sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: sandman bikes

Bericht door Frog 075 »

Ik veroordeel niks :wink:
Ik zeg alleen maar dat zo'n fiets niet tot z'n recht komt met zware wielen en lage afmontage....
Ik wil hiet nikske starten over pro en contra goedkoop/dure spullen.
Gelijk welke fiets bolt beter met lichte wielen in toch? Zeker 29'ers...
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: sandman bikes

Bericht door _alain_ »

Slechte afmontage?
X5 is zoiets als een SLX,
dus iedereen die rijdt met slx heeft ook slechte afmontage?

net hetzelfde als ik zeg dat ik echt geen sandman (meer) hoef.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: sandman bikes

Bericht door nothing 's impossible »

_alain_ schreef:niet iedereen rijdt graag met een hoog BB en scherpe balhoofdhoek.
Alain, op technische afdalingen, in de sneeuw, in de duinen, op een omgeploegde akker,.. wil iedereen een hoog BB en een scherpe balhoofdhoek hoor :wink:

En voor een beachrace, een rit op de weg, extreme klimmen... wil iedereen een extreem nerveuze fiets, iedere trap raak, met minimale luchtweerstand!

En voor Xc/ marathons zoekt iedereen een compromis.

De oplossing is simpel: de bovenste kamer van de flame bijpompen en de vork zakt 2", dat resulteert in een nerveuze stuurhoek, de rechtere zitbuis maakt dat elke trap raak is, de BB komt een stuk lager,...
Er is amper nog veerweg, maar dat is op het soort ritten waar je die vork zover laat zakken niet nodig.
Ik draai soms ook nog de stuurpen nog om, kwestie van het riser stuur te compenseren!

Op de gewone MTB ritten met dikke banden of de 29'er wielen zet ik de vork ergens in het midden. Voor mij ideaal voor XC/ marathons.

Het model met 4 kamers dat ik in het begin op de testbike had kan je laten afzinken met een druk op een knop, voor mij ideaal voor enduro/ all mountain! Ik ga die extra kamer terug laten activeren!

Er zijn fatbikes voor een stuk minder dan 1000 pond ook, als je een fatbike zoekt om op het strand te rijden of als verhuurfiets in een stad lijkt me dat ideaal! Maar als je een fat-trailbike zoekt dan is de sandman en zeker de hoggar volgens mij moeilijk te verslaan.
Dat het ook een aangename 29'er was was voor mij belangrijk, de mogelijkheid om bfl's op 80 of 100 mm te steken was mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: sandman bikes

Bericht door _alain_ »

Jij bent een fanboy, dat weet ik.
Ik niet. Ik heb andere fietsen die mij stukken beter liggen.
En technisch heb ik ook nog niet gereden.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: sandman bikes

Bericht door nothing 's impossible »

_alain_ schreef:Jij bent een fanboy, dat weet ik.
Ik niet. Ik heb andere fietsen die mij stukken beter liggen.
En technisch heb ik ook nog niet gereden.
Niet iedereen hoeft voor mij met een fatbike te rijden hoor, maar ik kan met die sandman zoveel meer dat ik de nadelen er met veel plezier bijneem!
Maar zonder 29'er wiel optie zou ik er mogelijk niet zoveel geld tegenaan gesmeten hebben!

Er zijn verschillende soorten van technisch rijden. Trails zijn in de regel goedbollend, met voldoende grip, nu en dan een jump met een propere landing,...
Maar soms ligt die trail nat en glad, besneeuwd,..., sommige trails zijn stonegardens zonder lijn, volgestort met losliggende keien en keitjes,.......
Soms is er geen trail.

De X5 zit zover ik weet trouwens eerder rond of zelfs onder deore, de X7 zal eerder SLX zijn!
Als ik zie hoe moeilijk de XO het nog heeft,....
Maar, ooit ben ik begonnen met altus, en als je niet beter weet,...

Voor een strandfiets maakt gewicht en afmontage allemaal niet uit, hoe goedkoper hoe beter, want dat zout en zand krijgt toch alles om zeep, maar om op een trail plezier te hebben aan een fatbike moet hij licht zijn, lichte wielen hebben, goed schakelen, deftige remmen hebben, liefst een verende vork, een seat dropper,... en dan ben je sowieso wel wat geld kwijt!
sm 0014
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:35
Rijdt met: Sandman titanium

Re: sandman bikes

Bericht door sm 0014 »

Frog 075 schreef:Veel Sandmannekes gezien vandaag in Herentals 8)
Tof!!
Ook aan de inschrijving iemand gezien met ne On One fatbike... maken ze nu na Niner nu ook Sandman na? ](*,)
Zag er wel knap uit :oops:
Ik was aanvankelijk ook van plan om in Herentals te rijden maar heb op de valreep toch gekozen voor Oostmalle. Ik dacht "Ik laat mijne Hyundai in de garage en pak ineens de Sandman :P" !Wel spijtig want ik had graag den hoop vergroot. Ik vond onzen meet en greet wel plezant. Is zeker voor herhaling vatbaar.
Zeg froggie: Nen nieuwe Specialized gewonnen???? =P~ Geluk is voor de varkens zeggen ze hier in de kempen! :-D
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: sandman bikes

Bericht door Frog 075 »

Knor, knor :lol:
Tis eentje voor de vrouw... hare eerste 29'er :-D
terrean
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 jan 2012 15:24
Rijdt met: Maronne Beach 29er :: 11Ants Antelope
Contacteer:

Re: sandman bikes

Bericht door terrean »

En toen, waren de lagers van mijn trapas versleten, mijn LBS heeft helaas geen race face lagers liggen, kunnen er toevallig ook shimano lagers in? en zo ja, welke typenummers of hebben jullie lagers die jullie aanraden?

Heb op dit moment de race face evolv DH cranks met bij behorende BB.

Alvast bedankt voor de hulp.
sm 0014
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:35
Rijdt met: Sandman titanium

Re: sandman bikes

Bericht door sm 0014 »

terrean schreef:En toen, waren de lagers van mijn trapas versleten, mijn LBS heeft helaas geen race face lagers liggen, kunnen er toevallig ook shimano lagers in? en zo ja, welke typenummers of hebben jullie lagers die jullie aanraden?

Heb op dit moment de race face evolv DH cranks met bij behorende BB.

Alvast bedankt voor de hulp.
Volgens de Rob van Swoothshop is de beste keuze nu de xtr-lagers van Shimano erinsteken!
Gebruikersavatar
elrudi
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 14:55
Rijdt met: C'dale F700, C'dale Raven Rip, C'dale Rush Carbon Custom, C'dale Super V, SandmanTi Prototype :-)

Re: sandman bikes

Bericht door elrudi »

Inderdaad, in mijn Hoggar en Katrien haar Gobi heb ik vorige zomer XTR lagers gestoken omdat de originele van RaceFace vast zaten en/of versleten waren.
Tot hiertoe bolt alles nog als nieuw.
We zullen zien wat dit na deze slijkwinter zegt... :-k [-o<

Rudi.
Plaats reactie