Kluisbergen - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

klik hier voor het profiel van deze tocht....

Na het starten in Avelgem hadden we iets meer dan 37 km en 819 hoogtemeters volgens de NGI Stafkaarten op DVD

Afbeelding
Bovenaan de kwaremont vlug een fotoke vlnr Zanneis, Moonrider, The Beast, Dark Dingo en ikzelf
Afbeelding
Moonrider iets te snel bij het off road beklimmen van de Patersberg
Afbeelding
The Beast de Patersberg off road
Afbeelding
Dark Dingo de Patersberg off road te voet.... Had hij nu echt pech of was het "totetrekkerie"?
Afbeelding
een deugddoende bevoorrading aan de Vierschaar op de Kluis
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

weet je wat ik soms doe, ik volg de BLOSO route tot aan Ferme Du Christ (bij sommigen beter bekend als Vierschaar) en ipv links beneden te gaan dat je uitkomt in de Pensemontstraat, rij ik naar rechts beneden, de Waalse kant dus, je rijd dan zo goed als langs de flanken van de kluis, en daar kun je je een wegbanen langs vettige en goede aardewegen. Zo rij je dan richting Airport Amougies en in die bosjes en aardewegskes, zit er daar op een bepaalde moment een strook met slalommen in dat echt plezant is om te doen, Dan heb je 2 keuzes: ofwel neem je de gravelweg langs de oude ijzerweg (tot in Escannafles) ofwel kun je dan richting Orrior (ter hoogte van Fietsen Morjean) de achterkant van de kluis omhoog rijden. Maar als je aan cafe "En Passant" Doorrijdt, kun je met veel aardeweg-toestanden de "Balmoral" omhoog klimmen. Als je die omhoog klimt, kom je oftewel aan de zijkant van de Torenberg uit. Maar je kunt ook aan "En Passant" rechtsafslaan daar kom je op een traject terecht die je leidt naar een aardeweg die uitkomt aan "De Oude Keuken". Dan heb je een aardeweg die parrallel met de vorige ligt, dat wanneer je die omhoog klimt op een baantje uitkomt die je in Amougies brengt. Dat baantje start rechtover "Moulin Saint Pierre" als je dat baant blijft volgen, kom je uit op de flank het Protestanten gebouw van Amougies.... Als je dat baantje dan volgt (Met u gezicht naar Ronse gericht) komt je uit op het baantje die je opnieuw naar Ferme Du Christ brengt. En zo heb je al snel een schoon extraatje bij je BLOSO route! zo doe ik het meestal. Je mag toch snel op een km of 5 meer rekenen.


En dan nog een tipke: Aan de kalkovenstraat, de eerste straat links, kun je een steil hellingske omhoog klimmen, niet lang maar wel eenferm kuitenbijterke!!! Dat ligt in de watermolenstraat, zo'n km van de patersberg verwijdert, als je dat omhoog gedaan hebt, kun je daarna de eerste straat links nemen zodanig dat je aan de voet van de Patersberg komt.

De BLOSO routes in Kluisbergen zijn mooi, maar zoals Epic zegt, er zijn duizend andere mooie plekjes die velen nog niet kennen in Kluisbergen. Het ligt aan de Kluisbergenaars om het de andere es te tonen e :wink:
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

Ja mensen ik moet es jullie mening vragen:

Ik heb vandaag de BLOSO route van Kluisbergen gedaan:

Dit heb ik gepresteerd:

Aantal km's ==> 30,98 km
Gemiddelde snelheid: 16,8 km/u
Tijd: 1u 50min 14sec

Is dat een goed resultaat of kan dat veel beter?
Gebruikersavatar
Herder Joeri
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 14:14
Rijdt met: Merida Matts Drifter

Bericht door Herder Joeri »

Waarschuwing voor bikers op het blauwe stuk van de route.

Op een bepaald moment komt de blauwe route terug op het zelfde stuk als in het doorgaan (aan een witte vierkantshoeve). Hiervoor is er net een afdaling (voor zover ik mij herinner aan een witte hoeve of villa rechtsaf) langs een boereslag met twee stroken (na ongeveer 11 kilometer vertrekkende vanaf de camping). Neem best de linkse strook. In de rechtse strook zit een put van een meter diep. Als je daar in terechtkomt zijn de gevolgen niet te overzien.

Ik kan er zelf van meespreken. Heb gisteren deze route gedaan; gevolg: arm uit de kom en linkerkant van het gezicht bont en blauw en gedaan met fietsen (voor deze keer toch).

De mannen van Bloso zouden er misschien toch een keer moeten aan denken om bij sommige stroken waarschuwingsborden te zetten.
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

Tengelke schreef:Waarschuwing voor bikers op het blauwe stuk van de route.

Op een bepaald moment komt de blauwe route terug op het zelfde stuk als in het doorgaan (aan een witte vierkantshoeve). Hiervoor is er net een afdaling (voor zover ik mij herinner aan een witte hoeve of villa rechtsaf) langs een boereslag met twee stroken (na ongeveer 11 kilometer vertrekkende vanaf de camping). Neem best de linkse strook. In de rechtse strook zit een put van een meter diep. Als je daar in terechtkomt zijn de gevolgen niet te overzien.

Ik kan er zelf van meespreken. Heb gisteren deze route gedaan; gevolg: arm uit de kom en linkerkant van het gezicht bont en blauw en gedaan met fietsen (voor deze keer toch).

De mannen van Bloso zouden er misschien toch een keer moeten aan denken om bij sommige stroken waarschuwingsborden te zetten.
Goed dat je erover begint, heb vorige maand een E-mail gestuurd naar de Gemeente Kluisbergen met alle verbeteringen van het parcour. Ook heb ik dit erbij gemeld dat het iets TE diep is voor te mountainbiken, alsook sommige pijltjes die niet goed staan, of die er helemaal niet staan.

Ik heb vorige week vrijdag een E-mail teruggekregen, ze hebben het vermeld in de maandelijkse vergadering: en het is goedgekeurd ze gaan er de mina-werkers van de VZW RLVA opzetten om alles in orde te brengen, je bent de enigste niet die al zo lelijk is gevallen in die put.
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

tprobleem op die plaats is, dat het daar zo goed als toegegroeid is met gras, waardoor het al wat moeilijk is, natuurlijk mensen zoals jij en ik gaan da nie rap tegenkomen omdat wij de streek goed kennen, maar tzijn voor de mensen die eenmalig komen biken die het niet kunne weten
Gebruikersavatar
schwammie
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 25 mar 2004 17:52

Bericht door schwammie »

The Beast, efkes dimmen jongen =;

k Passeerde er van de morgen en t is idd meer dan de moeite. De bodem is er serieus welgespoeld en heeft een diepe sleuf nagelaten, die bovendien nog ne keer goe verborgen is. (De diepte valt wa te vergelijken met de sleuven in de onberijdbare strook op het einde van de rode lus). Wie een goed excuus nodig heeft om zijne fiets ne keer te plooien, houdt u vooral nie in.

Gelukkig was ik door deze thread wa op m'n hoede. Precieze situering is dus in de blauwe lus, na de afslag in de Keuzelingenstraat, rechts voorbij de witte hoeve die ze aan het restaureren zijn. Je duikt het veld in en ongeveer ter hoogte van de knotwilgen op links is te doen. LINKS houden dus!

Voor de rest blijft het me fascineren hoe zo'n route letterlijk "verbouwd" wordt door de weersomstandigheden. Ook de offroad-helling tussen Kwaremont en Patersberg wordt stilaan een taaie klus...

Eenmaal terug op de groene lus waren gemeentewerkers een flinke boom - die over het pad lag in t Kluisbos - aan het wegzagen. Ze zeiden me dat ze voor mij aan t werk waren, dus blijkbaar is de boodschap wel overgekomen.
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

yep,

eerst klappen ze van ne put en dan van een gleuf wat ist nu eigenlijk #-o
als het inderdaad over een gleuf gaat dan moet ik mijn woorden intrekken :oops:

maar als het over ne put gaat van ne meter diep op 40cm breed dan trek ik mijn woorden niet in dan blijft mijn mening geldig.

gr

THE BEAST

ow by the way elk zijn mening e
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

MQV schreef:Waar vind ik het gele parcours?
Op de bloso-site vind ik er niets over terug.
yep,

de gele parcour zouden iets te maken hebben met een downhillparcour ofwel heb ik mis verstaan over de gele pijltje

maar een downhill parcour zou er ook zijn

gr

THE BEAST
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

schwammie schreef:Start van het gele parcours is op de parking rechts voorbij De Toren.

The Beast joengne,

probeer ne keer van alleen te posten als je iets zinnigs te melden hebt ipv deze thread verder te bevuilen, that's all. [-(

Of check het ne keer terplekke uit natuurlijk.
Excuseer, maar kdenk dat Beast best wel weet hoe het er kan bijliggen in Kluisbergen :wink:


Blaas dat nu es zo nie op, die put, is toegegroeid met gras zodanig dat je het niet goe kunt zien! Ik heb een paar weken geleden de toer gaan verkennen, hier en daar zijn er ook wat slechte bepijlingen (lees: pijlen die onduidelijk staan), alsook hier en daar een putje die te diep is, die inderdaad ongelukken kan veroorzaken.


Ik heb met deze punten naar de dienst van Kluisbergen gegaan, en dit kreeg ik vorige week van antwoord:


Het e-postbericht dd. 9.8.2006 uitgaande van BALCAEN Andy, .... te 9690 Kluisbergen i.v.m. de slechte staat van de bewegwijzering en minder goede berijdbare plaatsen van de Bloso-mountainbikeroute op het grondgebied van de gemeente Kluisbergen en bepaalt opdracht te geven aan de afdeling gemeentewerken de bewegwijzering en traject van de Bloso-mountainbikeroute op het grondgebied van de gemeente Kluisbergen door de mina-werkers van de VZW RLVA te laten nazien en te herstellen waar nodig. De afdeling gemeentewerken wordt hiervan in kennis gesteld en met de uitvoering ervan belast

Dus alles word geregeld, en moet er Beast niet voor zo attackeren, dit is een forum, iedereen mag zijn mening vertellen.


@ Beast: Als je es zin hebt, zal ik u es da gele pijlkes parcour tonen :wink:

E zitten technische strookjes in afdalingskes en kleine klimmekes, kortom echt iets voor gij Daredevil :wink:
Plaats reactie