Trek top fuel9 of fuel ex9 2010
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- MC Tim
- Mountainbiker
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
- Rijdt met: Speci-lover :-D
- Contacteer:
Re: Trek top fuel9 of fuel ex9 2010
+1 : bekijk het zo : de Fuel EX is een comfort-fully (meer veerweg (120mm)=meer comfort) en de Top Fuel is een race-fully (minder veerweg (100 mm), meer rendement).Mister No Chaïn schreef:Saai!? Hoe komen ze daar bij ...fesh schreef:maar de ex wordt vaak beschreven als zijne saai???
Het verschil tussen de EX en de Top Fuel zit em zoals wel duidelijk is in de zithouding en het daaraan verbonden rijgedrag.
De EX is de ideale speelfiets, met wat meer veerweg dan de Top ga je meer voor het plezier van een afdaling, singletrack, ... dan voor het rendement. De houding leent zich ook meer tot lekker cruisen dan tot racen.
Op de Top krijg je een houding die meer uitdagend is om eens lekker door te trekken. Je hebt wel het comfort van een fully maar het rendement van een hardtail ... eigenlijk nog meer rendement dan een hardtail.
Ik heb zelf een Top Fuel (toen nog gewoon Fuel) en ik vind dat qua houding beter aansluiten bij mijn rijgedrag en ook de omgeving waarin ik MTB. Met een EX zou ik mij ook wel geweldig amuseren, daar niet van
Als je dus liever snel (en harder) rijdt ga je voor de Top Fuel, anders de Fuel EX.
En ik vind mijn Fuel EX verre van saai zenne....
- MC Tim
- Mountainbiker
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
- Rijdt met: Speci-lover :-D
- Contacteer:
Knap machien ... en dat laatste is idd waar. Je kan veel meer in het zadel rijden. De demper pakt héél veel op.prideandglory1891 schreef:Dit is mijn EX8 in "zomersetup"
Er is natuurlijk rendementsverlies, maar als je geen xc wil rijden maar eerder een speelse fiets zoekt die beslist tegen een stootje kan, is dit een schitterende keuze de EX
Een flatbar opgezet voor een iets betere zithouding (volgens opmeting)
Moet gezegd, op oneffen terrein gewoon op het zadel blijven zitten en velen zien hotsen en botsen op hun hardtail is ook wel leuk..
- devil biker
- Mountainbiker
- Berichten: 2500
- Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
- Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
- Contacteer:
Bericht door devil biker »
heb hem besteld de trek tp fuel 8, volgende week zaterdag rijd ik ermee rond
- facebreaker
- Mountainbiker
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
- Rijdt met: Trek Fuel Ex8
Bericht door facebreaker »
proficiat met je aankoop
@edse
vork is bij zelfde druk in de vork stijver geworden , ik voel vooraan minder flex , maar 1cm in hoogte geeft blijkbaar toch ook iets aan de geometrie waardoor ik nu beter klim ( het voorwiel gaat minder zijn eigen gang door te weinig druk erop ) heb zelfs terug 1 spacer hoger kunnen gaan onder m'n rizer stuur waardoor comfort ook weer iets beter is
@edse
vind dat wel , bij een 1e onderhoud gevraagd aan lbs om vork te laten aanpassen naar 120mm en Sabma deed dit gratis tijdens 1e onderhoudsbeurt.vork vooraan laten aanpassen naar 120mm door sabma ipv standaard 130
lijkt een goede zet te zijn , het steigeren op steile klimmen is nu weg.
scheelt dat dan zoveel? want ik zit daar ook mee en dacht eerder om er een talas vork onder te zetten of iets in die zin.
vork is bij zelfde druk in de vork stijver geworden , ik voel vooraan minder flex , maar 1cm in hoogte geeft blijkbaar toch ook iets aan de geometrie waardoor ik nu beter klim ( het voorwiel gaat minder zijn eigen gang door te weinig druk erop ) heb zelfs terug 1 spacer hoger kunnen gaan onder m'n rizer stuur waardoor comfort ook weer iets beter is
- facebreaker
- Mountainbiker
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
- Rijdt met: Trek Fuel Ex8
Bericht door facebreaker »
ja 1x per jaar is de boodschap , spijtig genoeg is dit inderdaad een dure bedoening
hier de prijzen die ik kreeg via lbs dan wel
95eur klein onderhoud vork ( heb ik nu laten doen )
125 eur groot onderhoud vork
demper is ook 125eur
dus heb demper onderhoud een beetje verschoven , het tesamen laten doen is een aderlating , zeker als je weet dat de rest van je onderdelen ook nog verslijt
hier de prijzen die ik kreeg via lbs dan wel
95eur klein onderhoud vork ( heb ik nu laten doen )
125 eur groot onderhoud vork
demper is ook 125eur
dus heb demper onderhoud een beetje verschoven , het tesamen laten doen is een aderlating , zeker als je weet dat de rest van je onderdelen ook nog verslijt
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
- Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V
Onderhoud van je demper beperkt zich tot het luchtgedeelte en dat kun je gemakkelijk zelf.facebreaker schreef:ja 1x per jaar is de boodschap , spijtig genoeg is dit inderdaad een dure bedoening
hier de prijzen die ik kreeg via lbs dan wel
95eur klein onderhoud vork ( heb ik nu laten doen )
125 eur groot onderhoud vork
demper is ook 125eur
dus heb demper onderhoud een beetje verschoven , het tesamen laten doen is een aderlating , zeker als je weet dat de rest van je onderdelen ook nog verslijt
Zolang er niks mis is met het hydraulisch systeem kun je dat gewoon laten. Als er daar iets mis mee is vraag dan eerst de prijs en koop eventueel een andere, is soms goedkoper.
- devil biker
- Mountainbiker
- Berichten: 2500
- Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
- Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
- Contacteer: