Klassieke vraag : welke keuze maken

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Vediya1
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 15 mar 2006 13:57
Rijdt met: Trek XCaliber-9

Klassieke vraag : welke keuze maken

Bericht door Vediya1 »

Hallo,
Ik ben - zoals velen - op zoek naar een nieuwe mtb.
Ik heb nog een 26" welke volledig versleten is en dus op zoek naar 29".
Ik rij wel gemiddeld maar een 10-tal toertochten/vaste routes per jaar.
1e probleem : maatvoering ik ben 1,78m groot en binnenbeenlengte +/- 90 cm.
Meeste merken raden dan een L aan. Dit lijkt me vrij groot en op dit forum al topics gezien waar men eerder een M zou aanraden.
2e probleem : welke
Een fietshandelaar heeft momenteel een M en een L van Merida limited edition voor € 1199.
een andere heeft een M van Trek Xcaliber 9 model 2021 voor € 1349.
Merida heeft Manitou vork - Trek RockShox Judy Silver.
Merida heeft Tectro remmen - Trek Shimano remmen.
Merida is 1x11 - Trek 1x12
Zijn er nadelen aan een zadelpen die vrij ver uit het frame steekt (bij M) of is dit alleen het zicht.

Als ik toch een L moet hebben, valt waarschijnlijk Trek af; de L is leverbaar begin volgend jaar en € 250 duurder.
Is er een groot verschil tussen Manitou en RockShox ?
zijn de remmen Tectro kwalitatief goed genoeg ?

Misschien hebben andere winkels nog meer modellen, maar gezien de schaarste zou ik vrij snel moeten beslissen.

Bedankt voor jullie idëeen.

MVG
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Klassieke vraag : welke keuze maken

Bericht door Jumping Jack »

Je moet vooral eens de geometrie van de fietsen vergelijken. Een moderne mtb heeft een langere reach, en dat kan met een korter bovenlichaam wel eens lastig zijn.

Een zadelpen die ver uitsteekt hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van uw gewicht, en zal zelfs wat meer flexen en comfort geven.
Vediya1
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 15 mar 2006 13:57
Rijdt met: Trek XCaliber-9

Re: Klassieke vraag : welke keuze maken

Bericht door Vediya1 »

Dat is inderdaad ook wat ik ervaar.
is natuurlijk een andere houding, maar vind wel dat mijn dat armen weids open staan.
bij het draaien tot wanneer het voorwiel dwars staat, geraak ik amper aan het verste handvat.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Klassieke vraag : welke keuze maken

Bericht door Mister No Chaïn »

Je spreekt qua maat over m of l, maar bij trek hebben ze sinds enkele jaren ook m/l. Wat voor veel mensen tussen 1m75 a 1m80 de ideale maat.

Ik wist niet dat er nog merken waren die fietsen van +1000 euro maakten met een 11sp groep. Dat zou ik zelf niet meer kopen. Die extra 10t kroon is echt wel handig om je range te vergroten, als overdrive gear bij afdalingen of als je wind mee eens stevig gas wil geven.
Vediya1
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 15 mar 2006 13:57
Rijdt met: Trek XCaliber-9

Re: Klassieke vraag : welke keuze maken

Bericht door Vediya1 »

Bedankt voor de reactie.
ik heb me inderdaad vergist; de maat van de Trek is M/L, alleen blijken mijn benen langer dan gemiddeld te zijn voor 1,78m.
Ik heb ook mijn twijfels over een 1x11; heb ook de laatste tijde produktontwikkeling niet gevolgd.
Het prijsverschil zal dan ook wel verantwoord zijn gezien Merida met Deore werkt en Trek met XT.
Ik vermoed dat de vorken gelijkwaardig zijn.
En indien bovenbuislengte toch iets te kort zou zijn, kan ik steeds langere stuurpen steken.

Moesten er nog idëeen zijn, mogen ze altijd komen; maar ik ben toch al verlost van enkele twijfels.

GRT
Plaats reactie