Trek top fuel9 of fuel ex9 2010

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

ik reed met mijn Talas altijd op 110mm
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Trek top fuel9 of fuel ex9 2010

Bericht door MC Tim »

Mister No Chaïn schreef:
fesh schreef:maar de ex wordt vaak beschreven als zijne saai???
Saai!? Hoe komen ze daar bij ...

Het verschil tussen de EX en de Top Fuel zit em zoals wel duidelijk is in de zithouding en het daaraan verbonden rijgedrag.
De EX is de ideale speelfiets, met wat meer veerweg dan de Top ga je meer voor het plezier van een afdaling, singletrack, ... dan voor het rendement. De houding leent zich ook meer tot lekker cruisen dan tot racen.
Op de Top krijg je een houding die meer uitdagend is om eens lekker door te trekken. Je hebt wel het comfort van een fully maar het rendement van een hardtail ... eigenlijk nog meer rendement dan een hardtail.

Ik heb zelf een Top Fuel (toen nog gewoon Fuel) en ik vind dat qua houding beter aansluiten bij mijn rijgedrag en ook de omgeving waarin ik MTB. Met een EX zou ik mij ook wel geweldig amuseren, daar niet van :lol:
+1 : bekijk het zo : de Fuel EX is een comfort-fully (meer veerweg (120mm)=meer comfort) en de Top Fuel is een race-fully (minder veerweg (100 mm), meer rendement).

Als je dus liever snel (en harder) rijdt ga je voor de Top Fuel, anders de Fuel EX.

En ik vind mijn Fuel EX verre van saai zenne....
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

prideandglory1891 schreef:Dit is mijn EX8 in "zomersetup"

Afbeelding

Er is natuurlijk rendementsverlies, maar als je geen xc wil rijden maar eerder een speelse fiets zoekt die beslist tegen een stootje kan, is dit een schitterende keuze de EX
Een flatbar opgezet voor een iets betere zithouding (volgens opmeting)

Moet gezegd, op oneffen terrein gewoon op het zadel blijven zitten en velen zien hotsen en botsen op hun hardtail is ook wel leuk..
Knap machien :-D ... en dat laatste is idd waar. Je kan veel meer in het zadel rijden. De demper pakt héél veel op.
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

heb hem besteld de trek tp fuel 8, volgende week zaterdag rijd ik ermee rond :drunk:
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

proficiat met je aankoop

@edse
vork vooraan laten aanpassen naar 120mm door sabma ipv standaard 130
lijkt een goede zet te zijn , het steigeren op steile klimmen is nu weg.


scheelt dat dan zoveel? want ik zit daar ook mee en dacht eerder om er een talas vork onder te zetten of iets in die zin.
vind dat wel , bij een 1e onderhoud gevraagd aan lbs om vork te laten aanpassen naar 120mm en Sabma deed dit gratis tijdens 1e onderhoudsbeurt.

vork is bij zelfde druk in de vork stijver geworden , ik voel vooraan minder flex , maar 1cm in hoogte geeft blijkbaar toch ook iets aan de geometrie waardoor ik nu beter klim ( het voorwiel gaat minder zijn eigen gang door te weinig druk erop ) heb zelfs terug 1 spacer hoger kunnen gaan onder m'n rizer stuur waardoor comfort ook weer iets beter is
Gebruikersavatar
edse
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 20 nov 2003 14:55
Rijdt met: Flanders x-light:shimano LX - Trek Fuel EX8('08)

Bericht door edse »

interessant,bedankt voor de tip.
bij eerste onderhoud ( moet nog gebeuren ) ga ik dit ook doen dan.
Hoeveel km hebben jullie gewacht voor een eerste onderhoudsbeurt?
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Ne keer per jaar is geen overbodige luxe. Ook de demper was vuiler van binnen dan ik had gedacht na een jaar. 't Is alleen een dure bedoening, toch zeker als je 't bij Sabma laat doen.
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

ja 1x per jaar is de boodschap , spijtig genoeg is dit inderdaad een dure bedoening
hier de prijzen die ik kreeg via lbs dan wel

95eur klein onderhoud vork ( heb ik nu laten doen )
125 eur groot onderhoud vork
demper is ook 125eur

dus heb demper onderhoud een beetje verschoven , het tesamen laten doen is een aderlating , zeker als je weet dat de rest van je onderdelen ook nog verslijt #-o #-o #-o
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Bericht door jaro »

facebreaker schreef:ja 1x per jaar is de boodschap , spijtig genoeg is dit inderdaad een dure bedoening
hier de prijzen die ik kreeg via lbs dan wel

95eur klein onderhoud vork ( heb ik nu laten doen )
125 eur groot onderhoud vork
demper is ook 125eur

dus heb demper onderhoud een beetje verschoven , het tesamen laten doen is een aderlating , zeker als je weet dat de rest van je onderdelen ook nog verslijt #-o #-o #-o
Onderhoud van je demper beperkt zich tot het luchtgedeelte en dat kun je gemakkelijk zelf.
Zolang er niks mis is met het hydraulisch systeem kun je dat gewoon laten. Als er daar iets mis mee is vraag dan eerst de prijs en koop eventueel een andere, is soms goedkoper.
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

heb hem, de trek top fuel 2010
en hij is echt top
staat in de showroom
Plaats reactie