commuter bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

commuter bike

Bericht door Flip-poz »

Rij nu een 10j als het wat deftig weer is met de fiets naar het werk (±23km), en doe m'n onderhoud zelf. Het is logisch en duidelijk dat de fiets afziet als het "vettig" ligt. Remblokken, velgen, ketting en tandwielen, maar ook zeiknatte schoenen (overschoen of niet) en een broek die onder het zand hangt, zijn regelmatige kost.

Ik kwam overlaatst een fietser tegen met een BMC alpenchallenge 01 one tegen. Schimano MR500 schijfremmen, riem (30k km?), spatbordjes en een 11 speed internal gear hub. Lijkt me wel een goed alternatief, en moet ik niet jaarlijks m'n koersfiets een grote beurt geven, wat ook wat centjes kost. Ook de cube heeft er blijkbaar kaas van gegeten:

Afbeelding

Stel ik het te rooskleurig voor, een commuter met schijven, riem, binnenversnellingen en spatbordjes?
Zijn er alternatieven?
Zijn er waardige concurrenten van bovenstaande opties?

Graag uw feedback of idee! Thanks
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: commuter bike

Bericht door Jumping Jack »

Ik rij zelf met een Cube Hyde race (model van 2020 denk ik): riemaandrijving, een alfine 8-speed naaf en MT200 remmen. Daarop een set SKS speedrocker spatbordjes en een cube bagagedrager.

Je hebt daar effectief amper omkijken naar, en dat is ook de reden waarom ik die gekocht heb voor mijn woon-werk.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: commuter bike

Bericht door dirkdierickx »

ik rij mijn commute met een endurance wegfiets, maar ik denk nu een gravelbike te kopen enkel voor ongeveer dezelfde redenen;
- bredere banden voor tijdens de slechtere maanden
- mogelijkheid om gemakkelijk spatborden te installeren (kan ook op een wegfiets, maar werkt toch niet goed)
- onderdelen gemaakt voor het ruigere werk, dus hopelijk wat duurzamer
- niet zo traag als met de mtb op de weg (commute is toch 45km)

ik ken te weinig van zo'n interne versnelling, ik doe ook mijn onderhoud zelf, en de goeie oude derailleur is gewoon simpel en als die vervangen moet worden zijn dat uiteindelijk nog geen zotte kosten (de basic 105 of op gravel 600, is meer dan goed genoeg voor dagelijkse commuting). ook maakt het het gemakkelijker om wielen te veranden, in hoeverre dat belangrijk is voor u.
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: commuter bike

Bericht door flipp »

Ik heb sinds kort een aluminium Cannondale Topstone 1 voor commute. Gravelbike met vaste SKS spatborden.
Ook jarenlang met oude MTB gereden, omgebouwd met vaste vork en baanbanden enzo. In de zomer met de koersfiets.
Gravelbike is ideaal voor commute. Veel comfortabeler dan koersfiets en natuurlijk pak meer grip in de herfst/winter
En sneller en minder vermoeiend dan MTB.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: commuter bike

Bericht door i-Mac »

Mijn winterfiets, die ik veel gebruik voor woon/werk verkeer, is een Canyon Grail CF Di2. Daar staan de Canyon spatborden op. Die zijn vooraan een tikkeltje te kort, maar sinds ik de Spatzwear Gravlr gebruik, heb ik geen last meer. Het leuke van deze fiets in combinatie met de spatborden is, dat ik na een vroeg shift, gerust nog een paar uurtjes kan gaan rijden. En met een gravelbike kan je nog eens van de baan af ook. Altijd plezant om weer eens nieuwe stukjes te ontdekken.

Onderhoud doe ik zelf. Ketting wordt elke maand gewisseld.
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

Re: commuter bike

Bericht door Flip-poz »

Jumping Jack schreef: vr 15 okt 2021 09:45 Ik rij zelf met een Cube Hyde race (model van 2020 denk ik): riemaandrijving, een alfine 8-speed naaf en MT200 remmen. Daarop een set SKS speedrocker spatbordjes en een cube bagagedrager.

Je hebt daar effectief amper omkijken naar, en dat is ook de reden waarom ik die gekocht heb voor mijn woon-werk.
Hoe lang gaat je riem mee? Ik had gehoopt op een veelvoud van een ketting, maar lees hier en daar 10.000km, wat nu toch niet zóveel meer is als een ketting. Vervang je dan ook het tandwiel waar deze op ligt, of is dit niet wat slijt?
Ik lees 4-6% meer verlies van shimano interne versnellingen tov ketting en derrailleur. Voel je dit als je het vergelijkt met mbt of koersfiets?
Alleen de Rohloff is even efficiënt als ketting met derailleur, maar kost 3x
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

Re: commuter bike

Bericht door Flip-poz »

i-Mac schreef: za 30 okt 2021 08:06 Onderhoud doe ik zelf. Ketting wordt elke maand gewisseld.
Heb een tijd met 2 kettingen op 1 pion gereden, elke 2 maand wisselen dus. Doe ik nooit meer. Voor wat het kost, en wat je er meer uit haalt...
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: commuter bike

Bericht door kenny »

Flip-poz schreef: za 30 okt 2021 19:39
Jumping Jack schreef: vr 15 okt 2021 09:45 Ik rij zelf met een Cube Hyde race (model van 2020 denk ik): riemaandrijving, een alfine 8-speed naaf en MT200 remmen. Daarop een set SKS speedrocker spatbordjes en een cube bagagedrager.

Je hebt daar effectief amper omkijken naar, en dat is ook de reden waarom ik die gekocht heb voor mijn woon-werk.
Hoe lang gaat je riem mee? Ik had gehoopt op een veelvoud van een ketting, maar lees hier en daar 10.000km, wat nu toch niet zóveel meer is als een ketting. Vervang je dan ook het tandwiel waar deze op ligt, of is dit niet wat slijt?
Ik lees 4-6% meer verlies van shimano interne versnellingen tov ketting en derrailleur. Voel je dit als je het vergelijkt met mbt of koersfiets?
Alleen de Rohloff is even efficiënt als ketting met derailleur, maar kost 3x
Het grote voordeel van een riem is niet het aantal km dat je ermee kan rijden maar het feit dat je er niet moet naar omkijken. Op een mtb zal die 10.000 zelfs vrij optimistisch zijn maar voor een comuter zal het inderdaad zoiets zijn.
Pipedream
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 sep 2018 15:57

Re: commuter bike

Bericht door Pipedream »

Ik heb zelf bijna 10 jaar woon-werk verkeer gedaan op een fixed gear (Surly Steamroller). Elke dag 15 km heen en 15 km terug in weer en wind. Ooit begonnen met mijn MTB die ik destijds had met een extra wielset, maar als je nat en koud in het donker thuis komt, heb je weinig zin in fietsonderhoud ;). Dus alles sleet bijzonder snel en ging ten koste van het mountainbiken. Een fixed gear met voorrem was voor mij perfect! Heerlijk (verslavend) zen gevoel en ik hoefde nauwelijks de rem te gebruiken (remmen me je benen), dus ook nauwelijks slijtage. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je fiets (ik fietste door de polder). En 23 km is natuurlijk ook net wat verder dan 15 km. Maar mogelijk wel een overweging waard. Het is iig meteen een goede training! (ik had gelukkig een douche op het werk destijds..).
Plaats reactie