Mountainbikers en paarden

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

eL Tee schreef:
Bassie_1985 schreef:Ik heb meer problemen met honden die niet aan de leiband zitten rond te lopen en opeens na een bocht voor uw wiel opduiken en je dan hard moet remmen ](*,)

En dan de baas die zegt : In de bos mag hij toch vrij rondlopen... Ja ok, maar niet op een MTB/paarden-route vind ik.
Neen, in principe mag een hond NIET vrij lopen, nergens. Enkel in een afgesloten tuin.

Je dient als diereneigenaar ten allen tijde controle over jouw dier te hebben. Er zijn enkele uitzonderingen zoals bvb. een kat.

Ik heb geen problemen met honden (ik heb zelf een sloor van een Bull Terrier), en ben er ook niet snel bang van. Een dreigende hond negeer ik (doch heb 'm altijd in de gaten), en als 'm te dicht komt krijgt 'm een hieltje of een pedaaltje tussen de ribben. De fietsers na mij zijn me soms al eens dankbaar :-)
geen aanrader.....

zelf hou ik mijn honden altijd aan de leiband (als ze niet samen zijn valt het nog mee... Maar als ze beide mee zijn dan is mijn oudste redelijk beschermend tegen de jongste.... dan kan hij geen fietser zien...)
en geloof me niet alle rassen zijn zo traag en sloom als een Bull.... sommige rassen zijn net iets sneller en net iets actiever....
nu als ik ze samen heb hou ik ze kort en dicht als er iemand passeerd.... ook laat de jongste het al van een afstand weten dat hij niet graag heeft dat er mensen passeren....

ik wil maar zeggen als je iemand ziet zijn honden dicht bij hem roepen/trekken.... pas er dan van op.....
want een beet van een hond zonder dat je in kostum zit...... (zoek anders eens op.....)
net zoals een wielertoerist op baan voor auto's moeten oppassen... je zal misschien in je recht zijn.... Maar je bent de sukkelaar......
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door kazzz »

Even inpikken.. De hond zal veelal bijten/schrik krijgen door de overdracht van angst van zijn baasje.
Als je ziet dat sommige honden kwispelen en de oren netjes hebben wanneer iemand hem streelt tot het baasje aanmaant om voorzichtig te zijn, en dan de oren plat gaan en de staart tussen de benen.....
Je moet ALTIJD oppassen met een hond, maar het ligt vooral aan de africhting ervan. ELKE hond kan opgeleid worden zodat een passerende biker/wandelaar/hond/paard..... geen bedreiging of afleiding zorgen en dat de hond bang gaat reageren.
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door johan1983be »

wij trachten als wij van ver een biker of wandelaar met hond zien afkomen, onze honden te laten zitten. Met bikers, en paarden trouwens ook, lukt dat redelijk goed. Met andere honden niet, gezien mijne oudste hond ooit gebeten is geweest door een loslopende hond. Soms als wij in Meerdaalbos wandelen op een wandelroute, en daar bij toeval en geheel onverwacht (of we wisten het gewoon niet #-o ) een tourtocht MTB bezig is, houden wij onze honden rechts van ons zeer kort. Bikers waarschuwen elkaar en zo kun je veilig wandelen.

Volgens mij gaat het hier vooral om respect tussen de verschillende beoefenaars van verschillende sporten/hobby's Ik ben tijdens het biken in tervuren bijna in mijn enkel gebeten door ne Jack russell. Ik ben doorgereden en het hondje was ok. In Aarschot liep er een labrador achter mijn fiets aan, kwispelen tot en met. Ik ben gestopt zodat de baas kon komen om hem aan te lijnen. Ik doe de moeite niet om de discussie aan te gaan, want ze luisteren toch niet.... Zelf ben ik van mening, als je je hond niet op alle vlakken kunt controleren, hou je hem aan de lijn (zoals wij dus doen ivm andere honden).
Paarden ben ik nog niet zoveel tegengekomen tijdens het Mountainbiken, maar als ik er tegen kom is het gewoon even gezond verstand gebruiken en respect hebben voor elkaar. Laten merken dat je er bent zodat het beest (het paard dus) zich niet verschrikt en vriendelijk bedanken. Helpt altijd :P
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door eL Tee »

@Steviejanneke: ik heb ook nog 7 Jack Russells gehad. Tegelijkertijd. Ja, er zijn kwikkere honden dan een Bull Terrier, dat weet ik als geen ander. En ik heb er evenmin schrik van.

Zei het dat ik wel uit de buurt van El Perro's busje blijf wanneer Troyke waakt :lol:
Laatst gewijzigd door eL Tee op zo 15 sep 2013 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

kazzz schreef:Even inpikken.. De hond zal veelal bijten/schrik krijgen door de overdracht van angst van zijn baasje.
Als je ziet dat sommige honden kwispelen en de oren netjes hebben wanneer iemand hem streelt tot het baasje aanmaant om voorzichtig te zijn, en dan de oren plat gaan en de staart tussen de benen.....
Je moet ALTIJD oppassen met een hond, maar het ligt vooral aan de africhting ervan. ELKE hond kan opgeleid worden zodat een passerende biker/wandelaar/hond/paard..... geen bedreiging of afleiding zorgen en dat de hond bang gaat reageren.

mijn oudste kijkt geen fietser aan als hij alleen is..... mijn jongste is was van jongs af aan redelijk scherp en deed beet naar alles wat bewoog.... veel verbeterd al maar ik train er nu niet meer mee (was te vlug agressief door zijn scherpte) maar mits mijn oudste altijd beschermend is geweest doet hij dat nu enkel als de jongste mee is

en de oudste zijn oren gaan niet plat en staart zit nooit tussen zijn benen.... geloof me maar... die maak je niet bang....

ik wil hier gewoon maar zeggen als je honden tegenkomt pas een beetje op.........

er zit veel verschil in honden.... bv mijn groendaeler zou een knabbelende beet geven (daarom train ik er ook niet meer mee zijn beet is niet goed) dus breede blauwe plekken met lichtjes bloed,
terwijl mijn Terv niet makkelijk lost.... dus bloed en mogelijk pezen gescheurt....

als ik iemand tegenkom en ik zie ze roep ik mij honden altijd dicht... maar fietsers van achter mij komen zie ik ze niet altijd vroeg dus eens roepen dat je aankomt en er niet te dicht bij rijden !!!
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

johan1983be schreef:wij trachten als wij van ver een biker of wandelaar met hond zien afkomen, onze honden te laten zitten. Met bikers, en paarden trouwens ook, lukt dat redelijk goed. Met andere honden niet, gezien mijne oudste hond ooit gebeten is geweest door een loslopende hond. Soms als wij in Meerdaalbos wandelen op een wandelroute, en daar bij toeval en geheel onverwacht (of we wisten het gewoon niet #-o ) een tourtocht MTB bezig is, houden wij onze honden rechts van ons zeer kort. Bikers waarschuwen elkaar en zo kun je veilig wandelen.

Volgens mij gaat het hier vooral om respect tussen de verschillende beoefenaars van verschillende sporten/hobby's Ik ben tijdens het biken in tervuren bijna in mijn enkel gebeten door ne Jack russell. Ik ben doorgereden en het hondje was ok. In Aarschot liep er een labrador achter mijn fiets aan, kwispelen tot en met. Ik ben gestopt zodat de baas kon komen om hem aan te lijnen. Ik doe de moeite niet om de discussie aan te gaan, want ze luisteren toch niet.... Zelf ben ik van mening, als je je hond niet op alle vlakken kunt controleren, hou je hem aan de lijn (zoals wij dus doen ivm andere honden).
Paarden ben ik nog niet zoveel tegengekomen tijdens het Mountainbiken, maar als ik er tegen kom is het gewoon even gezond verstand gebruiken en respect hebben voor elkaar. Laten merken dat je er bent zodat het beest (het paard dus) zich niet verschrikt en vriendelijk bedanken. Helpt altijd :P

inderdaad !! elkaar een beetje respectvol mee omgaan is het best van al :wink:

ik heb eens een route gereden waar er dan ook een paarden-tourtocht was (of hoe het ook noemt :lol: )
wij waren vriendelijk tegen de ruiters en zij tegen ons !
vergeet niet dat ze op een vluchtdier zitten en als er iets gebeurt dan zit je om een 600-800kg dier die toch een redelijk snelheid kan lopen..... en met je 10kg fiets maak je vlugger en makkelijker plaats dan zij ! dus vin dik het maar normaal dat wij met onze fiets plaats maken (voorrang voor de grootste zoals met de auto eigenlijk é :-D )
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Bassie_1985 »

Voor paarden stop ik altijd. Honden (loslopend) stop ik altijd voor als ze van de andere richting komen. Honden in dezelfde richting reed ik stilletjes voorbij met een zeeeeer grote bocht er omheen :lol:
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door steviejanneke »

Bassie_1985 schreef:Voor paarden stop ik altijd. Honden (loslopend) stop ik altijd voor als ze van de andere richting komen. Honden in dezelfde richting reed ik stilletjes voorbij met een zeeeeer grote bocht er omheen :lol:



Super !! het is geen ding van bang of niet.... het is om geen ongelukken te hebben :wink:
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Oldenbarnevelt »

Vandaag iets grappig meegemaakt.

Ik rijd op de onverharde dijk van een rivier en ik wil een man met drie loslopende teckels (stoofbuizen) passeren. Dus ik zeg "excuseer" en hij zegt "wacht, wacht, wacht" en hij gaat op een van die honden liggen (hij lag de hond niet plat). Ik vraag "hebt ge hem", waarop hij zegt "hij loopt anders achterna".

Vraag me wel af hoe vaak die mens op de grond moet gaan liggen.
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Mountainbikers en paarden

Bericht door Real Epic '89 »

Wel grappig dat nu de honden verhalen in de meerderheid zijn geworden.

Vaak als ik een hond tegen kom zie je deze verstarren. Het verhaal van staart tussen de benen en oortjes in de verkeerde houding. Mijn ervaring is dat op het moment dat ik mijn benen stil houd je ze ziet ontspannen en zelfs om ziet draaien. Zeker niet hard weg fietsen. Dit is een natuurlijke reflex van een hond versus prooi dier. Rent hij toch achter je aan. Hou ik mijn benen stil en in no time vinden ze het niet leuk meer.

Mijn hond loopt altijd los. Hij is gewend om met mij mee te fietsen. Hij wil als we wandelen wel eens vrolijk achter een fietser aanrennen. Vergissing. Als we wandelen en aan de lijn houden zie ik zijn gedrag veranderen. Dan is hij zijn vrijheid kwijt en verstard. Hij loopt altijd los naast ons als er andere pad gebruikers zijn. Wij hebben een Bordercolli.
Plaats reactie