Gedinne

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
feliks
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 dec 2003 14:10
Contacteer:

Gedinne

Bericht door feliks »

Is er al eens iemand geen fietsen naar Gedinne? (40 km van dinant) Is dat de moeite?

Aantal routes 10
Afstand 5-7-15-16-27-28-37-48-53-60 km
Startplaats centrum van Gedinne (mini-golf)
Bewegwijzering genormaliseerd, met nummer
Informatie VVV Gedinne 061/587484
Links www.gedinne.be
Wegbeschrijving
Fietsverhuur
Opmerkingen * Aansluiting mogelijk op de route van Rienne[NL]*
Topografische kaart verkrijgbaar 260 BEF
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Ga iets verder en je zult je veel meer amuseren

Bericht door thomatchef »

Ik ben onlangs nog in die buurt geweest. Gedinne is wel de moeite waard (heb er enkel routes gereden) maar naar mijn menig is veel maar niet voldoende bos. Wanneer je een klein beetje verder gaat tot in Vresse sur Semois zit je in een iets bosrijkere omgeving (ook rond de dorpen terwijl rond gedinne zelf er geen bos is). In beide omgevingen zijn er veel mogelijkheden om van de bestaande routes af te wijken maar wat Vresse spannender kan maken is dat je dicht bij een waterloop zit en een heleboel kleine waterlopen, en dit kan leuk zijn om daar eens door te crossen. In vresse heb ik ook meer uitdagende beklimmingen en afdalingen gevonden omdat je daar in een dal zit (Vallee de la semois).

Wanneer je met de trein zou gaan is Gedinne natuurlijk zeer gemakkelijk maar wanneer je met de trein rijdt tot in Graide is het slechts 15km tot in vresse en dat is dan nog grotendeels dalen (hou dus rekening dat je ook zou moeten klimmen :D )
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Ik heb dit (verlengde) weekend in Malvoisin, een deelgemeente van Gedinne, gezeten.
Thierry had me op voorhand al een beetje op de hoogte gebracht van hetgeen ik mocht verwachten van de permanente routes van Gedinne. En ik vond inderdaad de bevestiging van wat hij schreef in de groene route (24km volgens de brochures, 27km op kaart).
Ik ben vertrokken vanuit ons vakantiehuisje in Malvoisin. Een kilometerke licht dalend asfalt alvorens ik op de route kan aansluiten door rechts het bos in te duikelen. Eerder op de dag hadden we al een wandeling gedaan die deels dit stuk route volgde, zodat ik wist waaraan ik me hier mocht verwachten. De eerste 7-8km zijn meteen ook de meest uitdagende. Meestal licht dalend over stenige rotspaadjes naast de Houille. Vanaf een brugje terug stijgen over een breder pad bezaaid met grove stenen. Ook hier blijf je parallel met een waterloopje rijden: de ruisseau d'Aursis. Na een tijdje 180° linksom om over de andere oever terug af te dalen. Ook dit is een tof stuk. Door een te bruusk maneuvre beland ik hier tegen de grond waarbij de bevestiging van mijn zadeltasje afbreekt. Den boel dan maar in m'n achterzak gestoken.
Ik kom terug naast de Houille uit die ik moet blijven volgen tot in het centrum van Vencimont. Daar efkes asfalt om dan links een sterk stijgend pad in te slaan. Hier heb ik effe getwijfeld tussen twee paadjes waardoor ik de beklimming 3 keer heb gedaan eer ik zeker was dat ik goed zat. Zeker een half uur verspeeld daar. Nu een zeer lange rechte bosweg afbollen om op een asfaltweg richting Rienne uit te komen. Dit is een lange en vervelende weg dwars door het centrum van Rienne. Na het centrum gepasseerd te zijn, moet je linksaf een weg in die van asfalt overgaat via half verhard naar onverhard. En hier ga ik ergens kompleet de mist in. ik moet een pijl gemist hebben want ik passeer enkele kruisingen zonder aanduiding. Ik ga op zoek naar een nieuwe aansluiting, maar vind die niet. Gezien ik hier alweer een hoop tijd verlies, besluit ik gewoon over de weg weer te keren. Zelfs een baan in de goede richting vinden is een uitdaging. De eerste weg moet ik al gokken op links of rechts, en uiteraard kies ik de verkeerde kant. Aan het eerste verkeersbord dat ik tegenkom zie ik dat ik rechtsomkeer moet maken om koers te zetten naar Rienne. Van daaruit de kortste weg naar Sart-Custinne waar ik aansluiting vind op de blauwe route die de goeie richting uitgaat. Af en toe heb ik zo gelukkig nog wat offroad kunnen meepikken alvorens terug aan ons verblijf te arriveren.
Conclusie: het is hier een enorm knappe omgeving met gigantisch uitgestrekte wouden, maar de MTB routes zijn zeker niet de referentie om dat naar waarde te kunnen schatten.
De bepijling van de wandel- en MTB routes ziet er nog zeer recent uit, maar zijn niet altijd even opvallend opgesteld waardoor je toch wel op je qui-vive moet blijven ... een kaart is geen overbodige luxe. Ik ben blij da 'k wat heb kunnen rondbollen, maar ik heb niet echt extra bike-techniek kunnen opdoen. Geen Ardennenhoogvlieger wat mij betreft.
Uiteindelijk heb ik 32,5 km gereden in 1u52min (AVS 17,34)
Gebruikersavatar
Ren&Stimpy
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 21:10
Rijdt met: Cannondale Scalpel Carbon

Bericht door Ren&Stimpy »

wat black phantom schrijft is juist. Mijn ouders hebben een chalet tussen sart custinne en malvoisin. Er zitten daar een paar toffe afdalingen en klimmen maar je kan beter vinden. Daarvoor moet je iets dieper. De semois-vallei is veel mooier; grotere bossen maar wel een stuk zwaarder.
Gebruikersavatar
Iglo
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 20 okt 2002 23:54
Rijdt met: Scott, Specialized, Scott

Bericht door Iglo »

Hoi,

Ik leef mee met Black Phantom, want had bij het lezen nen déjà vu. Ik ben maart ll. ook vertrokken vanuit Malvoisin op de groene (oftewel n° 51, oftewel "Le Grenadier" en kreeg in/rond Rienne dezelfde miserie: enorm in het ronde gereden, tot uiteindelijk gewoon op de kaart verder gereden en wreed toffe weggetjes gevonden.
Mij zie je er zeker nog terug in 't kort. Al was het voor de rust alleen al.
NOG EEN OPMERKING : oppassen voor het jachtseizoen dat er aankomt. Een groot gedeelte van de routes is dan gewoon "verboden" terrrein. (tenzij je een lading hagel in je .... wil....)



Groeten,
Iglo
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik vertrek ook veel vanuit vencimont, de routes zijn goed te volgen, maar een kaart is zeker geen luxe.

Spijtig is dat er een hoop mooie stukjes overgeslagen worden.

Ik ben bezig met het verkennen van de streek, ik laat jullie wel iets weten voor een Mountainbike.be tocht volgend jaar. :wink:

ps. In het jachtseizoen moet je volgens de borden vooral van 8 tot 6 uur uit de bossen blijven.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik heb de routes van Gedinne op NGI formaat, als je interesse hebt, laat iets weten, dan mail ik ze door!!
Gebruikersavatar
Iglo
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 20 okt 2002 23:54
Rijdt met: Scott, Specialized, Scott

Bericht door Iglo »

Het voorbije weekendje weer een weekendje Malvoisin - Gedinne gemaakt.
De routes liggen er slecht bij, heel slecht. Maar ja, wat wil je, vorige week was het daar nog langlaufen, en deze week biken .....
Een stuk van de blauwe route (70 km route) was zelfs omgetoverd in een riviertje van 3 mtr breed ... met in het verlengde een klim op een modderpad dat echt niet te berijden was. Dit stuk wordt ook in dalende richting op de gele route gereden. Zelfs zo was dit schaatswerk....
Je start met normale wielen en na 5 meter heb je tractorbanden ......

Bepaalde stukken zijn compleet kapot door de bos/kap/zaagwerken. Niks aan te doen, dus moet je zelf een beetje "koppelen" van routes doen. De bossen rond La Tour du Millenium zijn een goed alternatief, en omhoog moet je zeker. Deze plek ligt immer op een hoogte van +/- 460 meter en als je ernaartoe wil, moet je klimmen. Klimplezier verzekerd.
Afin voor de bepijlde routes; misschien nog even wachten tot de ondergrond wat droger ligt.
Wat betreft de bepijling heb ik de indruk dat deze vernieuwd is, maar dat het oud zeer er nog niet uit is nl. : de bepijling in en rond Gedinne. ..... Jongens wat is en blijft dit een zoekwerk daar ......

De streek blijft me echt bekoren.

Greetz
Iglo
Gebruikersavatar
casper
Mountainbiker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 16 okt 2003 18:55
Rijdt met: Cube Reaction race, Marzochi, HS33, Full xt
Contacteer:

Bericht door casper »

Iemand de laatste tijd nog ervaringen gehad met de routes in Gedinne ??
Ben daar nl het weekend van 11 nov. en de bike gaat mee :-)

Groeten,
Casper :lol:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ben er dit weekend nog geweest, de groene route lag er ongewoon droog en zeer bereidbaar bij, zelfs in de lus langs de houille viel er nog te rijden (veelal onmogelijk door de mud!)

Let wel op voor jagers, ik heb 11 nov op een paar jachtbordjes zien staan!

ps. Er is een nieuwe (duidelijkere) kaart uit met de mtb en wandelroutes!
Plaats reactie