Holsbeek - BLOSO

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
MudBeast
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: di 13 dec 2005 15:40
Rijdt met: Cube LTD4 2005/Trek Fuel EX 9 2008

Holsbeek - BLOSO

Bericht door MudBeast »

In de MTB guide 2006 stond te lezen dat er in Holsbeek ook een permanente route komt.

Weet iemand hier al wat meer over?
black xesco
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 jan 2006 18:56
Rijdt met: xesco superlite

Bericht door black xesco »

op 24 september gaat om 9u30 de nieuwe vaste route(de pynnockroute)
in holsbeek open.ge kunt ze dan samen met ilke dejongh gaan in rijden.

groene lus 15 km(holsbeek)
blauwe lus 27 km(4 deelgemeente van holsbeek)
groen blauw lus 40 km
groen blauw rood 46 km(traject van de 40 km + een lus van 6 km bij in nieuwrode)
groen blauw rood 53 km(traject van 40 km +lus van 6 km in st pieters rode +lus van 7 km in nieuwrode)
black xesco
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 jan 2006 18:56
Rijdt met: xesco superlite

Bericht door black xesco »

Ik heb de houten paaltjes al zien staan in nieuwrode maar wel zonder pijltjes en ik pijs wel dat het de moeite is het zijn de gekende paadjes.
en in holsbeek komen ze in het gertrudis bos ook wel de moeite hoor.zijn er hier mensen van daar in de buurt.ik ben namelijk facteur in holsbeek.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Re: “De Pynnockroute”

Bericht door Schijfrem »

Heb een beetje info gevonden op de website van de gemeente Holsbeek:

http://urbanus.cevi.be/Holsbeek/site/324/default.aspx

Inhuldiging mountainbikeroute Holsbeek : “De Pynnockroute”
In Holsbeek is er voortaan een officieel en permanent bloso-mountainbikeparcours. Zondagvoormiddag 24 september om 9u30 rijdt het gemeentebestuur samen met onze Holsbeekse trots, Ilke Dejongh, Belgisch en Benelux kampioene mountainbike en onlangs in Nieuw-Zeeland nog bij de tien beste juniores dames van de wereld, de route plechtig in. De “Pynnockroute” is in totaal 55 km lang en bestaat uit 4 lussen elk met een verschillende afstand en een andere kleur. Starten gebeurt aan de Sportschuur in Holsbeek. De Pynnockroute sluit aan op de “Demerlandroute”(Aarschot) en “De 4 Heuvels” mountainbikeroute van Rotselaar. De route kwam er op initiatief van de Sportdienst in samenwerking met Frank Nijs, inwoner van onze gemeente, die als “Peter” van de route zal fungeren. U bent welkom om deze inhuldiging bij te wonen en de route als eerste te komen verkennen.
Tot dan !


Dus, wie eens babbel wil doen met Ilke moet daar zeker aanwezig zijn! :wink:

Adres Sportschuur : Sint-Maurusstraat 2, 3220 Holsbeek.
Neem op de E314 afrit 21- Holsbeek en dan ( links komende vanaf Aarschot, anders rechts vanuit Leuven), de Rotselaarsebaan op en dan ongeveer 1,5 km is het links op de hoek.
Laatst gewijzigd door Schijfrem op vr 15 sep 2006 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

ben al een paar stukjes tegengekomen van de route, en er zitten leuke dingetjes tussen.

ikzelf ben eigenlijk niet zo te vinden voor vaste routes, veel te belastend voor de weggetjes. Als er geen vaste route is, dan wordt de druk op de paadjes veel meer verspreid, en wordt er niet konstant op dezelfde paadjes gefietst. effect was goed zichtbaar op de aarschotste vaste route : de paadjes die er anders bijna altijd perfect bij lagen, liggen er nu meestal kapotgereden bij. Wat de groene gasten dan kan doen zeggen : ziedewel dat bikes alles kapot rijden... Selffulfilling prophecy noemt dat.

Op minstens één plaats kan je ook Holsbeekske anti-mountainbike fenomeen bewonderen : een groot blauw bord met een wandelaar, een traktor, een fietser en moto op. Met een grote dikke streep door de fietser, de moto, en soms (heel soms) ook door de tractor : je mag er dus niet meer passeren op je fiets. Het begint hier echt fantastisch te wemelen van deze dingen. Voorlopig gangen er nog geen kamera's aan die borden, maar als het zo verder gaat dan komen die er wel.

Toen ik thuis vertelde aan de kids waar ze allemaal niet meer met hun fiets mochten passeren, dan werden er een paar heel woest... Tis ver gekomen hoor, hier. De wandelaars die bier komen zuipen op Horst, de bussen die de wandelaars aanvoeren, de nachtelijke organisaties op Horst, alles mag hier. Maar de kinderen mogen met hun fiets de tracks niet meer op. Goe bezig...

En dan hebben we het nog niet over de natuurgebieden gehad, waar je ook niet meer in mag. En ik zie op de verkiezingspamfletten "dat er nog plaats is in Holsbeek voor een nog groter natuurgebied"...

Gisteren ook gekeken naar "Alles uit de kast" ? Er was daar iemand die vertelde hoe hij een melkkar omgebouwd had tot een woonwagen. Er stonden vier wielen op, dus was dat ok. En weet je waar die woonwagen ging geplaatst worden ???? IN EEN NATUURGEBIED !!!

Zaterdag ga ik er trouwens niet bij zijn, want zit dan ergens halverwege de Pyreneeen van de Coast to Coast.
KoenV
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 sep 2005 18:35

Bericht door KoenV »

daarnet een deel van de rode en blauwe lus gedaan. Veel te veel verharde wegen, voor de rest veldwegen die er soms slecht bijliggen.
Er wordt ook een stuk van de Solveldroute (Tielt-Winge) overlapt, onder andere de holle weg naar boven met veel steenafval, die uitkomt in een wijngaard.
Misschien oordeel ik te snel, maar de 20 km die ik over de route gereden heb waren telleurstellend. Hopelijk hebben de andere lussen meer te bieden.
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Dat de andere lussen (dan de blauwe en de rode) meer te bieden zullen hebben, is onwaarschijnlijk: de overblijvende groene lus is in principe de gemakkelijkste en dus de minst mtb-achtige.
Ook ik heb vannamiddag blauw en rood (die laatste bestaat denk ik uit 2 extra lusjes op de blauwe route) van de nieuwe Holsbeekroute afgereden. Wat me niet helemaal lukte omdat de blauwe nog niet volledig afgepijld is (of heb ik ernaast gekeken?). Je ziet wel de paaltjes al staan, maar de eigenlijke bordjes met pijltjes erop zijn nog niet aangebracht. Ze hebben nog 5 dagen...
't Is waar dat er behoorlijk wat asfalt in zit, maar je moet dat ook bekijken vanuit 'gemeentelijk' standpunt: die mensen willen hun route zoveel mogelijk over hun gemeente en deelgemeentes laten gaan en dan zijn er al wel eens wat asfaltstukken nodig. Een TT-organisator hoeft daar veel minder naar te kijken en kan meer zijn eigen ding doen (al moet hij natuurlijk ook rekening houden met de lokale overheden, privé-eigenaars etc).
Al bij al vond ik dat er ook verrassend leuke stukjes in zaten, een en ander herkende ik nog van de Hagelandse Chrono. En dat zou ik zonder zo'n bewegwijzerde route nooit meer hebben teruggevonden. In die zin ben ik zeker wel tevreden van wat ik van het parcours heb gezien (wel een beetje raar dat een stukje gelijkloopt met de al bestaande mtb-Solveldroute, al gaat een stukje van dit nieuwe parcours er ook eens lijnrecht tegenin).
Kortom: een lovenswaardig initiatief dat voor veel mtbikers een degelijke opstap kan zijn om zich te wagen in de mtb-wildernis van het Hageland en toch min of meer te weten waar je aan toe bent en dat je ook weer aan je startpunt uitkomt.
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Bengo schreef:Dat de andere lussen (dan de blauwe en de rode) meer te bieden zullen hebben, is onwaarschijnlijk: de overblijvende groene lus is in principe de gemakkelijkste en dus de minst mtb-achtige.
Dat is inderdaad meestal het geval, maar....
Kijk eens op onderstaand plan waar de groene lus naartoe loopt Bengo !?
Dat lijkt me een stuk met flink wat hoogtemeters :bounce:
Omgeving tussen Kesselse bergen en Chartreuze....en als ik goed zie zit zelfs de Zoenk er in...of niet ?

Afbeelding
KoenV
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 sep 2005 18:35

Bericht door KoenV »

ik heb nu de hele route gedaan, dan valt het eigenlijk nog wel goed mee. hier en daar mooie stukjes, ook nieuwe voor mij. Maar voor die hobbelige, slecht rijdende veldwegen en de vele asfalft heb ik het zo niet, maar ik besef wel dat het niet anders zal kunnen/mogen.
G-Stoel
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: do 08 dec 2005 20:51
Rijdt met: Merida

Bericht door G-Stoel »

Gisteren de groene en blauwe lus gedaan .Normaal is de groene altijd de
makkelijkste maar er zitten toch veel hoogtemeters in.Op de blauwe zitten dan de twee rode lussen ,waar ik de eerste gedaan heb.Deze lus is inderdaad veel veldwerk en ik vrees een beetje voor de winter.Al bij al vind ik dat dzez route mooi is en zeker een aanrader.We kunnen nu dus
mooi beginnen combineren:
Tielt-Winge/Aarschot/Rotselaar/Averbode/Haacht/Holsbeek
Plaats reactie