merida

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
tom2300
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 00:41
Rijdt met: merida matts sport 700

Bericht door tom2300 »

bedankt voor de goede uitleg,

zo'n vorkboots wat is daar de gemiddelde prijs van?
denk dat ik ze dan ga bijbestellen
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Ik heb ook Matts Sport 700. Tot nu toe vrij content van. Ma die vork is toch ni zo super hoor, lock out daarop eigenlijk heeft weinig zin. Als ik recht op de trappers sta is de deining nog altijd miniem. Nu de laatste tijd veert ze nog minder dan anders (bijna een jaar oud), ma is mss ook te wijten aan interne roest, zoals eerder aangehaald!?

Frame is in zijn categorie ook ni slecht! Toch een redelijk stijf frame. Comfort ervan is wel een tikkeltje minder.

Dat de vork poten vlug krassen kan ik idd bevestigen!

@ tom2300: Als ge nog specifieke vragen hebt, laat maar komen
tom2300
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 00:41
Rijdt met: merida matts sport 700

Bericht door tom2300 »

Steven,
heb jij al iets laten veranderen aan je merida?

of al brokken gehad?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ofwel gebruik je neopreen vorkbeschermes, vb van sealskinz, die moet je wel telkens verwijderen bij het kuisen en laten drogen,

Kost niet veel.

ofwel laat je rubberen boots plaatsen bij aankoop, daarvoor moet de vork even open.

Kost ook niet veel, maar moet wel geplaatst worden.
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

tom2300 schreef:Steven,
heb jij al iets laten veranderen aan je merida?

of al brokken gehad?
Na een 3300km heb ik de cassette, ketting en middenblad vervangen. Ma dit moet bij iedere bike gebeuren dus.

Ondertss zit ik bijna aan 4000 km en begint mijn trapas wel beetje raar geluid te maken, zowa als een koffiemolen. Ma denk da vuiligheid erin hier de oorzaak van is. Of is het mogelijk dat die nu al versleten is? Tis een deore denk ik.

En dan de voorvork die de laatste tijd precies minder veert.

Ma echte stukken heb ik tot nu toe nog niet gehad. Voor de rest ga ik ook niks meer veranderen omdat ik binnekort toch een volledig nieuwe bike ga kopen. Voor meer serieus werk voldoet hij niet meer.

Ma ik heb hem ook gekocht als beginner en heb er toch geen spijt van gehad.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

nothing 's impossible schreef:Ofwel gebruik je neopreen vorkbeschermes, vb van sealskinz, die moet je wel telkens verwijderen bij het kuisen en laten drogen,

Kost niet veel.

ofwel laat je rubberen boots plaatsen bij aankoop, daarvoor moet de vork even open.

Kost ook niet veel, maar moet wel geplaatst worden.
Plaats zeker geen rubberen boots want dat zijn vuilophopers. Het voordeel van de neopreen beschermers is juist dat je ze na iedere tocht kan verwijderen en wassen (gewoon met de kleding in de machine) en je vorkbenen proper maken (afstoffen).
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

nothing 's impossible schreef:Gij hebt het precies niet voor suntour, Ivo???

Gewoon de vork ietsje verzorgen; op tijd wat vaseline op de poten en niet met de hogedrukspuit op de dichtingen spuiten.

Niks meer, en dan gaat de vork 20 000 km mee zonder verder naar te moeten kijken!

De poten krassen inderdaad wel redelijk vlug, vorkboots zijn geen slecht idee.
Ik heb helemaal niks tegen Suntour integendeel. Voor zijn prijs is het een goede vork. Ik waarschuw echter liever potentiële kopers vooraf waar ze aan toe zijn. Je moet aan zo'n vork natuurlijk niet de eisen stellen die je aan een duurdere vrok wel moet stellen. Op mijn mudbike hebben al 2 van die XCP 75 gestaan en ze zijn gewoon niet waterdicht. Wel ideaal om mee in de winter en op asfalt te rijden. Pompen absoluut niet :D
Maar ze gaan er wel op vooruit in kwaliteit. Ik zou ze ook niet vervangen bij aankoop (de return die je er voor krijgt is toch te verwaarlozen). Maar gewoon de garantieperiode mee uitdoen. Dan hebben je wel waar voor je geld gekregen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Steven® schreef:
tom2300 schreef:Steven,
heb jij al iets laten veranderen aan je merida?

of al brokken gehad?
Na een 3300km heb ik de cassette, ketting en middenblad vervangen. Ma dit moet bij iedere bike gebeuren dus.

Ondertss zit ik bijna aan 4000 km en begint mijn trapas wel beetje raar geluid te maken, zowa als een koffiemolen. Ma denk da vuiligheid erin hier de oorzaak van is. Of is het mogelijk dat die nu al versleten is? Tis een deore denk ik.

En dan de voorvork die de laatste tijd precies minder veert.

Ma echte stukken heb ik tot nu toe nog niet gehad. Voor de rest ga ik ook niks meer veranderen omdat ik binnekort toch een volledig nieuwe bike ga kopen. Voor meer serieus werk voldoet hij niet meer.

Ma ik heb hem ook gekocht als beginner en heb er toch geen spijt van gehad.
Dus zoals ik al zei: de vork is goed voor een beginner maar voldoet na een tijd niet meer.
En idd de trapas is een BB-ES-30, bij intensief gebruik ong. goed voor 6 maand. Maar troost je dit 'onzichtbaar' onderdeel vind je zelfs op veel full XT bikes. Kan je best vervangen door een XT as BB-ES-71 68-113 mm, welke nu zelfs goedkoper is dan een Deore as van dezelfde maat (ong. 16 €).
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

merida

Bericht door endorfin »

ik zelf fiets ook met een merida 700, is tevens al de tweede merida. En ben er uitermate tevreden over. Wat ik wel heb veranderd zijn de velgen, heb nu crossland erop gelegd, en klikpedalen aangeschaft. Nu ist een puike fiets geworden 8)
Gebruikersavatar
Matejus
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 feb 2005 20:38
Rijdt met: Merida-Silver-Athens

Bericht door Matejus »

er is nu een promotie lopende: Merida-Athen
Vergelijkbaar met de 700 maar dan wel 200€ goedkoper
Plaats reactie