Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? Aankoop elektische fiets 45km/u

Aankoop elektische fiets 45km/u

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


demonic Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 193
Mijn bike: Scott Spark RC 900 World Cup - Powered by a "Herder"
Boesp schreef:
wel dit is ook de bedoeling. Zag dat bovenstaande fiets 6-7000€ is..

Bij mijn local fietsenwinkel verdelen ze kona en dergelijke. Zag dat ze daar Orbea 25km/uur fietsen hebben voor iets meer dan 2000€.

het is ook absoluut niet de bedoeling om elke dag met de fiets te gaan. Als het te warm is, of regent neem ik de trein

Idd crazy. Je kan er al een moto voor kopen.

let wel, je kan maar simpel opdrijven als het ook met een sensor is die ergens op de achterbrug gemonteerd is met vijsje en een magneet op het wiel (die je op de crank kan zetten). Ik heb al modellen gezien oa Trek Powerfly MTB die zonder die sensor werken, is dan wel geen gewone Shimano active line plus. natuurlijk is Youtube hier je vriend!

Kevin82 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 599
Mijn bike: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC

demonic schreef:
of koop een gewone ebike van 25km/h, met bvb een bosch active line plus motor kan je die in 5 minuten pimpen tot 35-37 km/h zonder extra kosten, door de sensor te verplaatsen en een magneet op de trapas. Ben je toch goedkoper af. en jaja sommigen zeggen dan direct dat het niet mag en dat je niet verzekerd bent en geen garantie meer hebt, of niet gemaakt is voor zo'n snelheden maar niemand die het kan merken van de lbs dus garantie lijkt me wel snor, de speedmeter registreert dan maar 12-17 kmh. En wat deden we in onze jeugdjaren met onze brommers? die waren zogezegd ook niet gemaakt om 70 tot +100 kmh te rijden



Allemaal goed en wel zolang er niets is gebeurd. Denk maar aan een ongeval waarbij duidelijk te zien is dat je fiets sneller gereden heeft dan 25km/h. Is dit het risico waard? Kan je al snel enkele fietsen kosten...
Zelfde geval met de batterij die veel sneller ontladen zal worden (kan ook niet anders gezien deze meer energie moet leveren dan waarvoor deze voorzien is). Het zou de eerste elektrische fiets niet zijn die in brand gaat of waar je batterij het na enkele maanden begeeft. Een degelijke batterij koop je dus ook niet aan voor 200€. Als je geen 4000-5000€ wil uitgeven kan je altijd op de tweedehandsmarkt een fiets kopen.
Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken natuurlijk maar ik zou op geen enkel moment het risico nemen om een 25km/h fiets om te bouwen naar een speed Pedelec. De fiets moet namelijk ook gehomologeerd worden en zijn getest om 45km/h te rijden.

Lonneke Mountainbiker

Berichten: 144

Kevin82 schreef:
demonic schreef:
of koop een gewone ebike van 25km/h, met bvb een bosch active line plus motor kan je die in 5 minuten pimpen tot 35-37 km/h zonder extra kosten, door de sensor te verplaatsen en een magneet op de trapas. Ben je toch goedkoper af. en jaja sommigen zeggen dan direct dat het niet mag en dat je niet verzekerd bent en geen garantie meer hebt, of niet gemaakt is voor zo'n snelheden maar niemand die het kan merken van de lbs dus garantie lijkt me wel snor, de speedmeter registreert dan maar 12-17 kmh. En wat deden we in onze jeugdjaren met onze brommers? die waren zogezegd ook niet gemaakt om 70 tot +100 kmh te rijden



Allemaal goed en wel zolang er niets is gebeurd. Denk maar aan een ongeval waarbij duidelijk te zien is dat je fiets sneller gereden heeft dan 25km/h. Is dit het risico waard? Kan je al snel enkele fietsen kosten...
Zelfde geval met de batterij die veel sneller ontladen zal worden (kan ook niet anders gezien deze meer energie moet leveren dan waarvoor deze voorzien is). Het zou de eerste elektrische fiets niet zijn die in brand gaat of waar je batterij het na enkele maanden begeeft. Een degelijke batterij koop je dus ook niet aan voor 200€. Als je geen 4000-5000€ wil uitgeven kan je altijd op de tweedehandsmarkt een fiets kopen.
Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken natuurlijk maar ik zou op geen enkel moment het risico nemen om een 25km/h fiets om te bouwen naar een speed Pedelec. De fiets moet namelijk ook gehomologeerd worden en zijn getest om 45km/h te rijden.

2
maar voor veel mensen zijn deze zorgen pas voor achteraf :roll:

KuPa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 19
Mijn bike: Orbea Alma 2019 & Commencal Meta HT AM 2015

Echtgenote heeft al enkele jaren een Stromer ST1. Zalige fiets, gaat niet dadelijk tot 45 tenzij je in zweet trapt. Daarvoor eerder vanaf ST3 modellen checken.
Als je wat gewicht meezeult (laptop/lunch) is zo’n speedpedelec echt aan te raden. Standaard elec. fiets is dan echt sneller plat en gaat bij sterke pajotse heuvels plots geen meter meer vooruit.

Ik zou toch voor een speedpedelec gaan bij zulke snelheden en geen gewone fiets tunen. Schijfremmen, banden en frame is toch meer aangepast aan zulke snelheid/gewicht.

dependelaar Mountainbiker

Berichten: 1
Ik heb enkele maanden met een speedy gereden - een Stromer STX1 - kutapparaat. Abnormaal hoeveel geklungel er aan te pas kwam bij herstellingen. Constant miserie. Lag grotendeels aan niet goed geschoold personeel bij mijn fietshersteller, bleek achteraf. Dure herstellingen hoor (uurloon van 50 euro en zo'n technisch apparaat eens opengooien neemt veel tijd in beslag). Heb de fiets verkocht nadat ie volledig werd nagekeken door een andere fietsenhersteller - mijn laatste ritje was van deze hersteller naar mijn huis en dat was het beste ritje dat ik mocht ervaren met de fiets. Zalig gevoel indien de fiets reed, maar dat gevoel heb ik helaas niet veel mogen ervaren. Uren heb ik moeten spenderen van mails en claimen van garanties, ... . Hopelijk via een lease op het werk wederom een speedelec!

Daarna een gewone e-bike gekocht en deze voorzien van een chip. Ik denk dat ik op 3000 kilometer een gemiddelde van 32 kilometer per uur heb. Is niet echt veel verschil met de 25 kilometer per uur, maar het voelt wel allemaal beter aan. Snelheden van 40 lukken misschien met veel rugwind en aardig wat bijtrappen, maar zo'n opgedreven e-bike vergelijken met een speedelec kan in feite niet. Fiets ziet ook meer af met zo'n chip (batterijcapaciteit is iets meer dan de helft (dus veel meer opladen en bijgevolg ook rapper een kapotte batterij)) - constant dezelfde versnelling - ... . Ik heb al enkele duizenden kilometers gereden en werd nog niet ingehaald door normale ebikes, dus ik neem aan dat chips dewelke de fiets constant 40 laten rijden eigenlijk niet bestaan ...

Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1950
Mijn bike: heeft grote wielen
Er zijn heel wat chips die de snelheid verdubbelen en dus tot 50km/u opdrijven. Ik zie alvast meer dan genoeg opgefokte e-bikes rondrijden, dat kan ik op een week niet geteld krijgen op mijn vingers. Als er geen enkele controle is van de overheid uit krijg je natuurlijk dat mensen hun goesting doen.

Stromer moet je kopen bij een winkel die er een massa verkoopt dat ze alle problemen kennen en kunnen oplossen, want af fabriek kunnen er nu eenmaal nogal wat gebreken in zitten.

Vorige

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?