Site voor fietsrouteberekening???

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Gast

Site voor fietsrouteberekening???

Bericht door Gast »

Hallo bikers!

Heb een klein, maar niet onbelangrijk vraagje.

Bestaat er een soort routeplanner voor de bikers en/of fietsers waar je gewoon begin- en eindpunt op ingeeft en die u dan de interessantste route kan berekenen? Zeg maar een soort van routeplanner zoals Route 66 of Viamichelin op internet.

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Re: Site voor fietsrouteberekening???

Bericht door viper »

Bram schreef:Hallo bikers!

Heb een klein, maar niet onbelangrijk vraagje.

Bestaat er een soort routeplanner voor de bikers en/of fietsers waar je gewoon begin- en eindpunt op ingeeft en die u dan de interessantste route kan berekenen? Zeg maar een soort van routeplanner zoals Route 66 of Viamichelin op internet.

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Zou gemakkelijk zijn, iets te misschien.
Je kan met stafkaarten, al of niet digitaal zelf wel teen en tander in elkaar boksen. Koop dan nog een GPS en je bent nog een (vele) stap(pen) verder.
Ook vind je op het net veel GPS routes waar vaak een planneke bijsteekt zodat je het min of meer kunt overdoen.

Maar een MTB routeplanner waar je een route van 50 km kan bestellen , van -> naar, zonder modder, 40% bos, niet steiler dan 10% en 80% singeltracks #-o

Ik zie het nog niet subiet gebeuren. :(
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Al eens gedacht aan de fietsknooppuntenkaarten?
Kan je ook makkelijk een rustige route mee uitstippelen.
En de afstanden staan er telkens bij zodat je een goede indicatie krijgt van de totaal af te leggen weg.
Gast

Bericht door Gast »

Maar die fietsknoopkaartenroutes lopen toch over verharde wegen.
Als dit geen probleem is kan je zelfs de 'Promedia' telefoongids gebruiken als routeplanner. Eindadres en beginadres opgeven en als vervoermiddel 'voetganger' aankruisen.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

tbfkai schreef:Maar die fietsknoopkaartenroutes lopen toch over verharde wegen.
Klopt. Maar in Barts post stond "bikers en/of fietsers". Ik doelde dus vooral op het tweede. Het knoopuntennetwerk bestaat wel uit verharde wegen (soms half-verhard), maar zijn over 't algemeen autoluw of zelfs autovrij. Er werden zelfs heel wat boswegels verhard zodat je er met een gewone fiets ook over kan. Mooie voorbeelden daarvan zijn de bossen van Zoersel-Wechelderzande of Gerhagen. Best aangenaam om zo binendoor van A naar B te rijden.
tbfkai schreef:Als dit geen probleem is kan je zelfs de 'Promedia' telefoongids gebruiken als routeplanner. Eindadres en beginadres opgeven en als vervoermiddel 'voetganger' aankruisen.
Da's inderdaad een goeie optie. \:D/
Maar toch heeft ook hier het knooppuntennetwerk een licht voordeel omdat je toch snel en makkelijk een alternatieve route kan uitstippelen t.o.v. wat Promedia je opgeeft.

(Valt het op dat ik liefhebber ben van het knooppuntennetwerk :oops: )

't Is dan ook gewoon heel makkelijk: gewoon een klein papiertje met alle nummerkes in juiste volgorde op je stuur plakken en je hoeft onderweg niet meer te jongleren met kaarten of route-printouts. ('t Is dus nog goedkoper aan papier ook :wink:)
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Re: Site voor fietsrouteberekening???

Bericht door Black Phantom »

viper schreef:Je kan met stafkaarten, al of niet digitaal zelf wel teen en tander in elkaar boksen.
Inderdaad, ik gebruik ook heel frequent stafkaarten (om te wandelen dan vooral).
In de Ardennen kan je je daarmee behoorlijk uit de slag trekken.
Maar hier in ons Vlaanderenland zijn er te veel paadjes privé en stuit je geregeld op poorten, prikkeldraden, hagen ... :(
Niet zo evident dus om hier (aan de hand van stafkaarten) een volledig offroad parcours samen te stellen
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Re: Site voor fietsrouteberekening???

Bericht door tafelpoot »

Black Phantom schreef: Maar hier in ons Vlaanderenland zijn er te veel paadjes privé en stuit je geregeld op poorten, prikkeldraden, hagen ... :(
Niet zo evident dus om hier (aan de hand van stafkaarten) een volledig offroad parcours samen te stellen
Zetten ze privewegen ook op stafkaarten?
waaraan ik nog dacht was om GR-routes te fietsen (de rood-wit wandelpaden) hier in de buurt loopt er een maar ik zou eigelijk graag weten langs waar die allemaal passeert (de volledige route) want ik zie het nie echt zitten om eerst die route 20km te volgen en dan zelfde weg terug te rijden omdat ik mijn weg niet ken daar waar ik uitkom, dus als iemand een site weet waarop de GR-routes staan, laat me weten
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

De GR-routes staan niet op een site maar in een boekje genaamd topogids dat je bij de GR-organisatie kan kopen. Naast een uitvoerige beschrijving vind je er ook uittreksels uit stafkaarten. Volledige info maar absoluut onhandig bij het biken.
Als sporadisch GR-wandelaar ken ik het aantrekkelijke van die routes voor het biken. NU en dan rij ik er een stuk van en zet die dan ook uit op een digitale stafkaart en op GPS.
Ondertussen zal je je met de topogids moeten behelpen, die je in elke bibliotheek kan huren.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Re: Site voor fietsrouteberekening???

Bericht door Black Phantom »

tafelpoot schreef:Zetten ze privewegen ook op stafkaarten?
Ja.
tafelpoot schreef:waaraan ik nog dacht was om GR-routes te fietsen (de rood-wit wandelpaden) hier in de buurt loopt er een maar ik zou eigelijk graag weten langs waar die allemaal passeert (de volledige route) want ik zie het nie echt zitten om eerst die route 20km te volgen en dan zelfde weg terug te rijden omdat ik mijn weg niet ken daar waar ik uitkom, dus als iemand een site weet waarop de GR-routes staan, laat me weten
http://www.groteroutepaden.be/grlf/gr/overzicht.htm
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Die GR-routes zijn echt wel de max voor mtb-ers.
Als je er begint op te letten kom je ze op toertochten bijna constant tegen.
Ik ken zelfs een mountainbikeclub (Wiekevorst) die via de GR-routes een eigen low country tour uitgestippeld hebben.
Zij vertrekken binnen een maand voor een vijfdaagse naar Eupen en terug....via GR-routes.
Doen dus...zou ik zeggen :bounce:
Plaats reactie