wat voor jou de plus- en minpunten zijn: dikkere banden, vering, spatborden, lichten, dynamo, bagagerek, vuil maken of juist niet. Misschien kan je wat toffe doorsteekjes maken die je met een pure stadsfiets eerder zou mijden, misschien is het een heel stuk over de dijk waar je MTB niet echt tot zijn recht komt...
Gebruikersavatar
RedC
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 12:20
Rijdt met: Trek 6700 Disk '10 - Cube Reaction '09
Contacteer:

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door RedC »

Dat is ook mijn probleem: teveel willen uitpluizen op voorhand, maar ik wil ook geen miskoop doen.
Ik ga denk ik al beginnen met er Schwalbe Big Apple's op te zetten en te kijken hoe dat gaat... Dan is de vraag: ga ik voor een 2.35 of een 2.15
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door TaurineR »

Blijven rijden! NN slijten af en na een tijd heb je Big Apples!
Gebruikersavatar
RedC
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 12:20
Rijdt met: Trek 6700 Disk '10 - Cube Reaction '09
Contacteer:

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door RedC »

Met de noppen die daar op staan ben ik nog wel even onderweg 🤣
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door Dickie »

Als het een wegbike moet worden kan je een 700c wielsetje, koerscassette en passende bandjes kopen.
Diameter van zulk een setup is hetzelfde als huidige 26" mtb- wielset met NN.
BVb. een Mavic Speedcity setje oid. vind je al eens 2de hands.
Wil je snel wisselen met je bestaande MTB-wielen dan kan een spacersetje voor de remschijven vernijden dat je steeds de calipers moet verstellen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door chrisper »

ik rijd regelmatig naar het werk met de mtb.(vooral als het droog weer is)
ik heb 1tje staan met vaste vork, die ik ook inzet als gravelbike (1x11 setup met 38t vooraan)
als banden gebruik ik de continental racekings, en ik vind die ook nog vrij goed bollen over de asfalt.
en hier kan je uiteraard ook nog wat off-road meenemen
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: MTB voor woon-werk of toch een stads/tourfiets

Bericht door Serge R »

Jaar in jaar uit met de mtb 26’’+29’’ naar het werk gereden langs wegen, veld en bospaden en dit naargelang de weersomstandigheden, goesting en tijd.
En wat was ik blij dat ik hiervoor de Schwalbe mtb marathon banden kon gebruiken zelfs nooit mee plat gereden, ook een pluspunt was de licht reflecterende strips op de zijwanden. Niet van de lichtste maar dat maakte mij niets uit, het belangrijkste voor mij was dat ik op alle terreinen terecht kon.
Plaats reactie