Lille-Beerse - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door beaver82 »

Den jjag schreef:AfbeeldingAfbeelding

Hey allemaal, zoals op bovenste foto's te zien is, zijn er op de rode lus (single-track naast de golf) enkele jump bergjes aangelegd.
Voor mezelf helemaal geen probleem, maar... aangezien er op deze routes veelvuldig door: beginnende MTBers, kinderen... gereden wordt, kunnen we dit niet goedkeuren.
Vooral niet omdat deze jump routes de Bloso routes kruisen! (zie foto's)
Er zijn ook vrij diepe putten gegraven net naast de Bloso route!

Sorry jongens, maar dit doe je niet.
Aan de andere kant van dit bergje is er veel plaats om zoiets aan te leggen.
Zelf ben ik al enkele jaartjes peter van deze routes ik weet hoeveel moeite het kost om iets aan te vragen.
Doe het nu niet naar de kl.... door zo maar iets aan te leggen.
Wil je zoiets aan leggen, ga naar de gemeentelijke sportdienst en praat eens met deze mensen!

In verband met dit voorval heb ik melding gemaakt bij de bevoegde instanties.

Sportdienst Vlaanderen heeft het volgende geantwoord:

Bedankt voor de feedback. Het lijkt me best dit inderdaad op te volgen en in eerste instantie zou ik aan de gemeente willen vragen te onderzoeken wie de eigenaar/beheerder van dit stuk grond is. Gemeente of ANB of privé eigenaar. Het is belangrijk dit te weten vermits de eigenaar in principe aansprakelijk gesteld kan worden indien er hier ongelukken gebeuren. Het is volgens mij dan ook best dat de eigenaar deze constructies best terug afbreekt. Indien de makers bekend zijn deze hierop wijzen lijkt me moeilijk maar zeker te overwegen om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid hier omtrent.

Hopelijk begrijpen de makers van de jumps dat dit veel te gevaarlijk is.

Groetjes Guido, peter Haarlebeekroute.
Tja, het is dan ook een mtb-route (en je bent niet verplicht de Jumps te nemen). Beetje jammer dat elk putje, wortel en jump gladgestreken moet worden. Mss naam veranderen naar Okra-route?
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Den jjag »

beaver82 schreef:
Den jjag schreef:
Hey allemaal, zoals op bovenste foto's te zien is, zijn er op de rode lus (single-track naast de golf) enkele jump bergjes aangelegd.
Voor mezelf helemaal geen probleem, maar... aangezien er op deze routes veelvuldig door: beginnende MTBers, kinderen... gereden wordt, kunnen we dit niet goedkeuren.
Vooral niet omdat deze jump routes de Bloso routes kruisen! (zie foto's)
Er zijn ook vrij diepe putten gegraven net naast de Bloso route!

Sorry jongens, maar dit doe je niet.
Aan de andere kant van dit bergje is er veel plaats om zoiets aan te leggen.
Zelf ben ik al enkele jaartjes peter van deze routes ik weet hoeveel moeite het kost om iets aan te vragen.
Doe het nu niet naar de kl.... door zo maar iets aan te leggen.
Wil je zoiets aan leggen, ga naar de gemeentelijke sportdienst en praat eens met deze mensen!

In verband met dit voorval heb ik melding gemaakt bij de bevoegde instanties.

Sportdienst Vlaanderen heeft het volgende geantwoord:

Bedankt voor de feedback. Het lijkt me best dit inderdaad op te volgen en in eerste instantie zou ik aan de gemeente willen vragen te onderzoeken wie de eigenaar/beheerder van dit stuk grond is. Gemeente of ANB of privé eigenaar. Het is belangrijk dit te weten vermits de eigenaar in principe aansprakelijk gesteld kan worden indien er hier ongelukken gebeuren. Het is volgens mij dan ook best dat de eigenaar deze constructies best terug afbreekt. Indien de makers bekend zijn deze hierop wijzen lijkt me moeilijk maar zeker te overwegen om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid hier omtrent.

Hopelijk begrijpen de makers van de jumps dat dit veel te gevaarlijk is.

Groetjes Guido, peter Haarlebeekroute.
Tja, het is dan ook een mtb-route (en je bent niet verplicht de Jumps te nemen). Beetje jammer dat elk putje, wortel en jump gladgestreken moet worden. Mss naam veranderen naar Okra-route?
Eventjes getwijfeld of ik hier op ging reageren, volgens mij heb je mijn post hier boven niet goed gelezen (begrepen?).
Het gaat NIET over het gladstrijken of wat dan ook, maar over VEILIGHEID!
En je bent inderdaad niet verplicht om de jumps te nemen.
Maar, er zijn enkele jumps die de route KRUISEN, dit wil zeggen dat de jumper over de route springt, veronderstel dat er dan een kind net daar rijdt!! De gevolgen zijn niet te overzien!!
DAAR gaat het over, er is geen enkele Bloso route die dit toelaat!

Een tijd terug is een paar meter verder een MTBer verongelukt, ik ben er zelf over aangesproken geweest over de veiligheid van de route! Geloof me, dat komt aan.
Toen heb ik ook aangehaald dat het de rode lus is voor (ervaren) MTBers, en dat je moet zien wat je kan en zeker wat je niet kan. Maar veiligheid boven alles!

Ik zal er alles aan doen om de gevaarlijke jumps weg te laten halen (moest er geen corona lock down zijn, deed ik het zelf)!
Dan zal het zoals jij het noemt een "Okra route" zijn.

Groeten Guido,
Sport Vlaanderen peter voor de Haarlebeekroute.
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door beaver82 »

Hoi Guido,

Na het teruglezen van mijn reactie besef ik dat deze mss een beetje verkeerd overkomt. Daarom deze verduidelijking.
Allereerst wil ik benadrukken dat ik hoe dan ook niets met deze Jumps ed. te maken heb.
Van dat kruisen volg ik je ook in, al heb je op het startpunt wel een goed zicht op het opkomende 'verkeer'. Maar jij bepaald de regels vast niet.
Wat mij echter tegen de borst stoot is dat elk mogelijk hindernisje blijkbaar vermeden dient te worden (en niet enkel op deze route)
Zo was er enkele meter voorbij de bewuste jump een kleine maar leuke afdaling met een wortel in... Gevolg: zand erover.
Nu is een ongeval altijd spijtig maar dit kan niet te wijten zijn aan de route imo. Ik beschouw mezelf niet als stuurvaardig maar wanneer deze route te lastig blijkt dan zou ik toch eens ernstig over een racefiets nadenken...
Maar het constante gepamper om al het leuks eruit te halen omdat een enkeling zichzelf overschat... Daar krijg ik het vliegend schijt van :-D
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Den jjag »

@ beaver 82:
Dat bedoel ik dus ook met te zeggen: je moet weten wat je kan, maar, vooral met wat je niet kan.
Het zand over die wortels? Niet door mij, de gemeente misschien?
Ik heb gezien dat ze op meerdere plaatsen zand op het parkoers geschept hebben.
Van de makers van de jumps heb ik een duidelijke foto gekregen, maar daar ga ik (voorlopig) niets mee doen.

Het is raar, in het begin dat de nieuwe stukken er lagen (op een andere plaats) kreeg ik klachten dat het te zwaar was. Vooral met de (droge) beken waar je telkens door moest.
Ik heb dat toen telkens moeten verdedigen door te zeggen dat het mountainbiken was en geen wegrit.
Dus ben ik blij dat er eens iemand zegt dat het wat zwaarder mag.
Je moet wel de mogelijkheden hebben natuurlijk, zoals Herentals zal het nooit worden.

Het speelt in men hoofd om op dat bergje (waar de jumps liggen) enkele lussen te trekken, zodat je een keer of drie een klimmetje (en afdaligske) kan doen. Om zo terug uit te komen aan het afdalingske met de wortels.
Misschien een beetje meer technisch...

Groetjes Guido
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Den jjag »

Filmpje van de route:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Scale960
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 13:45
Rijdt met: Scott Scale 960

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Scale960 »

Mooi filmpje Guido.
Ergens deze week zelf nog eens rijden.
Wast nog gene zandbak geworden?
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Den jjag »

Scale960 schreef:Mooi filmpje Guido.
Ergens deze week zelf nog eens rijden.
Wast nog gene zandbak geworden?
Jep, veel los zand, nu met corona is't vrij druk, veel ouders met kinderen ook.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Speedy G. »

Vandaag geprobeerd met de kids en na de singletrack aan de Golf andere oorden opgezocht.
VEEEEEEL te veel los zand.

De blauwe toer aan het rond punt viel al bij al nog mee maar rood is simpelweg met momenten niet leuk meer.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Speedy G. »

Gisteren en eergisteren nog eens terug geweest met de bengels en nu ligt het voorlopig heeeel goed.
Zowel rood als blauw gedaan en nergens last van teveel los zand.
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Lille-Beerse - Bloso

Bericht door Den jjag »

Weervoorspelling voor de volgende dagen (weken) ziet er weer heel droog uit, enkel zondag kans op wat regen.
Goed weer...voor mij geen probleem hoor, maar zoals je zegt, door los zand word het moeilijk.
Ik zeg het niet graag, maar het zou nu en dan wel wat mogen regenen (liefst snachts) :-)

Een week of twee geleden (toen het zo droog was) eens naar Bloso Merksplas gereden, zo goed als geen los zand, wel minder single-tracks maar eens wat anders.

Grtz Guido
Plaats reactie