Kluisbergen - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
hans darmstrong
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 nov 2008 19:40
Rijdt met: trek

Bericht door hans darmstrong »

vandaag op de kluis de 2.03 gereden. Allez, geprobeerd. De bepijling is erg slecht, gelukkig de kaart goed bekeken vooraf. Ik wist dat de trieu erin zat, ben dan naar ginds gereden om spoor weer op te pikken.

De singletrack is een pareltje. Een stukje afdaling was zelfs nog boven mijn technische kunnen. Een uitdaging rijker om terug te gaan tot het me lukt! (na twee -lichte - kennismakingen met de bosgrond!)

Als ik terug ga, rij ik direct naar het begin van de singletrack, en doe dat toertje zoveel als ik goesting heb, evt in combinatie met bloso. Het stuk aan de waalse zijde beneden is zoals gezegd niet meer te volgen en niet bijzonder. De fun zit elders!
Donavan
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 10 apr 2009 00:03
Rijdt met: viper scandium

Bericht door Donavan »

hans darmstrong schreef:vandaag op de kluis de 2.03 gereden. Allez, geprobeerd. De bepijling is erg slecht, gelukkig de kaart goed bekeken vooraf. Ik wist dat de trieu erin zat, ben dan naar ginds gereden om spoor weer op te pikken.

De singletrack is een pareltje. Een stukje afdaling was zelfs nog boven mijn technische kunnen. Een uitdaging rijker om terug te gaan tot het me lukt! (na twee -lichte - kennismakingen met de bosgrond!)

Als ik terug ga, rij ik direct naar het begin van de singletrack, en doe dat toertje zoveel als ik goesting heb, evt in combinatie met bloso. Het stuk aan de waalse zijde beneden is zoals gezegd niet meer te volgen en niet bijzonder. De fun zit elders!
Heb je toevallig een gps track van die singletrack ?

Grtz 8)
Donavan
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 10 apr 2009 00:03
Rijdt met: viper scandium

Bericht door Donavan »

samdevos schreef:vandaag voor 2 de keer de grote omtrek gereden , geen problemen met bepijling mooie route uitdagend stukken :) , mocht wel ietsje langer zijn
Idd maar een kleine tour (30 km), maar je kunt ook altijd de andere routes aan de Waalse kant proberen hé, zoals de 2.03.
Dat zijn ook korte routes (20 km) ofzo, maar doe je ze na elkaar heb je toch een 50-tal km.

Grtz
hans darmstrong
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 nov 2008 19:40
Rijdt met: trek

Bericht door hans darmstrong »

@ donovan
neen, ben nog niet in de moderne wereld binnengetreden.
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Bericht door MacMan »

Donavan schreef:
Bradley schreef:
Donavan schreef: Zaterdag zal ik de 3 bloso-routes rijden en zal je dan nog melden hoe de splitsingen eruit zien (zal toch proberen). Na de 3 bloso-routes doe ik, als ik me goed voel, ook nog de nr 2.03 voor de eerste keer, maar aan de reacties te zien denk ik dat deze super zal meevallen.

Grtz Donavan
thx mate, ik ga zondag, zou grote hulp zijn 8)
Jah, ik ga eens proberen hé. Heb de drie routes gereden en net voor de paterberg nog eens naar de koppenberg gereden.
- De groene route: start aan camping panorama. Eigenlijk aan de kaart van de route zelf. Je rijdt de kluisberg op, daarna daal je off-road af en kom je beneden in een grote ruimte. Aan de linkerkant staat een cafétje, en daar moet je ook naar links. Je blijft afdalen en eigenlijk geen problemen gehad met de bordjes. Daarna begin je weer off-road te klimmen en na een tijdje gaat de groene route verder naar rechts en de blauwe naar links.

- De blauwe route: Na een km ofzo kom je op de kwaremont (je steekt eerst een weg over, rijdt dan 200m off-road en gaat dan links de kasseien op) Continu bordjes volgen en eigenlijk ga je nooit ver weg van de kwaremont. Eenmaal je de 'echte' kwaremont boven bent gekomen staat er een bloembak die toont dat de blauwe verder rechtdoor gaat en de rode naar links.

- De rode route: Eerst de gebruikelijke veldwegeltjes op weg naar de paterberg. Dan een heel grote fout ! De weg buigt af naar rechts en rechtdoor loopt er een off-road stuk. Gelukkig wisten we dat we rechtdoor moesten, maar het bordje zat helemaal verscholen in de struiken. Na het off-road stuk daal je af tot aan de voet van de paterberg. Daarna wordt het echt zalig (vind ik toch). Magnifieke afwisseling tussen klimmen en dalen. In een afdaling (waar het gras trouwens veel te hoog staat) kom je aan draaihekkens. De eerste ga je over en dan kan je kiezen: ofwel ga je de tweede draaihekken ook over en rijd je een ongelooflijk zwaar modderstuk ofwel ga je rechts het veld in waar het vol zit met putten en koeienstronten en waar je op het einde over de prikkeldraad moet. Vandaag hebben wij het tweede gedaan, maar raad toch aan om gewoon door de modder te rijden. Eenmaal beneden heb je wat singletrack in het bos, ga je een beekje door en klim je nog serieus (als je daar boven raakt, proficiat). Mij is het op het nippertje gelukt, met wegglijdende banden enzo... Je zal zien dat je weer dezelfde weg zult rijden als je al eerder dee, maar dan omgekeerd. Je komt dan weer in kwaremont dorp en moet je links de blauwe route op, staat geen bordje, maar zal je wel herkenne van een 8-tal kilometer geleden.

- Rest blauwe route: Weer de kasseien op en je zal je opnieuw herkennen en opnieuw omgekeerd. Je rijdt nu de andere kant op van de kwaremont, daalt wat af en plots kom je in een T-bocht. Daar is het echt onduidelijk, maar voor de groene route moet je naar links.

- Rest groene route: Meteen ga je rechts het bos in en volgt bijna alleen nog off-road. Je komt dan weer aan hetzelfde cafétje (ook omgekeerd) en gaat een straat verder dan het doorgaan naar rechts (waar je dus naar links ging). Dan kies je: ofwel de middelste weg door de modder, ofwel aan de rechterkant, een 2-tal meter hoger, mooie weg (off-road) maar wel heel technische afdaling. Een tijdje later passeer je het zwembad van Kluisbergen, daal je een tijdje af en ga je op het rondpunt naar links weer omhoog. Na een tijdje klimmen ga je rechts nog een klein off-road stukje nemen en dan ben je er zowat.

Dit was echt de best mogelijke uitleg die ik persoonlijk kan geven. Een tip: neem de kaart mee !! Echt geen goede bewegwijzering !

Laat me even weten hoe het geweest is.

Grtz Donavan 8)
mooie beschrijving:
wil dit weekend de 3 meepikken
heeft iemand een hoogteprofiel van deze route?
Donavan
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 10 apr 2009 00:03
Rijdt met: viper scandium

Bericht door Donavan »

@ MacMan: nee, maar die zal ik de eerstvolgende keer dat ik naar Kluisbergen ga wel hebben. Kdenk voor de 30km een goede 400 hoogtemeters
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Bericht door MacMan »

ok thx
nog een banden advies voor deze periode.
?
ik ga ervanuit dat alles droog is
en voorzie zomerbanden( The Raven) op 2 bar.
heb nog enkel andere liggen die in de zomer gebruik( xcr dry 2 en AT in 2.0) rocket ron 2.25 en Racing Ralph 2.1 .
Donavan
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 10 apr 2009 00:03
Rijdt met: viper scandium

Bericht door Donavan »

MacMan schreef:ok thx
nog een banden advies voor deze periode.
?
ik ga ervanuit dat alles droog is
en voorzie zomerbanden( The Raven) op 2 bar.
heb nog enkel andere liggen die in de zomer gebruik( xcr dry 2 en AT in 2.0) rocket ron 2.25 en Racing Ralph 2.1 .
Zo te zien ken ik veel minder van banden en bar dan jij :lol:
Gebruikersavatar
GlennD
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 aug 2009 22:02
Rijdt met: Specialized Epic Expert

Bericht door GlennD »

Heb de blauwe en rode route vorig weekend gereden .
Banden Schwalbe fat alberts (2.1)
Is goed te doen
Enkel zware modderpartij na die draaihekkens waar je zowiezo moeilijk doorkomt denk ik
(En een 4x4 eigenaar die aan zijn huis aan't werken was en niet had gezien dat ik eraan kwam #-o )

Succes!
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Bericht door MacMan »

ok dan steek ik voor wat meer profiel

thx
Plaats reactie