Heusden-Zolder 'Meylandt' - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gast

Bericht door Gast »

Ben afgelopen zaterdag (met vader en broer, voor beiden eerste maal op MTB-parcours) deze tocht gaan doen. Zeer aangenaam voor de beginners, doch met de sneeuw oppassen geblazen. Wegaanduiding was ok maar de rit zelfs een beetje saai als je al wat veldwerk gewoon bent. Toch van genoten hoor, zeker van die bruine leffe en dat stuk appeltaart aan de aankomst =D>
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Zonet nog is de Bloso Route gereden - aan de mijnterril stond een groot hek aan de voetgangersingang met de mededeling dat sinds 3 maart alle toegang verboden is wegens gevaar op grondverzakking. Het nodige onderzoek wordt gedaan. Jammer :(
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Vandaag voor de eerste keer de vaste route hier gereden.

Op het bord aan de start zagen we een groene en blauwe route. Maar bij de pijltjes op het bord zat er ook een rood bij, zonder een rood stuk op de route :-?

Op ongeveer een 5km rijden (schat ik) komen we een rood pijltje tegen, maar wij toch maar groen volgen... blijkt dat dit ook een lus was die bij de blauwe route hoorde. In totaal hebben we slechts 36km gereden toen we terug aan de start kwamen.

De route ligt er vadaag goed bij, weinig modder ondanks de regenval van de laatste dagen. Juist het stuk treinbedding langs het fietspad ligt er vettig bij.

Hier ga ik nog terug rijden, vond het toch wel een fijn parcours. Maar dan vertrek ik wel van thuis met de fiets en pik ik aan op de route aan de terril.
Gebruikersavatar
Willy V+2
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 okt 2004 20:51
Rijdt met: Merida
Contacteer:

Bericht door Willy V+2 »

Terril Zolder nog steeds gesloten. (15 april)
Afbeelding

De terril is ... voor voetgangers (want mtb-ers zijn normaal niet toegelaten,) afgesloten sinds 3 maart.
Schapen heb ik er nog wel zien lopen.
Afgesloten bij "hoogdringendheid" .....
Het onderzoek is "lopende" .......
Ik heb niet de indruk dat er in dat onderzoek veel "gelopen" wordt !
Vorige week heb ik wel de politie op de terrril zien "lopen" ......

Hopelijk komt dat onderzoek in een stroomversnelling en loopt 't verder van een leien dakje ! ......
Ondertussen passeren we er ..... kijken ernaar en blijven braafjes op de Meylant-route!
Joris L
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 mei 2006 19:02
Rijdt met: Thompson Trail J3

Bericht door Joris L »

ben net terug.. ik vond het een leuk parcours, zeker voor beginners... wel idd jammer van die terrils..beter er over dan er rond, het heet niet voor niets MOUNTAINbiken maarja...
Het was redelijk goed aangegeven alhoewel je soms wel eens goed moet rondkijken voor dat pijltje...

Al bij al een goed parcours om je conditie goed te houden...
Zal er zeker nog eens terug komen...
Gebruikersavatar
Gunnarken
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: do 19 mei 2005 17:38
Rijdt met: Cube Acid (2005)

Bericht door Gunnarken »

vondet een aangename famillie tocht :)
1 pijltje ontbrak of we hebben het gemist denk ik (albertkanaal, rechts afslaan en dan een 100m verderop ... niets meer)

was wel aangenaam fietsen, maar er is wel helemaal geen moeilijkheid in ...
kan ook wel is aangenaam zijn natuurlijk !!
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Terril is terug open (wel alleen voor voetgangers maar dat was ervoor ook :wink: )

Ben er vandaag even langs gereden, er is wel nog een stuk afgesloten op de terril zelf. Je moet langs de rechterflank omhoog, het kleinere paadje links is dicht.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

ja idd! en onderweg op de route kom je verschillende houten bordjes tegen waarop de routes + de lussen worden in kaart gebracht ..zeer handig!
moet wel zeggen , die terrils zijn ontoegankelijk geworden , wegens verschuivingen in de ondergrond en is dus te gevaarlijk! Dus ga er echt niet op heh! ook niet je fiets erover heffen of zo..kunnen ferme ongelukken gebeuren!
Als je nu echt eens een terril wilt doen, ga dan naar Genk !
langs de blauwe route vind je wel een bmx-parcours terug (iets na de terril) wat ook zeker eens de moeite is om door te crossen :wink:
Gebruikersavatar
Griffon
Mountainbiker
Berichten: 303
Lid geworden op: do 26 jun 2003 22:29
Rijdt met: No Saint Luzifer

Bericht door Griffon »

Vandaag ook nog eens in Heusden naar boven gereden, bijna aan de top kwam een wandelaar naar beneden en deze gaf mij en andere MTBers de schuld van het afsluiten van de terril.
Ik stopte om te vragen hoe wij met onze MTB zo veel meer schade kunnen verichten dan de wandelaars.

Blijkbaar verkondigen mensen van bos en groen dat wij groeven op de wandel paden creëren waarlangs het water naar beneden loopt en zo de erosie langs de paden bevordert.
Ik zou dat raport van het onderzoek wel eens willen lezen om te zien wat werkelijk de oorzaak is.
waarom hebben ze hier op de andere terrils geen last van?

denk dat ik beter wat meer in Beringen of Genk de terril op fiets om mezelf de ellende met bos en groen te besparen.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

mja kameraad van mij die werkt bij de vlaamse gemeenschap en staat in voor de natuurgebieden in heel vlaanderen (projecten rond infrastructuur , groen, boomplaatsing etcetc).
Hij is een van mijn mede-bikers en vertelde een aantal weken terug nog dat de terril in heusden aan het verzakken is aan 1 kant , mede door de losse ondergrond en het snel opwarmen na de winter dit jaar . Volgens hem heeft hier het klimaat alles in de hand gewerkt en niet de fietsers of dergelijke ..alleh daar zei hem toch niets van . De bedoeling van die sluiting is gewoon dat men dit kan herbeplanten met stevigere planten (stevige diepe wortels) , waardoor de ondergrond na enkele maanden/jaren al deftig verstevigd kan worden ..
Erosie is er altijd , ook als je er niet op fietst ...
Wel heeft ie denkik in 1 ding gelijk ...de terril behoort niet tot de meylandroute, die samen met 'bos en groen' is tot stand gebracht , dus mag je feitelijk aannemen dat hier feitelijk niet over mag gefietst worden! de route komt er wel knal langsdoor ...De terril staat dan ook aangegeven als 'bezienswaardigheid langs de route' in de folder ...
Plaats reactie