Vaste routes rond Herbeumont ???

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
yellowbiker
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 09 mei 2010 20:44
Rijdt met: rockrider

herbeumont

Bericht door yellowbiker »

Tweede week van de paasvakantie met de familie in Herbeumont gezeten en de kans gegrepen om af en toe enkele uurtjes te gaan biken.
Als opwarming deed ik de rode route (nr.3). Hoewel de kaart aangeeft dat de tocht 28km lang is tikte ik af op een dikke 20. De bepijling is inderdaad rampzalig; hier en daar vind je nog wel een pijltje, maar reken er maar niet te hard op. Met de kaart (€8,5) erbij is het parcours echter perfect te doen en moet je al veel moeite doen om de weg kwijt te geraken. De weg van Herbeumont langs de Semois richting Mortehan is perfect om meteen je gemiddelde snelheid op 40 per uur te brengen. Nadien is het effe zoeken om op de oude spoorlijn links naast de weg te geraken( niet terug naar de weg dalen maar boven al links de spoorweg opdraaien) die richting Saint-Médard klimt en vanaf daar is het puur genieten: een tiental km door zalige bossen afdalen tot in Herbeumont. Voor echte mtb’ers biedt deze tocht wellicht weinig uitdagingen (geen single-tracks, geen al te steile klims,…) maar voor wie al eens lekker wil bollen en van de prachtige natuur wil genieten is dit een perfect tochtje.
De blauwe route (nr.2) is al heel wat steviger. Ik begon opnieuw langs de spoorlijn tussen Mortehan en Saint Médard. Aan de Coeur de l’Ardoise draai je links en dan begint meteen een stevig stuk door de bossen. Vooral het laatste stuk (tussen Chateau de Fées en Mortehan-dorp) was heftig. Een paar stevige klimpartijen, enkele zotte afdalingen en vooral het laatste stuk zigzag tot op Semois-niveau deden me afzien van m’n plan om deze route te combineren met de groene (nr.1). Zalige route!
Wegens te veel Jack Daniels deed ik er de derde dag goed aan om niet te kiezen voor de groene route (nr.1), die blijkbaar redelijk wat klimwerk biedt, maar koos ik voor de rustigere blauwe nr.4. Eerst vanuit Herbeumont het laatste stuk van route nr.3 in tegengestelde richting tot Saint-Medard (dus ook klimmen) om nadien via Stramont en Pont de la Gaillette terug richting Herbeumont te bollen. Deze tocht (ook weer vrijwel nergens pijltjes te vinden) heeft op veel stukken weinig te bieden voor echte mtb’ers, maar de omgeving is heel mooi, er valt hoe dan ook lekker veel te klimmen. Het laatste stuk (de afdaling van op het plateau tot aan de Semois) is dan wél weer heel tof en off-road.
Vumme
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 mar 2022 16:42

Re: Vaste routes rond Herbeumont ???

Bericht door Vumme »

Deze is ook wel leuk! Wel geen vaste route...
https://www.openrunner.com/r/14072500
Plaats reactie