St Lievens-Houtem - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
osoc
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 25 mar 2003 00:55
Rijdt met: Thompson Athena

St Lievens-Houtem - Bloso

Bericht door osoc »

Gisteren BLOSO-parcours in St-Lievens-Houtem gereden. Opgelet er zijn enkele paaltjes gesneuveld, o.a. in de omgeving van een bos (ik denk omgeving Bavegem. Het paaltje is blijkbaar samen met de bomen van het bos neer gegaan. Ook in Vlierzele ontbreekt een paaltje. Heb aan buren de weg gevraagd.
De signalisatie van deze route is overigens vrij goed. Sommige plaatjes zijn wel dermate verkleurd dat de richting moeilijk zichtbaar is. In de buurt van de Bockstaelstraat was het wel zoeken naar de veldweg aan de overkant van een T. Het lijkt een private oprit, maar blijkt een veldweg te zijn.
De route ligt er momenteel, gezien de droge periode, "sketterend" bij.
Gebruikersavatar
osoc
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 25 mar 2003 00:55
Rijdt met: Thompson Athena

Bericht door osoc »

Deze week nog eens trainingstoerke gedaan via St Lievens Houtem. En ja, onze vrienden landbouwers hebben weer toegeslagen: in de veldweg na de Bockstaelstraat is het wegje zoek: gewoon omgeploegd. Tof.
Het is al niet eenvoudig om deze weg te vinden, het lijkt meer op een oprit tussen twee huizen, er staat zelfs vaak gewoon een auto geparkeerd. Na 150 m kom je nu dus op een omgeploegd veld. Ik begrijp niet goed waarom dergelijke stukken thuis horen in een permanente route.
Gast

St-Lievens-Houtem

Bericht door Gast »

OMdat ik van Burst ben, dus niet ver van Houtem, onderneem ik geregeld wel eens een tochtje op het parcours van Houtem. Op zich een goed tochtje om eens op te warmen, maar op sommige plaatsen echt erbarmelijk. Vooral de "veldweg" na de T-splitsing op Bockstaele is er soms erg aan toe. Ten eerste is de weg al moeilijk te vinden omdat het inderdaad op een private weg lijkt en ten tweede omdat de weg ofwel omgeploegd is ofwel omdat er maîs op staat. En past dit eigenlijk wel op een BLOSO-route :roll:
Maar voorst geen klagen hoor 8)
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Heb nog 'ns Houtem gedaan. Vroeger als beginnend MTBer was dit nog tof, je ziet eens de andere kant van een streek die je denkt te kennen...

Maar na wat MTBervaring elders in ons land, moet gezegd dat dit een "simpele" route is over hoofdzakelijk veldwegen. Enkel de startsingletrack over de boomwortels, steil bergop is technisch te noemen.

Op een bepaald moment zit er wel 3,5 km asfalt na elkaar in ! [-X
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

't is inderdaad een vrij simpele route, met wat te veel asfalt erin, dat klopt... Deze route passeert bijna aan mijn deur (in VLierzele), maar moest dit niet het geval zijn denk ik niet dat ik ze veel zou rijden....
In vergelijking vind ik de route van Erpe Mere stukken beter.

Wat volgens mij wel interessant is, is de aansluiting rijden met de route van Zottegem. Je belandt op de 2de helft van de blauwe route, die met veel kronkels en meestal over asfalt naar de startplaats gaat (Bevegemse vijvers). beter is echter van dit blauwe stuk in te korten zodat je sneller aan de startplaats bent en er dan de rode bij te nemen.

Groeten,

Koen
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

St-Lievens-Houtem - Oosterzele

Bericht door bieste »

Ik zou dees weekend graag eens een duurtraining doen. Daarvoor had ik m'n oog laten vallen op de routes van Oosterzele en STL-houtem. Deze twee routes (39 en 35km) de verplaatsing met de fiets, en nog een beke toeren in de bosjes hier bij ons, moeten mij rond de 90 km opleveren.
Weet er iemand of de bepeiling nog op iets trekt? En de verbinding tussen twee routes, moet ge die zelf uitzoeken? Ik heb hier al eens in de stratenatlas gekeken, maar lijkt me toch eenvoudiger moest dat ook aangeduid staan.
Moesten er mensen zijn die ook plannen hebben voor het weekend, ik ben van plan om maandag rond 13u te vertrekken hier in Melle. Ik hoop op een 4u terug te zijn. Je kan altijd een pm sturen.
Gebruikersavatar
osoc
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 25 mar 2003 00:55
Rijdt met: Thompson Athena

Bericht door osoc »

En hoe was de ervaring met St-L-H ?
Vorig jaar waren sommige pijltjes vrijwel onleesbaar (zon). Er zit ook een deelje los over een veld. Ben er vorige lente eens gepasseerd toen het omgeploegd was. Wegje totaal verdwenen.
Met Oosterzele nog geen ervaring. Kun je daar ook iets over kwijt?
Thanks in advance.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

St-L-Houtem viel vrij goed mee. Geen enkele keer gemist. De route heeft wel niet zoveel te bieden, weinig off-road niks spectaculair, behalve in houtem om de spoorwegberm terug omhoog te rijden.
Oosterzele had ik vorig jaar al eens gedaan, maar gisteren dus hopeloos verloren gereden. Ik schat een tiental keer, vooral rond oosterzele en gijzenzele ontbreken talrijke pijlen. Ook deze route stelt niet zoveel voor. Rond balegem wel enkele keren op en af maar that's it. De twee routes na elkaar zorgden toch voor enige moeilijkheidsgraad. Thuis gekomen had ik 92km met een av. van 21km/u. Dat lijkt me voldoende voor de chrono van 80km in waregem volgende week.
De verbinding tussen de twee routes heb ik zelf moeten uitzoeken. Gelukkig had ik thuis via stratenplan de juiste weg uitgestippeld, dat zorgde dus voor weinig problemen.
Spijtig van de vele wegvergissingen anders had ik wel een leuke namiddag gehad.
tripled
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 mei 2004 10:24
Rijdt met: Thompson ProTeam

Bericht door tripled »

Sint Lievens Houtem heeft inderdaad weinig te bieden en je kunt trouwens beter de aansluiting maken met Zottegem dan met Oosterzele.

Ikzelf woon in de buurt van Houtem en heb daarbij op vele verkenningstochten een meer aantrekkelijke route uitgestippeld die je een km of 15 extra opleveren (waarvan zo'n 80% off-road). Het zijn lussen die gemakkelijk aansluiten op de bloso route.

Stuur gerust eens een pm voor meer uitleg
tripled
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 mei 2004 10:24
Rijdt met: Thompson ProTeam

Bericht door tripled »

Sint Lievens Houtem heeft inderdaad weinig te bieden en je kunt beter de aansluiting maken met Zottegem .

Ikzelf woon in de buurt van Houtem en heb daarbij op vele verkenningstochten een meer aantrekkelijke route uitgestippeld die je een km of 15 extra opleveren (waarvan zo'n 80% off-road inclusief enkele afstappers bij teveel modder). Het zijn lussen die gemakkelijk aansluiten op de bloso route.

Stuur gerust eens een pm voor meer uitleg
Plaats reactie