Mountainbikers en paarden

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

Real Epic '89 schreef:Wel grappig dat nu de honden verhalen in de meerderheid zijn geworden.

Vaak als ik een hond tegen kom zie je deze verstarren. Het verhaal van staart tussen de benen en oortjes in de verkeerde houding. Mijn ervaring is dat op het moment dat ik mijn benen stil houd je ze ziet ontspannen en zelfs om ziet draaien. Zeker niet hard weg fietsen. Dit is een natuurlijke reflex van een hond versus prooi dier. Rent hij toch achter je aan. Hou ik mijn benen stil en in no time vinden ze het niet leuk meer.

Mijn hond loopt altijd los. Hij is gewend om met mij mee te fietsen. Hij wil als we wandelen wel eens vrolijk achter een fietser aanrennen. Vergissing. Als we wandelen en aan de lijn houden zie ik zijn gedrag veranderen. Dan is hij zijn vrijheid kwijt en verstard. Hij loopt altijd los naast ons als er andere pad gebruikers zijn. Wij hebben een Bordercolli.

:lol: mensen die mij kennen weten dat ik geen liefhebber ben van borders :lol:

een border is meestal (dus niet allemaal) niet zo'n sterke hond die het drijven in hem heeft en graag jaagd maar niet afwerkt... ook meestal door zijn zacht karakter een hond die makkelijk te controleren is en vlug onder de indruk...

9/10 als zo'n hond achter je aanrent kan je hem gewoon wegjagen.... andere rassen zou je zo eerder opjutten en nog minder vriendelijk maken....
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Real Epic '89 »

Grappig. We maken het wel vaker mee dat mensen de Bordercolli onderschatten. 80% van wat we op straat tegen komen komt uit een show lijn. Dit is een hele andere colli dan de werklijn waaruit onze vandaan komt. Daarom zijn er ook veel problemen met mensen die een Bordercolli kopen en niet goed geïnformeerd zijn. Bordercollies zijn onderandere gekruist met Jack-Russels. Vandaar dat ze altijd met het pootje omhoog staan. Kortom zeer eigenwijs, eigen gereid en zijn gefokt om zonder herder zelf beslissingen te nemen. Je moet ze heel kort houden anders zijn ze zo slim dat ze mentaal over je heenlopen. Het drijven van schapen is een natuurlijk gewoonte die ook bij wolven voorkomt alleen de laatste bijt/ afmaken wordt snel afgeleerd.

Zo nu weer :off:
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

[quote="Real Epic '89"]Grappig. We maken het wel vaker mee dat mensen de Bordercolli onderschatten. 80% van wat we op straat tegen komen komt uit een show lijn. Dit is een hele andere colli dan de werklijn waaruit onze vandaan komt. Daarom zijn er ook veel problemen met mensen die een Bordercolli kopen en niet goed geïnformeerd zijn. Bordercollies zijn onderandere gekruist met Jack-Russels. Vandaar dat ze altijd met het pootje omhoog staan. Kortom zeer eigenwijs, eigen gereid en zijn gefokt om zonder herder zelf beslissingen te nemen. Je moet ze heel kort houden anders zijn ze zo slim dat ze mentaal over je heenlopen. Het drijven van schapen is een natuurlijk gewoonte die ook bij wolven voorkomt alleen de laatste bijt/ afmaken wordt snel afgeleerd.

Zo nu weer :off:[/quote]


best ;)

want over borders zullen we toch niet overeen komen....
ik ben niet voor exotische rassen... zeker niet mits we een eigen Belgische Herdersras die alle sporten/werk kan dus hoeven we geen exotisch ras te kopen !! [-X

ik ken enkel borders uit de zeer weinig agility die ik soms bekijk.. die echte engelse schaapdrijvers ken ik niet echt (slechte enkele die hun hond uit zo'n lijn zouden gekocht hebben...)
show-border weet ik maar 1 die zo een heeft... verschrikkelijk zit 0 in van karakter.....


(ik zeg niet dat alle Belgische herders perfect zijn ! mijn Groenendaeler is ook niet perfect ! redelijk wantrouwig en veel te scherp en zeer vlug naar het agresssieve... door de scherpte goed voor bewaking maar de kalme momenten niet voor de sport (knabbelt/pompt ook teveel in zijn beet.. totaal niet droog)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Edlisjas »

Ik geef het maar mee. Volgens ruiters kan een mountainbiker zich best zo groot mogelijk maken (recht gaan staan op de trappers) wanneer hij een paard ziet afkomen.
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Lup »

Als iedereen gewoon normaal doet, is er niets aan de hand natuurlijk. De paarden laten schrikken is nergens voor nodig, maar op single tracks met paarden stil gaan staan ook niet....
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Free_ltd »

Grappig? Als een hond achter u aan rent, dan wil dat zeggen dat de eigenaar in overtreding is :-p

2 weken terug een hond tegen gekomen int bos. Eigenaar dacht dat er er daar geen MTB'ers mochten komen en begon ambras te maken dat dat de gemeente nog wat meer borden moest plaatsen. Ik antwoorde daarom dat ze idd borden moesten bij plaatsen waarop staat dat een hond niet los mag lopen. Toen wist m ff ni meer wat zeggen.
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Lup »

Ik ben 'n hondenliefhebber, maar ben wel van mening dat eigenaren moeten zorgen dat hun hond in open terreinen waar wandelaars en fietsers komen, geen andere mensen ambeteert. Gelukkig hebben de meeste hondenbezitters in de bossen hun hond zo opgevoed dat die hond luistert. Soms rennen ze uit enthousiasme 'n stukje mee. Een keer gehad dat 'n hond agressief werd, dat was 'n Stafford en daar liep iemand bij die die hond duidelijk niet onder controle had en waarschijnlijk niet goed heeft opgevoed.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Wacky-S »

Lup schreef:Gelukkig hebben de meeste hondenbezitters in de bossen hun hond zo opgevoed dat die hond luistert.
Een hond hoort aan de leiband te lopen, of het nu een hij of een zij, groot of klein, dik of dun, goed of slecht opgevoed,... is.
Er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin je hond niet meer luistert.
Zelf heb ik van kleins af aan ook honden gehad en er was niets zo vervelend dan als je ging wandelen dat andere loslopende honden op je afkwamen.
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Lup »

Wacky-S schreef:
Lup schreef:Gelukkig hebben de meeste hondenbezitters in de bossen hun hond zo opgevoed dat die hond luistert.
Een hond hoort aan de leiband te lopen, of het nu een hij of een zij, groot of klein, dik of dun, goed of slecht opgevoed,... is.
Er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin je hond niet meer luistert.
Zelf heb ik van kleins af aan ook honden gehad en er was niets zo vervelend dan als je ging wandelen dat andere loslopende honden op je afkwamen.
Dat klopt natuurlijk wel dat zo'n situatie zich altijd 'n keer voor kan doen. Ik wandel zelf ook weleens met mijn hond en dat is vervelend inderdaad. Vooral ook de reacties van sommige hondenbezitters die doen alsof dat spelen is. Dat is het vaak ook gewoon niet als je daar zelf met een hond loopt.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Muntanya »

Misschien heb ik erover gelezen...

Mag ik als fietser op ruiterpaden? Omgekeerd mag het niet, dat ben ik bij de wegcode wel twaalvenveertig keer tegengekomen, maar kan ik op hun paden mij begeven? Op eigen risico natuurlijk...
Plaats reactie