Mountainbikers en paarden

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
jakke2k
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: ma 07 nov 2005 21:40
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door jakke2k »

medguy schreef:In het Zoniënwoud vant zelfde op de wegen waar ze niet mogen kakken ze et weeral vol, maar in het Brussels gewest hebben ze daar ietske op gevonden, ze hebben zo houten poorten gemaakt waar fietsers gemakkelijk onder kunnen maar mensen op paarden niet :P Geen vervelende kak meer op de singletrakcs :-D (nu die wandelaars daar nog weg krijgen :evil: )
Sorry hoor, maar dit gaat er nu toch wel echt over! Waarom zouden de wandelaars uit de bossen moeten blijven, en waarom zouden de ruiters uit de bossen moeten blijven?
Ruiters maken alles kapot? bekijk het bos maar eens na een tt
Wat misdoen wandelaars? Ah, ze wandelen over dezelfde paden als jij wil fietsen, of laagvliegen? Schrijf je dan in in een competitie en doe mee aan wedstrijden.
De bossen en de velden zijn toegankelijk voor iedereen, en zo hoort het ook te blijven. Alleen door elkaar te respecteren en vriendelijk te behandelen kunnen we ergens komen.

Vroeger konden de ruiters ook gaan waar ze wilden. Waarschijnlijk hebben er daarn een paar de ezel uitgehangen en daardoor zijn nu alle ruiters gestraft. Handig voor de fietsers en de wandelaars, maar vroeg of laat zal hun/ons hetzelfde vergaan.

Gedraag u gewoon netjes en beleefd en iedereen kan nog lang genieten van buitensport, in welke vorm dan ook!
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

jakke2k schreef:
medguy schreef:In het Zoniënwoud vant zelfde op de wegen waar ze niet mogen kakken ze et weeral vol, maar in het Brussels gewest hebben ze daar ietske op gevonden, ze hebben zo houten poorten gemaakt waar fietsers gemakkelijk onder kunnen maar mensen op paarden niet :P Geen vervelende kak meer op de singletrakcs :-D (nu die wandelaars daar nog weg krijgen :evil: )
Sorry hoor, maar dit gaat er nu toch wel echt over! Waarom zouden de wandelaars uit de bossen moeten blijven, en waarom zouden de ruiters uit de bossen moeten blijven?
Ruiters maken alles kapot? bekijk het bos maar eens na een tt
Wat misdoen wandelaars? Ah, ze wandelen over dezelfde paden als jij wil fietsen, of laagvliegen? Schrijf je dan in in een competitie en doe mee aan wedstrijden.
De bossen en de velden zijn toegankelijk voor iedereen, en zo hoort het ook te blijven. Alleen door elkaar te respecteren en vriendelijk te behandelen kunnen we ergens komen.

Vroeger konden de ruiters ook gaan waar ze wilden. Waarschijnlijk hebben er daarn een paar de ezel uitgehangen en daardoor zijn nu alle ruiters gestraft. Handig voor de fietsers en de wandelaars, maar vroeg of laat zal hun/ons hetzelfde vergaan.

Gedraag u gewoon netjes en beleefd en iedereen kan nog lang genieten van buitensport, in welke vorm dan ook!
Hier ben ik het helemaal mee eens, Jakke. =D> =D> =D>
SoundLeSs
Mountainbiker
Berichten: 484
Lid geworden op: ma 19 nov 2007 15:59
Rijdt met: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Bericht door SoundLeSs »

elmago schreef:
jakke2k schreef:
medguy schreef:In het Zoniënwoud vant zelfde op de wegen waar ze niet mogen kakken ze et weeral vol, maar in het Brussels gewest hebben ze daar ietske op gevonden, ze hebben zo houten poorten gemaakt waar fietsers gemakkelijk onder kunnen maar mensen op paarden niet :P Geen vervelende kak meer op de singletrakcs :-D (nu die wandelaars daar nog weg krijgen :evil: )
Sorry hoor, maar dit gaat er nu toch wel echt over! Waarom zouden de wandelaars uit de bossen moeten blijven, en waarom zouden de ruiters uit de bossen moeten blijven?
Ruiters maken alles kapot? bekijk het bos maar eens na een tt
Wat misdoen wandelaars? Ah, ze wandelen over dezelfde paden als jij wil fietsen, of laagvliegen? Schrijf je dan in in een competitie en doe mee aan wedstrijden.
De bossen en de velden zijn toegankelijk voor iedereen, en zo hoort het ook te blijven. Alleen door elkaar te respecteren en vriendelijk te behandelen kunnen we ergens komen.

Vroeger konden de ruiters ook gaan waar ze wilden. Waarschijnlijk hebben er daarn een paar de ezel uitgehangen en daardoor zijn nu alle ruiters gestraft. Handig voor de fietsers en de wandelaars, maar vroeg of laat zal hun/ons hetzelfde vergaan.

Gedraag u gewoon netjes en beleefd en iedereen kan nog lang genieten van buitensport, in welke vorm dan ook!
Hier ben ik het helemaal mee eens, Jakke. =D> =D> =D>
tuurlijk mag iedereen in de bossen komen. Ik zeg ook altijd vriendelijk goeiedag tegen de mensen. Maar ik vind gewoon dat als het bij wet verboden is hondenkak te laten liggen, dat dat dan ook voor paarden moet gelden. Het is ni leuk als uw benen volhangen met paardendrek omdat je juist eventjes tegen je bikepartner aan het praten bent.
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

SoundLeSs schreef:
elmago schreef:
jakke2k schreef: Sorry hoor, maar dit gaat er nu toch wel echt over! Waarom zouden de wandelaars uit de bossen moeten blijven, en waarom zouden de ruiters uit de bossen moeten blijven?
Ruiters maken alles kapot? bekijk het bos maar eens na een tt
Wat misdoen wandelaars? Ah, ze wandelen over dezelfde paden als jij wil fietsen, of laagvliegen? Schrijf je dan in in een competitie en doe mee aan wedstrijden.
De bossen en de velden zijn toegankelijk voor iedereen, en zo hoort het ook te blijven. Alleen door elkaar te respecteren en vriendelijk te behandelen kunnen we ergens komen.

Vroeger konden de ruiters ook gaan waar ze wilden. Waarschijnlijk hebben er daarn een paar de ezel uitgehangen en daardoor zijn nu alle ruiters gestraft. Handig voor de fietsers en de wandelaars, maar vroeg of laat zal hun/ons hetzelfde vergaan.

Gedraag u gewoon netjes en beleefd en iedereen kan nog lang genieten van buitensport, in welke vorm dan ook!
Hier ben ik het helemaal mee eens, Jakke. =D> =D> =D>
tuurlijk mag iedereen in de bossen komen. Ik zeg ook altijd vriendelijk goeiedag tegen de mensen. Maar ik vind gewoon dat als het bij wet verboden is hondenkak te laten liggen, dat dat dan ook voor paarden moet gelden. Het is ni leuk als uw benen volhangen met paardendrek omdat je juist eventjes tegen je bikepartner aan het praten bent.
Tja, shit happens hé. :lol:
Ik heb ook al vol dog- and horseshit gehangen, en ik was daar toen ook niet echt gelukkig mee, maar er zijn al zoveel regeltjes en verboden dat er op de duur niets leuk meer overblijft voor de mensen.
Wij vloeken (meestal terecht) op honden en paardenstr*nt op "onze" padjes, en de wandelaars vloeken op de sporen van onze mountainbikes na een moddertoertocht op "hun" wandelpaden. :roll:
Leven en laten leven zou ik zeggen. :wink:
MC Annabelle
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 okt 2007 14:26
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2006; Cube Access WLS Pro

Bericht door MC Annabelle »

Dit weekend nog mensen te paard tegengekomen. Ik heb gewacht tot ze allen achter elkaar reden en dan ben ik rustig gepasseerd. Zoals gezegd: een paard blijft een beest en kan dus onverwacht reageren.
Tijden het mountainbiken nog nooit problemen gehad met paarden, wel al tijdens het wandelen (op wandel-, fiets- en paardenpad). Ik vind dat als je op een gedeeld pad rijdt, je niet moet galopperen met je paard. Wij zijn zo al een aantal keren serieus geschrokken en de graskant moeten induiken.
Voor de rest stoort het mij totaal niet om paden te moeten "delen".
syscokalex
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04 jul 2008 14:09
Rijdt met: Gary Fisher Joshua XO

Bericht door syscokalex »

Ik kan kort zijn met antwoord:


Ok het is misschien over-overdreven om te stoppen zoals hij doet. Maar wat hij verder nog vertelt is wel toepasselijk...

Amabassadeur is een goede omschrijving van wat je bent op de baan met je bike...


Grtz...
timothyd
Mountainbiker
Berichten: 1036
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 19:14
Contacteer:

Bericht door timothyd »

Vertragen en een teken geven dat je wil passeren... meer hoeft niet zolang ze maar op de hoogte zijn. Een tijdje geleden had ik bijna zo een zweepje op mijn hoofd gekregen, lijkt me handig als ze dit wat hoger houden ipv langs hun paard :-)
Gebruikersavatar
Rocky Rider
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:32
Rijdt met: Rockrider 8.1 (R.I.P), Ridley X-bow

Bericht door Rocky Rider »

Ik probeer ook altijd ruiters met de nodige afstand en vertraging in snelheid te passeren. Het zou idd niet zo leuk zijn om de dieren te laten schrikken. Heb je al eens gezien hoe hoog zo'n ruiter soms zit? Als je weet dat van je bike vallen al zo'n pijn doet, hoe erg zou het dan wel niet zijn om van een paard te vallen.
Voorts vind ik ruiters over het algemeen allemaal zeer hoffelijk en vriendelijk, je krijgt steevast een goeiedag terug en meestal rijden ze uit zichzelf al achter elkaar aan =D> .
Enige minpuntje dat ik wil vermelden, maar misschien is de topic van de permanente routes hiervoor beter geschikt, ik dat op de bloso route van Herselt de groene route over paden gaat die de ruiters ook gebruiken. Daar kan je in het vochtige Belgenland dus haast nooit deftig overheen fietsen.
Ik weet dat de ruiters hier niets aan kunnen doen maar men had daar toch beter voor een afscheiding tussen ruiter- en bikerpad gezorgd.

Hoffelijkheid opent vele deuren. Als je ruiters of wandelaars tegenkomt en zelf goeiedag zegt krijg je bijna altijd een vriendelijke goeiedag terug.
En als je zorgt dat je veilig (dus met aangepaste snelheid en dito afstand) passeert wordt dat ook geapprecieerd. Oh, en als er iemand voor jou opzijgaat, zeg dan ook even dankuwel, je wordt vaak beloond met een welgemeende glimlach :lol: .

We wonen al met zovelen in een veel te klein landje waarin bovendien nog veel te weinig natuur te vinden is ook, dus wees een beetje verdraagzaam, iedereen heeft recht om zijn/haar hobby uit te oefenen, vooral dan die geen schade aan de natuur aanrichten en nog gezond zijn voor de fysiek ook.
jakke2k
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: ma 07 nov 2005 21:40
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door jakke2k »

FMC Annabelle schreef:Dit weekend nog mensen te paard tegengekomen. Ik heb gewacht tot ze allen achter elkaar reden en dan ben ik rustig gepasseerd. Zoals gezegd: een paard blijft een beest en kan dus onverwacht reageren.
Tijden het mountainbiken nog nooit problemen gehad met paarden, wel al tijdens het wandelen (op wandel-, fiets- en paardenpad). Ik vind dat als je op een gedeeld pad rijdt, je niet moet galopperen met je paard. Wij zijn zo al een aantal keren serieus geschrokken en de graskant moeten induiken.
Voor de rest stoort het mij totaal niet om paden te moeten "delen".
Sterker nog, zij zijn wettelijk verplicht om andere weggebruikers in stap te kruisen of in te halen. Je kan toestemming vragen om anders te doen, maar de vuistregel is in stap. Ruiters die je voorbij komen gestoven kan je daar dus gerust op aanspreken.

Verder is het een kwestie van genoeg afstand te houden (zowel achter als naast de paarden), de ruiter even verwittigen als je wil in halen en hoffelijk zijn. Soms is even wachten of inhouden de beste optie. En laat ons vooral met zijn allen genieten van die paar groene vlekken in ons Belgenland =D>

Over Herselt: ok, het is als mtb-er soms niet zo handig om over een door paarden kapot gelopen pad te rijden. Maar ruiters klagen ook als ze over een pad gaan waar net een toertocht geweest is en het pad ook compleet om zeep is. En eerlijk gezegd zijn de boswerkzaamheden in Herselt toch nog veel erger dan die hoefsporen. Ik heb er dit weekend nog eens goed van naast mijn fiets gelegen in herselt #-o
Gebruikersavatar
Duffman
Mountainbiker
Berichten: 914
Lid geworden op: zo 19 aug 2007 11:41
Rijdt met: Giant Boulder (zwart)

Bericht door Duffman »

jakke2k schreef:Verder is het een kwestie van genoeg afstand te houden (zowel achter als naast de paarden), de ruiter even verwittigen als je wil in halen en hoffelijk zijn.
Lijkt me sowieso het veiligste want af en toe valt daar vanachter wel eens iets uit :wink:
Plaats reactie